Monatsdigest

[OL] Family Regahl in Oldenburg

Date: 2010/03/29 20:43:12
From: KURT HAHN <kurthahn(a)sbcglobal.net>

I have reached a dead end on my research of the Regahl family in Oldenburg, Any help or assistance will be most appreciated.

KURT HAHN
222 Alexandria Drive
Healdsburg California 95448-3423
707.433.6430 home
707.431.0905 fax
kurthahn(a)sbcglobal.net

[OL] FN JUHNKE

Date: 2010/04/01 11:48:52
From: reinhard.abraham <reinhard.abraham(a)t-online.de>

Liebe Oldenburg-Listenmitglieder

Ich suche nach dem Verbleib einer Tante und eines angeheirateten Onkels.
Bekannte Daten sind:
JUHNKE, Oskar?, * ca. 1880, letzter bekannter Wohnort war
Driesen/Ostbahn (gem. Eintrag in meinem Taufschein von 1941), oo 1904 in
Schönlanke Kr. Czarnikau mit ABRAHAM, Frieda Emma Wanda, * 19.08.1883 in
Schönlanke Kr. Czarnikau.
Warum suche ich in der Oldenburg-Liste? Weil aus Erzählungen der Begriff
Oldenburg in Verbindung mit den Juhnkes in Erinnerung geblieben ist. Und
dann habe ich in der Diplomarbeit "Die Kinoentwicklung in der Region
Oldenburg / Ostfriesland zwischen 1945 und 2004", vorgelegt von Stephan
Bents, die folgende Bemerkung gefunden:
"In Leer betrieb Oskar Juhnke die Emsland-Lichtspiele. Zwischen 1950 und
1957 zeigte er in bis zu zwölf Orten Filme."
Klingelt es bei Jemandem in der Liste? Ich würde mich riesig freuen.

Viele Grüße aus dem Markgräflerland

Reinhard (Abraham)

[OL] Gruis Family.

Date: 2010/04/01 19:46:56
From: harm gruis <h7harm(a)hetnet.nl>

I am walking against a brick wall on my research of the Gruis families in
Ditzummerverlaat – Midlum and Wüstenei.

Is there somebody who know more of those families ?

Harm Gruis

Lijsterweg 295

3362 BJ  Sliedrecht

The Netherlands

H7harm(a)hetnet.nl

[OL] FW: Gruis Family.

Date: 2010/04/01 20:31:18
From: harm gruis <h7harm(a)hetnet.nl>

[...]

[OL] Johann Bernhard St ö ver aus Urneburg

Date: 2010/04/02 17:30:25
From: Gabriele Heinrich <eleheinrich(a)googlemail.com>

Hallo Listenteilnehmer,

Im OFB Stuhr gibt es einen Johann Bernhard STöVER  * 28.04.1883 in Urneburg.
Möglicherweise handelt es sich um den Bruder meines Großvaters Georg.

Kann mir jemand sagen, ob Johann und Sophie die Eltern waren?
Johann Stöver, * 16. 5. 1854 in Elmeloh, † 16. 10. 1935
Sophie Münstermann, * 19. 7. 1855 in Stenum

Vielleicht gab es sogar noch mehr Kinder. Ich freue mich über jeden weiteren
Familienangehörigen.

Falls jemand über jüdische Vorfahren forscht: ich habe ein Buch über in
Braunschweig verstorbene Juden und kann gern nach Familiennamen suchen.

Viele Grüße von
Gabriele (Heinrich)

Re: [OL] Johann Bernhard St ö ver aus Urneburg

Date: 2010/04/02 18:08:24
From: Heinz Wiemann <Heinz.Wiemann(a)gmx.de>

Hallo Gabriele,

die Heirat Stöver/Münstermann ist in Ganderkesee verzeichnet:

14         252/032  STÖV-MÜNS/18/79 1879/032    10.07.1879

Mann: Stöver             Johann                    16.05.1854

Frau: Münstermann        Sophie                    19.05.1855

    Heiratsreg.  Datum: 10.July Brinksitzer u.Seefahrer Johann Stöver zu

    Gks.1879/032 Urneburg Sohn v.Christian Stöver Heuerling u.Anna geb.

                 Wilkens geb.1854 May 16 mit Sophie Münstermann Tocht.v.

                 Gerd Münstermann Brinksitzer zu Stenum u.Gesine Margrete

                 Hajen geb.1855 May 19 Goldene Hochzeit

Ich kann aber keine Stöver-Taufen in Ganderkesee finden (bis 1895).

Schöne Ostergrüße

Heinz (Wiemann)

----- Original Message ----- From: "Gabriele Heinrich" <eleheinrich(a)googlemail.com>
[...]

Oldenburg-L mailing list
Oldenburg-L(a)genealogy.net
http://list.genealogy.net/mm/listinfo/oldenburg-l

Re: [OL] Johann Bernhard St ö ver aus Urneburg

Date: 2010/04/02 18:26:28
From: Bernd Salewski <salewski.hambergen(a)ewetel.net>

Hallo Gabriele,

Der Stöver ist als Angängsel seiner Ehefrau im OFB Stuhr gelandet. Anscheinend war damals nicht
mehr bekannt. Falls es weitere Erkenntisse gibt, würde ich mich freuen

Bernd

Bernd Salewski
Bahnhofstr. 66
27729 Hambergen
Tel.: 04793/2395 - Fax: 04793/954043
Salewski.Hambergen(a)ewetel.net
Teufelsmoor-Genealogie

Date: 2010/04/03 09:39:58
From: Grummer <diegrummers(a)ewetel.net>

Moin, Mitforscher !

Ich suche Daten zum Ehepaar
Hinrich Diedrich WÜBBENHORST, Stellmacher in Delmenhorst, und Helene Gesine Henrike STÄHR.
Sohn: Heinrich Elimar, * um 1890.

Danke

Ich wünsche allen ein frohes Osterfest

Klaus Grummer

Re: [OL] WÜBBENHORST

Date: 2010/04/04 13:39:09
From: Fritz Buentemeyer <Fritz(a)Buentemeyer.name>

Frohe Ostern,

im Einwohnerbuch Delmenhorst 1934 sind folgende Wübbenhorst zu finden:

Wübbenhorst, Heinrich, Kaufmann, Cramerstr. 4
- Helene, Wwe., Stedingerstr. 17
- Wilhelm, Angestellter, Cramerstr. 4

Fritz (Buentemeyer)

Am 03.04.2010 09:38, schrieb Grummer:
[...]

[OL] Buecherboerse am 10.April in der Landesbibliothek in OL

Date: 2010/04/05 21:07:49
From: Womartens <Womartens(a)aol.com>

Liebe Mitglieder
und Listenteilnehmer,

am 10.April findet in der Landesbibliothek Oldenburg (Pferdemarkt 15, 26121
 Oldenburg) von 10.00 bis ca. 14.00 Uhr die 12.Oldenburgische Bücherbörse
statt.

Dieser von der Oldenburgischen Landschaft in Kooperation mit der
Landesbibliothek organisierte Büchermarkt bietet allen Sammlern und  interessierten
Heimatfreunden die Möglichkeit, Literatur und Medien aller Art zu  regionalen
Themen (Belletristik, Pattdeutsch und Saterfriesisch, Landes-,  Kultur- und
Kunstgeschichte sowie Naturwissenschaften) anzubieten, zu tauschen  oder zu
erwerben.

Auch die Oldenburgische Gesellschaft für Familienkunde e.V. gehört zu den
18 Ausstellern, bietet Informationen, Beratung und die aktuellen
Publikationen  an.

Achtung: Wegen unserer Mitgliederversammlung können wir nur von 10.00 bis
13.00 Uhr teilnehmen!

Wir freuen uns auf Ihren Besuch.

Mit freundlichen Grüßen
Wolfgang Martens
www.familienkunde-oldenburg.de
mit Online-Shop

[OL] Staatsarchiv Oldenburg - Tessier

Date: 2010/04/06 12:01:43
From: Werner Garbade <apotheke.dreihausen(a)vr-web.de>

Liebe Listenmitglieder,

könnte jemand aus der Runde bei seinem nächsten Besuch im Staaatsarchiv Oldenburg für mich in einer Quelle etwas raussuchen?
Ich würde mich freuen und dankbar sein.

Laut Aidaonline gibt es im StA Oldenburg unter D Nr. 904
die
Lebensgeschichte des G. v. Tessier aus Verden, 1791.
Er starb 1795 als "Ghzgl. Old. PLt."

Es dürfte sich um den 1767 in Hameln geborenen Sohn Georg Wilhelm des Bodo Friedrich de Tessier handeln.
(Dieser wird erwähnt in der aktuellen ZnF 1/2010 S.191).
Ich hoffe dadurch näheres über die Familie Tessier zu erfahren. Bodo war Major, oo 1764 Charl.. Wilcken. Ich habe eine Philippine v.T.(*1756), Tochter eines Majors, es könnte sich z.B. um seine Schwester oder Tochter aus einer evtl. ersten Ehe handeln.
Sie oo Premiere-Lt. Wilkens, Sohn eines Oberst W.
Sowohl bei Bodo als auch bei Philippine taucht also in der Verwandtschaft der Name Wilcken/Wilken aus Hameln, aber auch der Generallt. Heinrich Joachim (von) Brunk/Brunck, Kommandant von Hameln auf. Der Autor, aber auch arendi.de, der die Familie Tessier ebenfalls im Zusammenhang mit Wilckens erwähnt, konnten mir leider keine weiteren Infos geben.
Daher nun dieser Versuch!

Viele Grüße
aus dem Marburger Land

Werner (Garbade)

[OL] Franz Henrich Krogman

Date: 2010/04/12 02:53:15
From: Intorn <intorn(a)mncomm.com>

   Hi,
   My great grandfather is Franz Henrich Krogman born 26 Mar 1861
   immirgrated to the US abt 1878.  It is said that he got bapitized in
   the Roman Catholic Church in Steinfeld Germany.  I am trying to confirm
   the bapistism, that his father and mother is Franz Henrich 1830 and
   Maria Catharina Berding and the data below is correct. Also trying to
   find Franz Henrich 1830's second wife and the mother of Joseph born abt
   1875.
   Franz Ferdinand Krogman born 08 Oct 1801 married July 24, 1824
   Steinfeld Church Register
    wife Catharina Engel Sunnenberg born abt 1806 maybe at Damme, Holdorf,
   Kries Vechta, Oldenburg
       Johann Henrich b 1828
       Franz Henrich b 1830
       Herman Henrich b 1834
       Franz Fredinand b 1837
       Anton b 1845
       Maria Elisabeth b 1848
   Franz Henrich Krogman born 11 Nov 1830 Steinfeld, Oldenburg, Germany
   married Apr 24 1860
     Wife Maria Catharina Berding b 1832 Steinfeld, Oldenburg, Germany
      Clem Krogman b abt 1860 ?????
      Franz Henrich b 1861 d 1942 in SD, USA
      Infant Child b 1863 d 1863
      Infant Child b 1867 d 1867
      Infant Child b 1868 d 1867
   Franz Henrich Krogman born 1830 may have also been married to a
   Titanboor (not sure on spelling) with a child from maybe a previouse
   marriage called Henry.
   Franz Henrich Krogman born 1830 may have a son called Joseph born abt
   1875.  I don't know the bio mother on this, maybe it is Titanboor.
   Maria Catharina Berding was also married to Henrich Arend Kolbeck on
   Sept 25, 1855
     Henry Joseph Kolbeck b 1856 d 1859 SD, USA
     Johann Clemens Kolbeck b 1858 d 1940  SD, USA
   Thanks,
   Janel

[OL] Luhr oder Lühr, Luer

Date: 2010/04/12 11:32:58
From: Michael.Buenker <michael.buenker(a)ewetel.net>

Liebe Listenteilnemer,
wer kann mit etwas zu folgender Frage aus Cleveland, Ohio sagen?

In Cleveland wurde Ostern die Kirche St. Peters, die nach den Worten des dortigen Bischofs von Father John Luhr als "founding pastor" geführt wurde. John Luhr wurde in Steinfeld am 21. April 1808 geboren. Die Ur-UrGroßmutter des Fragestellers Doug Buenker war eine Maria Katharina Klostermann, genannt Luer. Er fragt nun, ob es da eine Verbindung gibt?

Vielen dank und alles Gute aus Dinklage

--
Michael Bünker
Friedrichstr. 2

[OL] Luhr oder Lühr, Luer

Date: 2010/04/12 13:14:22
From: Michael.Buenker <michael.buenker(a)ewetel.net>

ich wiederhole nochmal meine Frage, da ich (blödsinnigerweise) den Satz nicht beendet hatte. Also: die Kirche in Cleveland wurde zu Ostern geschlossen.

www.je-oller.de

Re: [OL] Luhr oder Lühr, Luer

Date: 2010/04/12 18:32:00
From: Werner Honkomp <werner(a)honkomp.de>

Hallo Michael Bünker,

hier einige Daten von Steinfeld:

* 23.Apr.1808 Steinfeld - Johann Henrich Luhr (vermutlich Taufdatum)
Eltern: Johann Henrich Klostermann, genannt Luhr und Angela Kramer
        oo 24.Apr.1798 Steinfeld

* 05.Feb.1801 Steinfeld - Maria Catharina Luer
Eltern: Johann Henrich Klostermann, genannt Luer und Maria Engel Kramer

Weitere Geschwister:
* 28.Jan.1799 Steinfeld - Johan Henrich Anton Luer
* 27.Okt.1812 Steinfeld - Johan Bernd Luhre
* 04.Apr.1803 Steinfeld - Hermann Henrich Luer
* 17.Dez.1814 Steinfeld - Gerd Ferdinand Luhr
* 29.Jun.1811 Steinfeld - Franz Joseph Luer
* 03.Dez.1805 Steinfeld - Anna Maria Agnes Luer

Es ist nicht ersichtlich warum er Luer/Luhr genannt wurde, keine zweite Heirat mit Luer.

Gruß,
Werner Honkomp

Re: [OL] Franz Henrich Krogman

Date: 2010/04/12 18:32:00
From: Werner Honkomp <werner(a)honkomp.de>

Hello Janel,

here what I have:
Franz Henrich Krogmann is baptized 27.Mar.1861 in the church St. Johannes in Steinfeld,
the only one child (the others died as infant) of:
         Franz Henrich Krogmann (notice: born in Lohne) and Maria Catharina Berding
         married on 24.Apr.1860
         He was widowed of Josphina Meyer and she widowed of Henrich Arnd Kolbeck,
         but could not find the marriage or children with his first wife Josephina Meyer.
Franz Henrich Krogmann 3. marriage on 30.Sept.1868 to Maria Catharina Blöcker
children:
* 26.Dec.1870 Joseph
* 09.Jul.1873 Maria Josephina
* 03.Sep.1875 Franz Joseph
* 11.Aug.1879 Franz Ferdinand

The marriage says, that Franz Henrich Krogmann was born in Lohne, in this case the couple Franz Ferdinand Krogmann and Catharine Engel Sunneberg could not be his parents.
Maybe his first marriage with Josephina Meyer was also in Lohne!?
For this time frame I have not the church records of Lohne - maybe you can check this by LDS films.

Have a nice day,
Werner Honkomp

Date: 2010/04/13 05:57:21
From: Intorn <intorn(a)mncomm.com>

   Hi Werner,
   Thanks so much for your help.  I checked the LDS and found a Franz
   Henrich Krogmann, born 11 Nov 1830 Ehrendorf,Lohne, , Oldenburg,
   Germany, but that is all that was on the record.  This is the same
   birthday that I have for the Franz Henrich Krogman 1830 of Franz
   Ferdinand Krogmann and Catharine Engel Sunneberg.  So I am still
   somewhat confused about that.  I did some searching for the Josephina
   Meyer and have came up with nothing also.  But I will continue my
   search.
   Again thanks for your help and further information would be greatly
   appreciated.
   Sincerely,
   Janel

> [...]
     >    Sept 25, 1855
     >      Henry Joseph Kolbeck b 1856 d 1859 SD, USA
     >      Johann Clemens Kolbeck b 1858 d 1940  SD, USA
     Oldenburg-L mailing list
     [5]Oldenburg-L(a)genealogy.net
     [6]http://list.genealogy.net/mm/listinfo/oldenburg-l

References

   1. mailto:werner(a)honkomp.de
   2. mailto:oldenburg-l(a)genealogy.net
   3. mailto:Oldenburg-L(a)genealogy.net
   4. http://list.genealogy.net/mm/listinfo/oldenburg-l
   5. mailto:Oldenburg-L(a)genealogy.net

Date: 2010/04/13 06:40:59
From: Michael.Buenker <michael.buenker(a)ewetel.net>

Lieber Werner Honkomp, vielen Dank für die umfangreichen Informationen.
Alles Gute, Michael

--
Michael Bünker
Friedrichstr. 2

Re: [OL] Weiland Bohemann aus Ekern / Johann Koenig aus Edewecht / Anna Catharina Rohlfs

Date: 2010/04/13 15:13:26
From: Marcie <MarciesMail(a)charter.net>

Hello:

Doubtful if there is any connection but one never knows.

I have a Johanna Koenig/Konig b 1819 in Prussia. She immigrated Aug 1848 (age 27). I have the ships list and her name appears after the family of Gottfried Klett and his four sons. She may have been immigrating with the Klett family as she and Gottfried later married in Milwaukee.

Also on the same ships list but listed on a separate page is a Mary Konig (age 33). Possible that Mary and Johanna were related.

I have the death certificate for Johanna and unfortunately the names of her parents only read Mr & Mrs Koenig. No help there. Also, the death certificate has the e added.

Do you have any of this in your line?

Marcie

JT Koenig wrote:
Hello Fellow Researchers:

I am today trying to fin the roots of three persons in State of Oldenburg. These three men are as follows:

1) Weiland Bohemann, born about 1760 in or near Ekern just north of Edewecht. He married Anna Margarete Kloppenburg and they had a daughter named Thalke Margarete Bohemann, who was born 4 Sep 1784 in Bloherfelde and who later
 married Anton Koenig.  I am seeking Weiland Bohemann's lineage and Anna
 Kloppenburg's lineage.

2) Johann Koenig, who was Anton Koenig's father, was born around 1740 in or near Edewecht. His son Anton was born in Edewecht on 22 Nov 1768. I am looking for Anton's mother's name, as well as Johann Koenig's Lineage.

3) Anna Catharina Rohlfs who supposedly born in Osternburg and who died around 1840.  She married Christopher Borchard Dinklage, Jr. on July 15th, 1803 in Osternburg and had six children with him that I know of (Hermann Gerhard Dinklage being my relation).  I am interested in finding Anna Rohlfs lineage.

Many Thanks for any help you may be able to give! Respect, JT Koenig

Hallo Forscherkollegen: Ich bin heute noch versucht, die Wurzeln von drei Personen in State of Oldenburg fin. Diese drei Männer sind wie folgt: 1) Weiland Bohemann, um 1760 geboren in oder in der Nähe Ekern nördlich von Edewecht. Er heiratete Anna Margarete Kloppenburg und sie hatte eine Tochter namens Thalke Margarete Bohemann, geboren 4. September 1784 in Bloherfelde und später heiratete Anton Koenig. Ich suche Linie Weiland Bohemann und Anna Kloppenburg die Linie. 2) Johann König, der Anton Koenig Vater war, wurde um 1740 in oder in der Nähe Edewecht geboren. Sein Sohn Anton war in Edewecht am 22. November 1768 geboren. Ich suche Anton's Name der Mutter, sowie Johann Koenig Linie. 3) Anna Catharina Rohlfs, die angeblich in Osternburg geboren und starb um 1840. Sie heiratete Christopher Borchard Dinklage, Jr. am 15. Juli 1803 in Osternburg und hatte sechs Kinder mit ihm, die ich kenne (Gerhard Hermann Dinklage wird meine Beziehung). Ich bin bei der Suche nach Anna Rohlfs Linie interessiert. Vielen Dank für jede Hilfe können Sie in der Lage sein zu geben! Respekt, JT Koenig

Jon Todd Koenig 577 NW Nesvik Way Poulsbo, WA 98370

Oldenburg-L mailing list
Oldenburg-L(a)genealogy.net
http://list.genealogy.net/mm/listinfo/oldenburg-l

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4929 (20100309) __________

http://www.eset.com

[OL] Original Varel Church Records - Where to Locate?

Date: 2010/04/13 16:39:25
From: Jennifer Davis <jldwrite(a)yahoo.com>

I have a copy of the wonderful and invaluable Ortsfamilienbuch Varel CD by Hermann Oltmanns which contains the information on my family.  I would like to find the original church records and obtain copies (if possible).  I have been unsuccessful in finding the location of the records.  Dates would be about 1800-1870.

[OL] Heinrich Gerhard Diedrichs

Date: 2010/04/14 00:56:35
From: Michael Pringle & Jason Yew <tixall(a)xtra.co.nz>

Seeking contact with German relatives of Heinrich Gerhard Diedrichs who was born in Oldenburg on 14 February 1833 and moved to the USA and then New Zealand by 1863 where he died at Hokitika, Westland, in 1919.

Thank you

Michael Pringle

tixall(a)xtra.co.nz
0064 4 232 5240

[OL] Macke/Deters

Date: 2010/04/14 03:11:00
From: Intorn <intorn(a)mncomm.com>

   Hi,
   My great grandmother is Agnes Macke born October 28, 1873 or
   1874 Oldenburg, Germany.  She immigrated to the US in 1881.

   Parents are

   Clemens Macke   b Feb 1839 d 13 Feb 1919 SD, USA
   Catharina Deters  b Aug 1849 d 20 Jun 1902 SD, USA
   I believe they got married abt 1875.
   Twin Brothers
   Frank Ferdinand Macke  b July 1872   d 1958 SD, USA
   August Macke    b July 1872   d 03 Aug 1940 SD, USA

   I am trying to find the biological mother of the Frank, August (twins
   brothers) and Agnes.
   I am also searching for the parents of Clemens Macke and Catharina
   Deters.  I believe Catharina Deters mother name is Agnes Deters born
   abt 1821
   and she has a sister named Agnes Deters born abt 1847.  I believe
   Catharina Deters mother and sister Agnes Deters immigrated with them to
   the USA in 1881 also.
   Agnes Macke also has two sisters born in the USA.
   Any information would be greatly appreciated.
   Thanks,
   Janel

[OL] wilhelm hellbusch born 15th july 1888

Date: 2010/04/14 15:18:45
From: DENISE SEAGER <deniseseager(a)btinternet.com>

good morning, am trying to find details of willhelm hellbusch born 15 th july 1888 in or around oldenburg. In ww1 and 2 he worked at oldenburg railway for the  Reichsbahn, i have a lot of documents and also a medal which he recieved in ww1. hope someone can help me

thank you
denise seager
uk

Re: [OL] wilhelm hellbusch born 15th july 1888

Date: 2010/04/14 16:17:33
From: mstulken <mstulken(a)wi.net>

I didn't find him in the Wiefelstede CD.  Good luck to you.

Marilyn

Date: 2010/04/14 17:38:23
From: Klaus Meyer <KlausWernerMeyer(a)web.de>

Denise,
perhaps it is a possibility to ask the town of Oldenburg. You have to pay 8 - 14 Euro (before) and than you get (if it is possible) informations. The email is buergerdienste(a)stadt-oldenburg.de <buergerdienste(a)stadt-oldenburg.de>
In german language are some details  http://www.oldenburg.de/osiris/32.0.html?&cHash=9fb46e4b2f&tx_civserv_pi1[community_id]=100&tx_civserv_pi1[id]=950&tx_civserv_pi1[mode]=service

or you ask http://www.genealogienetz.de/vereine/OGF/   (look for email - adress)

I looked into an "Adressbuch" Oldenburg 1900 and got these entries:
Anna Hellbusch, Zimmermeister- Wwe., Nedderendsweg 3
G. Hellbusch, Schriftf., Alexanderstr. 25 b
Joh. Hellbusch, Arb., Gerberhof 5

Found 7 Hellbusch today in a circle 5 km around Oldenburg

http://www1.dastelefonbuch.de/Erweiterte-Suche.html  (think you ge an englisch version too)
http://www2.dastelefonbuch.de/?la=de&kw=Hellbusch&ci=Oldenburg+%28Oldenburg%29&ciid=4468&sim_kw=1&s=a30000&cmd=search&cx=-152654&cy=240075&radius=5000&kgs=03403000000&ci_kgs=03403000000&cifav=0&mdest=sec2.www2&vert_ok=1&ort_ok=1&mergerid=&cilist=1&sp=2&aktion=23&eventid=13012_1436_20100414173518675_48127147088089_0122

Klaus Meyer
GRATIS für alle WEB.DE-Nutzer: Die maxdome Movie-FLAT!
Jetzt freischalten unter http://movieflat.web.de

[OL] Clemens Macke and Catharina Deters

Date: 2010/04/14 18:21:26
From: APUND <APUND(a)aol.com>

Janel, in reply to your query of 13 Apr 2010 about Macke/Deters, I am
relaying the marriage record from the Damme church microfilm, # 0909914, Vol.
21, p. 10. That's from Katolische Kirche Damme, St. Victor's. The film is
available from Mormon Family History centers.

The record says:

1875  No. 32.  Sept. 28.  Macke, Wittwer Clemens (geb. 1842  Febr. 2; cop.
1870 Juli 6.) und Maria Catharina Deters (geb. 1847 Aug 2.) Kötter  in
Haverbeck.

In case you don't read German, my translation is:
1875, No. 32. Sept 28. Macke, widower, Clemens (born 1842 February 2,
married 1870, July 6) and Maria Catharina Deters (born 1847 Aug 2) Cottager in
Haverbeck. (That last refers to Macke's status.)

The birth dates are not exactly as you have them, but that is not
surprising. I have found that many immigrants didn't really know when they were
born. And of course the recorder in this instance could also have made a
mistake, though probably not. He had the birth records available. The only
possibility of a mistake by him would be assuming that someone of the same name
had the birth date he cited. I have seen that happen, but rarely.

I have a book on Haverbeck which has these people in it. The book is 700
Jahre Haverbeck, edited (1998) by Anna Deters and Reinhold Ihorst.
It says that the parents of Clemens Macke are Henrich Arend Macke, born 4
June 1802, died 27 Aug 1856, Kötter in Haverbeck, and Catharina Haverbeck,
born  25 Dec 1807, died 23 Dec 1868. They married 28 July 1829. They had 10
children

About Clemens, it goes on to say that he married the first time, on the 6th
 of July, 1870, Maria Elisabeth v. Lehmden. She was born 19 Feb 1842 and
died 6  Feb 1875. They had three children: twins Clemens August and Franz
Ferdinand on  24 July 1871 and Bernard Ferdinand on 10 April 1874. Bernard died
5 Jan  1875.

His second wife lived on the farm of Trumme, I presume in the Haverbeck
area. This should help when you go to look for her.

The book says that Clemens Macke married on 26 Sept 1875. So I checked my
photocopy of the original record and it says that the marriage date was 28
Sept  1875. What happened on the 26th was just the last of the banns (12th
19th and  26th). You do have to check the records for yourself. If you like, I
can send  you a scan of this document. You might enjoy finding all these
people in the  microfilms. It's rather time consuming but fun and satisfying
if you've that  sort of bent.

The books adds that the family "wandert" in 1881 with the Brune family to
The U S A. The Brune family is the family of Clemens' sister Josefine
Catharina  and her husband Joh. Heinr. Brune.

The children of the second marriage are not listed. You'll note that there
is a problem here with Agnes. Her birth is not listed with the children of
the  first marriage. It could have been missed. The twins' birth date is
given as  1871; if that is correct, Agnes could have been born in 1873.

The parents of Henrich Arend Macke, according to the book, are Johan
Henrich Macke Bolke, b. 28.12.1767, d. 13.3.1813, married 21.10.1794, and Maria
Agnes Deters, b. 13.5.1770, d. 10.11.1831, from the Deters farm in the
Haverbeck  vicinity. They had 7 children, all listed. the first one, Maria
Elizabeth  married another Deters.  There are so many cross-family links that you
really have to be careful, especially since there weren't too many names in
the  name pool and so many people had the same names.

Clemens' brother Johan Heinrich married a Deters too, Maria Anna.
He had a brother, Franz, who died in Chicago.
A sister of Clemens' first wife married the heir to the Macke farm,
Ferdinand. Her name was Josefine von Lehmden. Their parents were Joh. Franz
Ferdinand von Lehmden and Anna Maria Pille.

Though I have some Agnes Deters in my files I can't connect any more to
your list.
I hope this helps. There is a little more data on siblings that I can send,
 if you need it.

Nancy Pundsack

Re: [OL] wilhelm hellbusch born 15th july 1888

Date: 2010/04/14 20:16:51
From: Werner Honkomp <werner(a)honkomp.de>

Is your Hellbusch lutheran or catholic?
Regards,
Werner Honkomp

> [...]
> railway for the  Reichsbahn, i have a lot of documents and also a medal
> which he recieved in ww1. hope someone can help me

[OL] unsubscribe

Date: 2010/04/14 21:32:03
From: jekramer <jekramer(a)fuse.net>

[...]

Sent from my BlackBerry device from Cincinnati Bell Wireless

[OL] Translation Assistance Needed

Date: 2010/04/14 21:34:59
From: Cmreif <Cmreif(a)aol.com>

Hi,

My gg-grandfather's grave marker has the following written in German on one
 side of it

WIE WOHL IST'S MEINEM LEIB
NACH AUSGENSTANDEN LEIDEN
WIE WOHL IST'S MEINER SEEL
IN JENEN HIMMELS FREUDEN

This is written on the other side:

DER HERR IST MEIN HIRTE
MIR WIRD NICHTS MANGELN (this last word might be MANCELN instead)

Could someone translate for me?  Many thanks!

Carolyn Reif

Re: [OL] Translation Assistance Needed

Date: 2010/04/14 21:56:12
From: Frank Ollermann <frank(a)frank-ollermann.de>

A quick and dirty first try

WIE WOHL IST'S MEINEM LEIB
NACH AUSGENSTANDEN LEIDEN
WIE WOHL IST'S MEINER SEEL
IN JENEN HIMMELS FREUDEN

How well my body is
after sufferings overcome
how well my soul is
in those heaven's joys

This is written on the other side:
DER HERR IST MEIN HIRTE
MIR WIRD NICHTS MANGELN (this last word might be MANCELN instead)

The LORD is my shepherd,
I shall not be in want.

(Psalm 23,1)

Best regards

Frank

Date: 2010/04/14 23:18:02
From: Dennis <denh(a)yhti.net>

There is a Hellbusch family web site that may be of assistance. I am working
on the Hellebusch family tree.

Thanks
Dennis Hellebusch
denh(a)yhti.net

[...]

[OL] Fwd: [Osfa-L] Auktion in CLP

Date: 2010/04/14 23:46:56
From: W. Fred Rump <fredrump(a)gmail.com>

Date: 2010/04/15 00:19:19
From: Don/Elaine Moser <demoser9603(a)sbcglobal.net>

Yes, I noticed that on the Oldenburg site. Hope it yields some interesting info for you!

                   Elaine
----- Original Message ----- From: "Dennis" <denh(a)yhti.net>

[...]

[OL] Oldenburg - family GODE

Date: 2010/04/16 14:29:51
From: Gap Creek <gapcreek(a)qld.chariot.net.au>

Good Evening

Is anyone out there researching the GODE family in Oldenburg?  I am stuck!!
My earliest record belongs to a Hinrich GODE who married Anne Woebken on 10
October 1818 in Oldenburg.  Their son Johan Gustav GODE was born 17 October
1819 in Oldenburg and he married Margarete Wilhelmine Jannsen from Varel on
8 May 1849.  When I search in familysearch.org for a Hinrich GODE born in
the 1790's, the only one I find was born in Sweden.

Can anyone advise me on the next steps to take in locating the birth records
and marriage record of the above Hinrich and Anne?

Your assistance would be greatly appreciated.

Kind Regards

Marlsie

[...]

[OL] 6 neue Volkszahl-Register

Date: 2010/04/16 20:22:22
From: Peter Voß <K.P.VOSS(a)t-online.de>

sind über die Datenbank des AKVZ verfügbar:

VZ1845 -- Schwarzenbek, Kirchspiel -- 1.133 Datensätze (14.04.2010)
VZ1819 -- Warrenzin, Hof -- 64 Datensätze (14.04.2010)
VZ1845 -- Anker, Dorf -- 167 Datensätze (12.04.2010)
VZ1803 -- Krokau, Dorf -- 241 Datensätze (12.04.2010)
VZ1803 -- Fiefbergen, Dorf -- 366 Datensätze (03.04.2010)
VZ1803 -- Schönberg, Dorf -- 1.009 Datensätze (03.04.2010)

--

[OL] 200 neue Topographien

Date: 2010/04/16 20:26:19
From: Peter Voß <K.P.VOSS(a)t-online.de>

des ehemaligem Herzogthums Schleswig
sind über die Seiten des AKVZ frei verfügbar.
Siehe:
http://www.top.akvz.de/
http://www.top.akvz.de/TOP_Stamm_4.pdf

Re: [OL] Clemens Macke and Catharina Deters

Date: 2010/04/17 04:57:48
From: Intorn <intorn(a)mncomm.com>

    Hi Nancy,
   Thank you so much for responding.  This has helped me out a lot.  Yes,
   I would appreciate it if you could send me any copies of records and
   any more information on the sibleys.  I do not speak German.  I suppose
   the book you talk about is in German.
   The two children that were born to Clemens and Catharina in the USA was
   Maria M Macke born May 1882 in Iowa and Mary K Macke born 03 Nov 1888
   in Iowa.
   Look forward to hearing from you.
   Thanks Again,
   Janel

[...]

   1. mailto:APUND(a)aol.com
   2. mailto:oldenburg-l(a)genealogy.net
   3. mailto:Oldenburg-L(a)genealogy.net
   4. http://list.genealogy.net/mm/listinfo/oldenburg-l

[OL] can you please help me

Date: 2010/04/17 07:46:24
From: Glenda Curtis <gm_curtis(a)bigpond.com>

Hello

I am wondering if you would be able to help me because I am looking for my
3xgreat grandfather Wilhelm Ferdinand Ludwig Jansen born about the time of
1819, he left Hamburg on the 23 Apr 1854 on the ship The Wandrahm and it
arrived in Port Adelaide South Australia, Australia  on the 8 Aug 1854 he
told them that he was a merchant and that he lived at Varel, Oldenburg. I
have been trying to find out where I can get the information about him and
his family and what it would have been like for his family and him to live
in Varel, Oldenburg in the 1819 and what it would have been like when he
board the ship in Hamburg.  I am not sure if he was born in Varel, Oldenburg
or if he worked or owned a shop in the town. I am not sure if his family
would have been in Varel or not.

I am hoping that there are some family members that still left over there,
that can help me and I can help them also with the Australian Family. The
trouble is that  I am having is that I can only read English so over the
past 2 years it has made it hard to find the information that I need.

I am hoping that you will be able to Help me and thank you for taking the
time to read my email.

Kind Regards

Glenda

[OL] Detlef Jebens/Antje M Henrichs/ Odderode, Holstein, Germany

Date: 2010/04/17 17:37:05
From: Intorn <intorn(a)mncomm.com>

   Hi,
   I am looking for any information on a Detlef Jebens and Antje M
   Henrichs.
   This is what I know
   Detlef Jebens born Dec 1846 Holstein, Germany died 19 May 1925 SD, USA
   Antje M Henrichs born 15 Jun 1847 Holstein, Germany died 30 April 1928
   SD, USA
   Married about 1869
   1880 Last Residence in Odderode, Holstein, Germany
   Departed to the USA May 12, 1880 with family of
   Antje, children Anna Katherine b 1871, John Hans b 1875, Wilhelmine b
   1876, Margretha b 1877, and Alfrieda b 1878.
   They had 3 more children born in the USA, Mary b 1881, Detlef b 1885
   and Peter b 1886.
   I am trying to find the parents of Detlef Jebens and Antje M Henrichs.
   Also any records of birth and marriage.
   Thanks,
   Janel

[OL] familie martens

Date: 2010/04/17 19:12:41
From: linda walgreen <l.walgreen(a)ziggo.nl>

Hello,

Ich suche information of Johann Dietrich (Diedrich?) Martens, geboren in
Osterscheps, Edewecht am 24.05.1856. Vielleicht heisst seiner Vater Hinrich
Martens, auch from Osterscheps. Weisst jemand mit whem Johann Dietrich
Martens geheiratet war? Jeder information ist welcome.

Freundliche grüsse, LindaW

Re: [OL] familie martens

Date: 2010/04/17 19:43:38
From: Johann Lüschen <johann.lueschen(a)gmx.de>

Hello,

Johann Diedrich Martens
* Osterscheps 24.5.1856
~ Edewecht 22.6.

Parents:
Hinrich Martens
Grundheuermann in Osterscheps
* Westerscheps 25.8.1816
~ Edewecht 25.8.1816
Parents: Brun Martens and Anne Margrete Bischof
oo Edewecht 21.5.1844
Helena Sophie Gerdes
* Esenshamm ca. 1820
Parents: Johann Engelbart Gerde und Anne Elisabeth Reins

I have informations about more ancestors.

Johann Lüschen

-------- Original-Nachricht --------
> [...]

> Martens, auch from Osterscheps. Weisst jemand mit whem Johann Dietrich
> Martens geheiratet war? Jeder information ist welcome.

Re: [OL] Detlef Jebens/Antje M Henrichs/ Odderode, Holstein, Germany

Date: 2010/04/18 13:00:34
From: Werner Honkomp <werner(a)honkomp.de>

Hello Janel,

there is a village Odderade (not Odderode) in Schleswig-Holstein, Dithmarschen county.
The phone directory shows no Jebsen, but the towns arround like Heide, Marne, Itzehohe, Burg, Haneran.Hademarschen.

Some picture here: www.odderade.de

and info: http://de.wikipedia.org/wiki/Odderade

and here the church in Nordhastedt: http://www.kirche-dithmarschen.de/gemeinden/nordhastedt/index.htm

I'm not familar with this area.

I hope it hepls,
Werner Honkomp

Date: 2010/04/18 16:13:45
From: Intorn <intorn(a)mncomm.com>

   Hi Werner,
   On the departure from Hamburg 12 May 1880 there is also a Hans Delhefs
   or Detlefs born abt 1826  and Anna Delhefs or Detlefs born abt 1828
   with the family.  I think this may be Detlef or Antje Jebens parents,
   but not sure.  Last residence for Hans and Anna was Odderade, Holstein
   also.
   Thanks for your help!
[...]

     Some picture here: [3]www.odderade.de
     and info: [4]http://de.wikipedia.org/wiki/Odderade
     and here the church in Nordhastedt:
     [5]http://www.kirche-dithmarschen.de/gemeinden/nordhastedt/index.htm
> [...]
     1885
     >    and Peter b 1886.
     >    I am trying to find the parents of Detlef Jebens and Antje M
     Oldenburg-L mailing list
     [8]Oldenburg-L(a)genealogy.net
     [9]http://list.genealogy.net/mm/listinfo/oldenburg-l

   3. http://www.odderade.de/
   4. http://de.wikipedia.org/wiki/Odderade
   5. http://www.kirche-dithmarschen.de/gemeinden/nordhastedt/index.htm
   6. mailto:Oldenburg-L(a)genealogy.net
   7. http://list.genealogy.net/mm/listinfo/oldenburg-l
   8. mailto:Oldenburg-L(a)genealogy.net
   9. http://list.genealogy.net/mm/listinfo/oldenburg-l

Re: [OL] can you please help me

Date: 2010/04/19 03:35:09
From: mstulken <mstulken(a)wi.net>

Glenda, do you have the Varel CD?  If not, I an check for you.  I make no
promises, but I'll look.

Marilyn

Date: 2010/04/19 08:55:23
From: MonikaReinhold <MonikaReinhold(a)aol.com>

Hello Glenda,
according to the German telephone  book there are two Jansens living in
Varel.
Maybe they are  relatives:
_Jansen Artur_
(http://www2.dastelefonbuch.de/?la=de&bi=13&kw=Jansen&ci=Varel&ciid=5566&taoid=00001010000016610041908425700001016601&ort_ok=1&vert_ok=1&;
buab=445101&cx=-156948&cy=269275&cifav=0&mdest=sec2.www2&cmd=detail&recSelec
ted=0&recuid=UVBHXX3BSNQXKCGEFTLKKBM4DVZH7XTY663QC&searchid=13012_1436_20100
419084257908_10455127351282_0166&sp=51&aktion=38)
Bromberger Str. 17  26316 Varel
04451 46 50
_Jansen Ulrich u. Doris_
(http://www2.dastelefonbuch.de/?la=de&bi=13&kw=Jansen&ci=Varel&ciid=5566&taoid=00001010000016610041908411800001016601&ort_ok=1&;
vert_ok=1&buab=445101&cx=-156948&cy=269275&cifav=0&mdest=sec2.www2&cmd=detai
l&recSelected=1&recuid=ZLQ5RMAWIMNXDK5LR64RY4B7OLIVU7RJBLFQC&searchid=13012_
1436_20100419084118479_10455127351282_0166&sp=51&aktion=38)
Westersteder Str. 27  26316 Varel
04456 7 20
Good luck!
Monika

Re: [OL] can you please help me

Date: 2010/04/19 09:03:54
From: MonikaReinhold <MonikaReinhold(a)aol.com>

Hello Glenda,
I give it another try, I obviously  made a mistake. Here again:
Bromberger Straße 17
26316 Varel
04451 46 50
Jansen Ulrich und Doris
Westersteder Straße 27
26316 Varel
04456 7 20
Good luck!
Monika

Re: [OL] Oldenburg - family GODE

Date: 2010/04/19 10:03:50
From: Andrea Korbanka <akorbanka(a)hotmail.com>

Hi Marlsie!

This is an entry from the OFB Varel:

No. 6677
GODE, Johann Gustav, Bäckermeister in Oldenburg, * am 17.10.1820 in Oldenburg, luth.
oo am 8.5.1849 in Varel.
JANSSEN, Wilhelmine Louise, * am 11.6.1820 in Varel, getauft am 28.6.1820 Varel, luth. (parents #10014)
Tochter: 1) GODE, Auguste Hermine Christine * am 14.10.1852 in Oldenburg i. O., + am 28.4.1882
in Varel 29J #6523

From the book "Buch der Bürgeraufnahmen der Stadt Oldenburg von 1740-1853):
7. Mai 1819: Hinr. Gode, Bäcker

This means Hinrich Gode was inhabitant of the town Oldenburg since May 1819.

Andrea

> [...]
> and marriage record of the above Hinrich and Anne?
>
> Your assistance would be greatly appreciated.

http://redirect.gimas.net/?n=M1004xSkyDrive2
Ihre Daten brauchen Platz? SkyDrive gibt Ihnen 25 GB - gratis!

Re: [OL] Oldenburg - family GODE

Date: 2010/04/19 10:51:12
From: HeikoAhlers <HeikoAhlers(a)t-online.de>

Hello,

the Oldenburg marriage register offers for Oct 10, 1818:

Hinrich Gode, son of Johann [Dierk] Gode, Am Neuen Wege, Kirchspiel Holle

oo

Anne Woebken, daughter of Lüder Woebken from Bornhorst.

For further data one would have to look through the church registers of Oldenburg and Holle.

For the Janssen from Varel I would recommend the CD-ROM Ortsfamilienbuch (village heritage book) published by the OGF, available from their online shop at:

http://www.genealogienetz.de/vereine/OGF/index.html (go to online shop, then scroll down to village heritage books).

Hope this helps

Yours
Heiko (Ahlers), Oldenburg

Re: [OL] Oldenburg - family GODE

Date: 2010/04/19 14:06:27
From: Gap Creek <gapcreek(a)qld.chariot.net.au>

Thank you very much Heiko - I really appreciate your help.

King Regards

Marlene

Date: 2010/04/19 14:11:57
From: Gap Creek <gapcreek(a)qld.chariot.net.au>

Thank you very much also Andrea.  Your assistance is greatly appreciated.

Marlsie

[...]

From the book "Buch der Bürgeraufnahmen der Stadt Oldenburg von 1740-1853):
> [...]

records
> and marriage record of the above Hinrich and Anne?
>
> Your assistance would be greatly appreciated.

[OL] Rolfing/Rohlfing, Eleonor *01.03.1871

Date: 2010/04/20 09:57:21
From: Ingrid Kuck-Schmidt <I.Kuck-Schmidt(a)gmx.de>

Guten Tag,

heute suche ich nach weiteren Daten zu Eleonor Ro(h)lfing (schreibweise auch
Eleanore/Elinore ...).

Nach meinen Informationen ist sie am 1.3.1871 im Raum Oldenburg, evtl.
heutige Wesermarsch, geboren.
Sie dürfte 1894 in die USA ausgewandert sein (Schiff Aller, von Bremen,
möglicherweise in Bremerhaven zugestiegen, Ankunft New York 16.11.1894).

Als Mutter von Eleonor ist hier Anna Rolfing, geb. Kuhlmann, vermerkt.

Eleonor heiratete, vermutlich 1895 in New York, Friedrich Wilhelm Kuck.

Ich habe schon ALLES versucht, um mehr über Eleonor in Erfahrung zu bringen.
Leider bisher ohne Erfolg.

Die amerikanischen Nachfahren und ich hoffen nun, dass ein Listenteilnehmer
uns helfen kann. Wir freuen uns über jeden Hinweis.

Gruß
Ingrid Kuck-Schmidt

Re: [OL] Oldenburg - family GODE

Date: 2010/04/20 10:08:32
From: Gap Creek <gapcreek(a)qld.chariot.net.au>

Thank you again Andrea for this information.  Some of my information was
quite incorrect.  As you will have seen I had Margarete Wilhelmine Jannsen
and a different birth date instead of Wilhelmine Louise Janssen.  However
the attached is the correct family because I know one of the sisters of my
great grandmother is Auguste Hermine Christine born 14 October 1852.  All my
searching for the Janssen family has been using the other name.

Kind Regards

Marlsie

[OL] Oldenburg - family GODE - another question

Date: 2010/04/20 10:41:26
From: Gap Creek <gapcreek(a)qld.chariot.net.au>

Heiko,

Are you able to clarify for me where Holle might be.  When I do a search in
my Family Tree Maker I get a Holle which is just south east of Oldenburg
which I presume would be the place.  When I search in google for Kirchspiel
Holle, I find it is in Kreis Hildesheim, which is in Lower Saxony (still
close I think).

Would you kindly direct me where I should write to seek assistance for
someone to lookup the church register in Holle to find a birth for Hinrich
Gode?  I appreciate your help and am excited I can now proceed further.

Kind Regards

Marlse

It was mentioned

"From the book "Buch der Bürgeraufnahmen der Stadt Oldenburg von 1740-1853):
7. Mai 1819: Hinr. Gode, Bäcker

This means Hinrich Gode was inhabitant of the town Oldenburg since May
1819."

Does this mean that Hinrich Gode lived elsewhere prior to May 1819 (perhaps
Holle)?

Where would I write to for Kirchspiel Holle

Heiko wrote:

[...]

Re: [OL] Rolfing/Rohlfing, Eleonor *01.03.1871

Date: 2010/04/20 12:05:14
From: Genealogie.Juechter(a)mail-buero.de <Genealogie.Juechter(a)mail-buero.de>

Hallo Frau Kuck-Schmidt,

auf www.familysearch.org ist die Heirat in Manhattan am 28.Juli 1895 vermerkt. Danach kam die Eleonore aus Altjührden. Sie sit mit ihrer Familie auf der Vareler CD vermerkt. Falls Sie diese nicht haben, gebe ich die Daten gern direkt an Sie und die Nachfahren weiter.

Außerdem bitte ich Sie um die Daten der Nachkommen für die Auswanderer-Datenbank. Dann kann ich diese Familie dort mit aufnehmen.

Mit besten Grüßen

Gunter (Jüchter)

-------- Kabel E-Mail Reply ---------------

Date: 2010/04/20 15:06:28
From: Ingrid Kuck-Schmidt <I.Kuck-Schmidt(a)gmx.de>

Hallo Herr Jüchter,

Sie sind "ein Schatz". Vielen lieben Dank auch aus "Übersee".

Die CD-Rom Varel habe ich vor kurzer Zeit gekauft. Ich habe Eleonore nach
Ihrem Hinweis nun in beiden Quellen gefunden. Auf der Waddens- und Jade-CD
Rom hatte ich schon nachgesehen. Mein Fehler: Varel hatte ich gedanklich
nicht Oldenburg zugeordnet.

Die Daten für die Auswanderer-Datenbank liefere ich gerne. Welche Daten
benötigen Sie genau? Ich gebe Ihnen mal folgende Zusammenfassung:

Eleonore Rohlfing, * 1.3.1871 in Altjührden, wanderte lt. der
Ellisland-Datei auf dem Schiff Aller (Abfahrthafen Bremen) nach Amerika aus.
Dort kam sie am 16.11.1894 an.

Ihr späterer Ehemann Friedrich Wilhelm Kuck, geb. am 1.2.1866 in Klein
Eckwarden (heutiges Waddens), war ein Jahr zuvor auf dem Schiff Spree
ausgewandert. Er arbeitete zuletzt in Deutschland für den Uhrmachermeister
Theodor Schmidt, Nordenham. Er erreichte die USA lt. Ellisland-Datei am
02.11.1893.

Eleonore Rohlfing heiratete am 28. Juli 1895 in Manhatten, New York, USA,
Friedrich Wilhelm Kuck.

Friedrich Wilhelm verstarb am 12.08.1948 in Long Island City, New York
Eleonore verstarb am 16.05.1951 in Long Island City, New York

Aus der Ehe gingen 5 Kinder hervor:
Fredrick William Kuck, * 11.1895/New York, USA, + 05.1978/Metuchen, New
Jersey.
Elsa Kuck, *  05.1896/New York, USA, + 03.1976
Olga Teresa Kuck, * 20.08.1899/Long Island City, N.Y., +
18.12.1986/Holtsville, New York City (All Boroughs), New York, USA
William G. Kuck, * ca. 1900/New York, USA, + ?
Emil Otto Theodore Kuck, * 28.02.1902/New York, USA, + 1987/Stockbridge,
Henry, Georgien, USA

Alle Kinder heirateten in den USA und gründeten Familien.

Ich habe die verschiedenen Personen in Census-Dateien gefunden. Zu den
Nachfahren von Olga Teresa Kuck und Emil Otto Theodore Kuck habe ich
Kontakt. Am "Rest" arbeite ich noch :o)

Gruß
Ingrid Kuck-Schmidt

From: I.Kuck-Schmidt(a)gmx.de
To  : oldenburg-l(a)genealogy.net
Date: 20.04.2010 09:57:25

Guten Tag,

[...]

[OL] Währungseinheiten in Südoldenburg

Date: 2010/04/21 07:46:10
From: Josef Mählmann <miraculix64(a)googlemail.com>

Liebe Listis

Zwei Fragen:
Gibt es irgendwo eine Abhandlung über die Währungs- und Masseinheiten in
unserem Gebiet vor 1870?? (1500-1800)

Gab es ein spezielles Zeichen für den Reichstaler oder Taler Courant?

Viele Grüsse
Josef Mählmann

Re: [OL] Währungseinheiten in Südoldenburg

Date: 2010/04/21 08:05:31
From: Gabriele Landwehr <gabriele_landwehr(a)msn.com>

Hallo Josef
Vielleicht kannst Du diesen Link gebrauchen.
Ansonsten "Maße und Gewichte im Oldenburger Münsterland" in goggle eingeben.
Viel Erfolg und einen schönen Tag wünscht euch allen
Gabriele

http://books.google.com/books?id=iro2AAAAMAAJ&pg=PA177&lpg=PA177&dq=Gourant&;
source=web&ots=TcQ3XdlVMu&sig=ekgNnJ9gAGBp4Zs1FQFq0sa1Ww8&hl=de&sa=X&oi=book
_result&resnum=3&ct=result#v=onepage&q&f=false

[OL] Fw: Egbert Brands

Date: 2010/04/21 17:16:13
From: Derthie de Boer-Schimmel <derthie(a)onsnet.nu>

Date: 2010/04/21 18:29:12
From: Bill Brown <web120a6(a)yahoo.com>

Guten Tag
Would anyone have any information about a Johann Peter Hornberger born about 1839
in Oldenburg per New York immigration listing.  I do know that his wife's name was
Elisabeth Anton.  He arrived in New York 14 August 1868.

Thank you for any information provided.

Bill Brown

[OL] Familie Grote(n) / Heemann aus Hasbergen

Date: 2010/04/21 19:27:55
From: Berthold Reemts <b.reemts(a)nord-com.net>

Hallo liebe Listenteilnehmer !

Ich suche weitere Informationen zur folgender Person :

1. *Grote(n), Anna Marg., * aus Hasbergen um 1776, + 82 Jahre alt 22.04.1858
oo Franz Wilhelm Heemann*, Ort liegt an der Eisenbahn zwischen Nienburg und Herford oder Bassen/Herfort, * Rahden / Westfalen 1779, + 74 Jahre alt 27.05.1853

Kind von Nr. 1
Heemann, Wilhelm, Schneider, * Lankenau 24.09.1821, ~ Rablinghausen 01.10.1821, + vor 1888 oo Rablinghausen 08.10.1843 Margarethe Christine Spille, * Grambke 20.01.1819, + vor 1888

Wahrscheinlich wurden die beiden in Hasbergen getraut. Wer kann mir weiterhelfen.

Viele Grüße

Berthold Reemts

Re: [OL] Familie Grote(n) / Heemann aus Hasbergen

Date: 2010/04/21 21:00:34
From: Christopher Grote <cgrote(a)rush.edu>

Hi, would someone be so kind as to translate the below query into English?
They appear to be asking about the Grote family, so I'm wondering if we
share relatives or information.

Thanks,

Chris Grote
Chicago

Date: 2010/04/22 04:03:55
From: edwardssl <edwardssl(a)att.net>

Hi Chris,

I'll take a shot at it.

"I'm searching for further information about the following person:

1.  Grote(n), Anna Margaretha, born Hasbergen around 1776, died at age 82 on 22 Apr 1858
      married Franz Wilhelm Heemann, located at the railroad between Nienburg and Herford or
      Bassen/Herfort, born Rahden/Westfalen around 1779, died at age 74 on 27 May 1853.

Child of Nr. 1
    Heemann, Wilhelm (tailor), born Lankenau 24 Sep 1821, baptised Rablinghausen 01 Oct 1821, died
    before 1888.
    married Rablinghausen 08 Oct 1843 to Margaretha Christine Spille, born Grambke 20 Jan 1819, died
    before 1888.

Probably they were both married in Hasbergen.  Who can help me further?"

Hopefully that's fairly correct.

B Rgds
Linda Kramer-Edwards

Re: [OL] Fw: Egbert Brands

Date: 2010/04/22 11:32:02
From: Frans Scheve <fscheve(a)hotmail.com>

Hallo Derthie,

Misschien moet je even wat zoekopdrachten uitvoeren met Google.

Zie resultaat onder.

Groeten,

Frans.

* * * *

http://www.elsinga-s.nl/genealogie/fokkelma.htm

56*  Eijlert Brants is afkomstig uit Oldenburg (Dld.).
Eijlert trouwt op 12 mei 1743 te Wildervank met
57*  Stijntien Engberts.
Van Eijlert en Stijntien is een kind bekend:
1  Brand Eilerts Brandsema, zie 28.

* * * *

> From: derthie(a)onsnet.nu
> To: oldenburg-l(a)genealogy.net
> Date: Wed, 21 Apr 2010 17:16:01 +0200
> Subject: [OL] Fw: Egbert Brands

New Windows 7: Find the right PC for you. Learn more.
http://windows.microsoft.com/shop

Re: [OL] Familie Grote(n) / Heemann aus Hasbergen

Date: 2010/04/22 19:58:44
From: Almut Völker <ahvoelker(a)t-online.de>

I´m looking for information to the following persons:
1. Grote(n) Anna Margaretha, born from Hasbergen around 1776, died 82 years
old at the 22th of April 1858, married Franz Wilhelm Heemann *,  at a place
lying at the railway between Nienburg and Herford or Bassen/Herfort, *
Rahden / Westfalia 1779, died 74 years old 27th.05.1853
Child of No. 1:
Heemann Wilhelm, tailor, born Lankenau 24th 09.1821, baptized Rablinghausen
01.10.1821, died befor 1888
married 08.10.1843 in Rablinghausen Margarethe Christine Spille, born
Grambke 20.01.1819, died befor 1888
Probably both were married in Hasbergen.
Who can help me?

I hope this will help you
regards from Osnabrück
Almut Völker

bounces(a)genealogy.net] Im Auftrag von Christopher Grote

[...]

[OL] Kaune Vorfahren

Date: 2010/04/23 16:04:08
From: Uschi Boes <uschi.boes(a)gmx.de>

Liebe Listenteilnehmer,
Ich benötige Hilfe bei folgender Familie für eine Dame aus Australien, die ihre Ahnen sucht.
Es handelt sich um

Johann Heinrich Kaune -- geboren 19.4.1910 in Lehe, geheiratet in Hamburg,23.5.1940, dort gestorben am 3.5.1969

Eltern: Vater: Heinrich Friedrich Wilhelm Kaune, Geb. 10.12.1877 Wesermünde heiratet 21.1.1900 in Lehe, Gestorben 22.5.1944 Bremerhaven - Mutter: Franziska Johanne Elise Evermann Geb 12.8.1878 Bremerhaven, gestorben 27.5.1968 Bremerhaven

Ihre Eltern sind Franz Joachim Jürgen Evermann geb. in Bremerhaven verheiratet mit Rosalie Neuenhoff.

1. Frage: Hat jemand eine Idee, wie ich die Vorfahren von Franz Joachim Jürgen Evermann und Ida Rosalie Neuenhoff finden kann?

Grosseltern Kaune:

Christopher Heinrich oder Heinrich Christoph Kaune geb. 6.12.1842 in Bremen - Heiratet 23.8.1868 in Elsfleth -
Caroline Wilhelmine Friedericke Susmann geb. 20.8.1841 in Wagenfeld

2. Frage: Hat jemand die Möglichkeit, mir den Inhalt der Heiratsurkunde von Elsfleth wiederzugeben oder wo ich nachschauen kann?

Caroline Wilhelmine Friedericke Susmann ist die Tochter von:
August Heinrich Supe genannt Sußmann geb. 4.10.1810 Bahrenborstel und
Caroline Dünnemann, geb. 30.12.1810, gestorben 29.11.1857, die am 10.11.1837 heirateten.

Eltern von August Heinrich Supe sind Heinrich Christoph Supe und Christine Bolze(n)

3. Frage: Hat irgend jemand vielleicht eine Verbindung zu den vorgenannten Personen oder kann mir helfen, fehlende Daten und Vorfahren zu finden. Wo erhalte ich Infos zu Bahrenborstel oder Wagenfeld. Es ist ein Freundschaftsdienst für die betreffende Australierin, nicht beruflich. Ich wäre also froh, wenn ich auf diese Weise Hilfe bekomme.

Ich schreibe diese Mail parallel an die Mäuse Bremen und Hannover.

Gruss aus Bremen - USchi Boes

Re: [OL] Kaune Vorfahren

Date: 2010/04/23 17:38:06
From: Bernd Salewski <salewski.hambergen(a)ewetel.net>

Hallo Uschi,

In dieser Angelegenheit war z.b. Christa Lütjen, Hans Georg Schumacher unf
meine Wenigkeit befaßt.

Die Sache hakt daran, daß die in Bremerhaven lebenden Verwandten der Dame
kein Interesse haben, sich zu engagieren.
Wenn man in Bremerhaven weiterkommen will muß a) Vollmacht und b) Geld
haben. Beides hat mein Kollege Schumacher von den MvM bisher nicht erhalten.
Ebenso hat Hans Georg die Daten aus Wagenfeld besorgt.

Es hat keinen Sinn das Rad neu zu erfinden. Du kannst dich gern
mit Hans Georg in Verbindung setzen:

Schumacher, HG
E-Mail-Adresse(n):
 hgschumacher(a)t-online.de
Persönliche Informationen:
 Telefon: 0471/77332
Anmerkung:
Männer vom Morgenstern

Gruß

----- Original Message ----- From: "Uschi Boes" <uschi.boes(a)gmx.de>

Date: 2010/04/23 20:15:09
From: Uschi Boes <uschi.boes(a)gmx.de>

Lieber Herr Salewski,

danke für die Nachricht, Herr Schumacher hat auch angerufen. So etwas ahnt man natürlich nicht, man hilft eben gern, wenn man kann. Haben Sie ja auch alle getan und machen es ja auch alle immer wieder gerne. Werde hinschreiben, dass ich nichts gefunden habe.

Gruss - Uschi Boes

[OL] Willers in Oldenburg

Date: 2010/04/24 21:01:01
From: Dirk Oltmanns <doltmanns(a)gmx.de>

Hallo,

Ich suche Nachfahren von Georg Willers, geboren am 15.10.1853 in
Hollwege, bei Westerstede, der später Schuster in Nadorst/Oldenburg
gewesen sein soll.

Wäre für jeden Tip dankbar.

Mit freundlichen Grüßen
Dirk Oltmanns

www.hollwege.com

[OL] HAFERKAMP in Oldenbrok

Date: 2010/04/25 10:51:33
From: Wilfried Peters <Wilfried.Peters(a)vr-web.de>

Moin,

ich suche nach den Vorfahren von Talke Margarethe HAFERKAMP, * err. 1.5.1758 Oldenbrok, + 20.6.1821 Wiefelstede, oo 4.12.1781 Wiefelstede mit Friedrich Oltmanns aus Wiefelstede.

Tschüs und Danke im voraus
Wilfried (Peters)
Paderborn

[OL] Rechnungssteller Koopmann Varel

Date: 2010/04/25 20:24:15
From: Dirk Oltmanns <doltmanns(a)gmx.de>

Hallo,

Ich suche Nachfahren von Rechnungssteller Carl Koopmann in Varel. Er war
verheiratet mit Marie Willers, geboren August 31, 1886 in
Hollwege/Westerstede, gestorben 1966. Ich plane ein Buch u.a. über die
Familie Willers in Hollwege.

Wäre für jeden Tip dankbar.

Mit freundlichen Grüßen
Dirk Oltmanns

www.hollwege.com

[OL] Johann Gerhard Kunnemann

Date: 2010/04/27 03:20:33
From: aphoebem <aphoebem(a)aol.com>

I would appreciate suggestions where to search for more information on Johann Gerhard Kunnemann who was born on 09 Dec 1811 in Westerburg, died on 12 Jun 1871 in Westerburg, married Johanna Schroder on 30 Aug 1850 in Wardenburg.  I have information on children who emigrated to the United States.

I would like to locate information on Johann Gerhard's parents, siblings, ancestors.  I am also searching for information on daughter Catharine Johanne Kunnemann born 14 Dec 1856 in Westerburg and I believe emigrated to the United States; also daughter Marie Johann Kunnemann
born 24 Oct 1866 in Westerburg.

Thank you for any suggestions or assistance.

A. Kunneman Meyer
Virginia

Re: [OL] Johann Gerhard Kunnemann

Date: 2010/04/27 18:02:33
From: Frank Speckmann <frank.speckmann1(a)ewetel.net>

Hallo Mrs. Kunnemann Meyer !

All informations you need you can find there:

http://s281837246.online.de/emigrants/getperson.php?personID=I16716&tree=Auswanderer

Frank Speckmann
Wardenburg

----- Original Message ----- From: <aphoebem(a)aol.com>

Date: 2010/04/28 15:28:03
From: Andrea Korbanka <akorbanka(a)hotmail.com>

Hi Virginia!

I found a Hermann Gerhard Künnemann in the OSB Detern/Ostfriesland, perhaps a brother?

Nr. 2732
Künnemann, Hermann Gerhard #2733, Drechsler in Detern, * (1809), procl. 6.5.1838 Detern, oo Wardenburg
oo I
Lükkemina Johanne Gruben, * 9.9.1809 Detern
oo II Huntlosen, procl. Detern 19.6.1842
Beelke Meta Gruben, * 1.4.1818 Detern
child:
Anna Catharina Wilhelmine * Nov. 1848, + 11.4.1874 Detern

Nr. 2733
Künnemann, Johann Behrends, Schustermeister zu Huntlosen/Oldenburg
oo N.N.
son: Hermann Gerhard, #2732

Best wishes,
Andrea (Korbanka)

> [...]
> born 24 Oct 1866 in Westerburg.
>
> Thank you for any suggestions or assistance.

http://redirect.gimas.net/?n=M1004xjajah2
Über Messenger günstiger telefonieren? Sagen Sie "Ja" zu JAJAH!

Re: [OL] Johann Gerhard Kunnemann

Date: 2010/04/28 16:50:08
From: aphoebem <aphoebem(a)aol.com>

Thanks,  What is the OSB Detern/Osfriesland?

I found a Hermann Gerhard Künnemann in the OSB Detern/Ostfriesland, perhaps a
rother?
Nr. 2732
ünnemann, Hermann Gerhard #2733, Drechsler in Detern, * (1809), procl. 6.5.1838
etern, oo Wardenburg
o I
ükkemina Johanne Gruben, * 9.9.1809 Detern
o II Huntlosen, procl. Detern 19.6.1842
eelke Meta Gruben, * 1.4.1818 Detern
hild:
nna Catharina Wilhelmine * Nov. 1848, + 11.4.1874 Detern
Nr. 2733
ünnemann, Johann Behrends, Schustermeister zu Huntlosen/Oldenburg
o N.N.
on: Hermann Gerhard, #2732
Best wishes,
ndrea (Korbanka)

Date: 2010/04/28 17:13:50
From: Andrea Korbanka <akorbanka(a)hotmail.com>

Look here: http://www.ogsa.us/osbs.shtml

Detern is a village in Ostfriesland, not far away from Westerstede:
http://www.mapquest.com/maps?l=53.22&g=7.53

Andrea

> To: oldenburg-l(a)genealogy.net
> Date: Wed, 28 Apr 2010 10:49:39 -0400
> From: aphoebem(a)aol.com
> Subject: Re: [OL] Johann Gerhard Kunnemann
>
> Thanks,  What is the OSB Detern/Osfriesland?

http://redirect.gimas.net/?n=M1004xNoSpam2
Angst vor Spam? Hotmail schützt Sie mit modernster Technologie!

Re: [OL] Oldenburg - family GODE - another question

Date: 2010/04/30 13:34:33
From: HeikoAhlers <HeikoAhlers(a)t-online.de>

Hello,

It is definitely the Holle SE south east of Oldenburg. I found Hinrich Gode was born July 26, 1792 in Neuenwege, Kirchspiel (parish) Holle. His parents were: Johann Dirk Gode, Heuermann (tenant farmer) in Neuenwege, and Margarete Frese.
What the book says is that in 1819 he was accepted as a citizen of Oldenburg. He may have lived elsewhere before, but, as far as I interpret this, he may also have lived in Oldenburg before, but without all the citizens' rights. Many "little people" like workers, maids, etc., lived in the cities not as full fledged "citizens" but just as "inhabitants".

Yours

Heiko

Date: 2010/04/30 17:46:47
From: Peter Voß <K.P.VOSS(a)t-online.de>

VZ1803 -- Marne, Kirchspiel -- 4.741 Datensätze (27.04.2010)
VZ1803 -- St.Michaelis-Donn, Kirchdorf -- 621 Datensätze (27.04.2010)
VZ1803 -- Meldorf Marsch, Südervogtei -- 1.006 Datensätze (26.04.2010)
VZ1819 -- Hägerfelde, Hof -- 75 Datensätze (23.04.2010)
VZ1819 -- Hohenfelde, Hof -- 69 Datensätze (23.04.2010)
VZ1845 -- Kuddewörde, Kirchspiel -- 865 Datensätze (23.04.2010)

Gruß
AKVZ