Monatsdigest

Re: [OL]Re: [GERMAN-LIFE] Ahnenpass etc

Date: 2000/11/01 01:16:39
From: Frank Giere <frank.giere(a)web.de>

Oldenburg-L(a)genealogy.net schrieb am 31.10.00:
> [...]

Hello Bill,

At Amazon I have found a book, I think you are interested in:

German Catholics and Hitler's Wars : A Study in Social Control by Gordon C. Zahn
Price: $15.00
Availability: Usually ships within 24 hours.
Paperback university edition (October 1989)
Univ of Notre Dame Pr; ISBN: 026801017X

The link to the Webpage:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/026801017X/o/qid=973036542/sr=8-1/ref=aps_sr_b_1_1/103-2531588-9380647

Frank

-----
email: frank.giere(a)web.de
www:   http://www.giere.de
1.000.000 DM gewinnen - kostenlos tippen - http://millionenklick.web.de
IhrName(a)web.de, 8MB Speicher, Verschluesselung - http://freemail.web.de

[OL]Loddeke

Date: 2000/11/02 14:55:02
From: Holger Loddeke <mailbox(a)loddeke.net>

Hallo,

seit fast zwei Wochen (!) stehe ich in Kontakt mit verschiedenen Loddekes in
USA (ich selbst wohne in England, bin aber gebürtiger Oldenburger), und wir
haben jetzt zwei von vier verschiedenen Linien bis zur Einwanderung nach USA
zurück verfolgt. Ist vielleicht jemand von Euch schon mal über den Namen
Loddeke gestolpert?

Meine Info in Auszügen:
Bernhard Heinrich Loddeke ist um 1887 im Alter von 13 Jahren zusammen mit
seinem Zwillingsbruder (Name nicht bekannt) von Hamburg aus über Bremen nach
Amerika ausgewandert. Diese Daten basieren allerdings bisher ausschließlich
auf der Erinnerung von Bernhards Enkelin, die in Texas lebt. Bernhard
Heinrich dürfte dieselbe Generation sein wie mein Großvater Hermann Gerhard
Loddeke; mein Vater Johann Loddeke wurde 1916 in Eversten, Oldenburg,
geboren, allerdings komme ich von hier aus so schlecht an die ganzen
Kirchenbuchabschriften im Staatsarchiv Oldenburg ran, sodass ich bisher noch
keine weiteren Informationen zu meinen Großeltern habe. Ein Bruder meines
Vaters hat zuletzt in Otterndorf gewohnt, ist aber bereits vor meiner Zeit
gestorben. Ich versuche gerade wieder einen Kontakt zu der Sippe aufzubauen.

Eine andere US-Linie geht (auf Grund der Erinnerungen einer 93-jährigen
Überlebenden in St. Louis) bis zu den Großeltern eines John Loddeke (geb. um
1875) zurück, die wohl nach grober Schätzung vor 1850 von Hamburg aus nach
Amerika gekommen sein müssten. Interessant ist bei der ganzen Sache, dass
sämtliche nach USA ausgewanderten Loddekes grundsätzlich zuerst nach St.
Louis gegangen sind. Allerdings war ich bisher nicht in der Lage, eine
schlüssige Verbindung zwischen den vier verschiedenen US-Linien
herzustellen.

Sorry, wenn das alles ein wenig konfus ist, aber ich habe noch nicht so viel
Erfahrung.

Bin für jede Hilfe dankbar.
Grusz
Holger
-----------------------------
Holger Loddeke
http://www.loddeke.net

[OL]List of inhabitants in office Vechta from 1568

Date: 2000/11/02 23:06:14
From: Frank Giere <frank.giere(a)web.de>

Hallo,

morgen (Freitag) wird in der OV wieder von einer für Ahnenforscher interessante Bucherscheinung berichtet. Hier die Meldung:

Cloppenburg (erk) - Ein besonders für Ahnenforscher interessantes
Nachschlagewerk hat jetzt der Heimatbund für das Oldenburger Münsterland
mit dem neunten Heft der "Roten Reihe" herausgegeben.

Viele Aufzeichnungen aus Kirchenbüchern der Südoldenburger Gemeinden
gehen "nur" bis zum 30-jährigen Krieg zurück. Der Erhebung einer
"Begrüßungssteuer" für den Bischof Johannes IV., Graf von Hoya, ist es zu
verdanken, dass jetzt ein Register von 1568 herausgegeben werden konnte,
in dem die Einwohner aller Bauerschaften im Amt Vechta aufgelistet sind.
Lücken können allerdings dadurch entstehen, dass Kinder unter zwölf
Jahren, Beamte, Geistliche und Adelige und Arme nicht aufgelistet sind.

Das über 100 Seiten starke Buch umfasst neben der Abschrift des
"Willkommschatzungsregisters" eine umfangreiche Einführung, in der sowohl
auf das Leben des Bischofs als auch auf die Bevölkerung des Amtes Vechta
eingegangen wurde. Im Anhang sind alle Namen aufgelistet, so dass
Interessierte hier schnell fündig und auf die entsprechende Bauerschaft
verwiesen werden. Aufgelistet sind die Orte: Oythe, Lutten, Twistringen,
Goldenstedt, Langförden, Cappeln, Vestrup, Bakum, Visbek, Emstek,
Neuenkirchen, Damme, Steinfeld, Lohne, Dinklage und Vechta.

Erhältlich ist das Buch beim Heimatbund in Cloppenburg (Museumstraße 25,
Tel. 04471/ 947722) oder über die örtlichen Buchhandlungen.

in english (translated by babelfish) :
A reference book particularly interesting for ancestor researchers gave change now the homeland federation for the Oldenburger Muensterland country with the ninth booklet of the " red series ". Many recordings from church books of the Suedoldenburger municipalities decrease/go back " only " up to the 30-Year war. To the collection of a "greeting tax" for bishop Johannes IV., count von Hoya, it is to be owed that a register could be published now of 1568, in whom the inhabitants of all Bauerschaften in the office Vechta is listed. Gaps can result however from the fact that children under twelve years, officials, clergyman and aristocrat and levers are not listed. The book strong over 100 pages covers an extensive introduction beside the copy of the "wanting coming treasure register", in which both on the life of the bishop and with the population of the office Vechta was dealt. In the appendix all names are listed, so that interested here fast fuendig and to the appropriate farmer shank are referred. The places are listed: Oythe, Lutten, Twistringen, Goldenstedt, Langfoerden, Cappeln, Vestrup, Bakum, Visbek, Emstek, Neuenkirchen, Damme, Steinfeld, Lohne, Dinklage and Vechta.

The book is available with the homeland federation in Cloppenburg (Museumstrasse 25, phone: +49(0)4471/947722) or over the local bookshops.

Frank

-----
email: frank.giere(a)web.de
www:   http://www.giere.de
1.000.000 DM gewinnen - kostenlos tippen - http://millionenklick.web.de
IhrName(a)web.de, 8MB Speicher, Verschluesselung - http://freemail.web.de

Re: [OL]List of inhabitants in office Vechta from 1568

Date: 2000/11/02 23:20:39
From: Deshotton <Deshotton(a)aol.com>

Frank, this is good information.  How much does the book cost?
D Shotton
Phoenix

AW: [OL]List of inhabitants in office Vechta from 1568

Date: 2000/11/03 04:32:57
From: Hubert Bomas <hbomas(a)uni-bremen.de>

Hallo Herr Frank,

was ist denn die OV?

Mit freundlichen Grüßen
Hubert Bomas
http://www.bomas.de/personen/hubert.htm

Re: AW: [OL]List of inhabitants in office Vechta from 1568

Date: 2000/11/03 09:44:26
From: Frank Giere <frank.giere(a)web.de>

Hallo Hubert,

OV = Oldenburgische Volkszeitung, DIE Tageszeitung im südoldeburger Münsterland (LK Vec + LK CLP)

Gruß
Frank Giere

-----
email: frank.giere(a)web.de
www:   http://www.giere.de

Date: 2000/11/03 16:36:27
From: Dem13 <Dem13(a)aol.com>

Hallo Frank,

In Ihre e-mail sagt es daß das Buch ist das neunten Heft der "Roten Reihe."
Wissen Sie die Themas für die vorherig acht Bücher in die "Roten Reihe?"

Danke,

Don

Frank sagt

[...]

Re: [OL]Butjadingen, Stadland, Varel, Jade und umzu (Teil 2)

Date: 2000/11/03 18:17:21
From: Harm-Christian Mendrok <hcmendrok(a)hotmail.com>

Dear Terry,

unfortuately the branch you are researching is not related with mine.
There are three branches of Eiting/Eyting in Germany: "My" Eitings can be found in the northwest of Lower-Saxony in the area Gristede, Oldenburg, Varel, Jever etc.; some members of the family migrated e.g. to Koenigsberg in Prussia; they´re protestans. The second branch (mostly written "Eyting") is "yours" settled near the dutch border in Bocholt, Wesel, etc. I think they came orginally frome the Netherlands!? The "Westdeutsche Gesellschaft für Familienkunde" (I think) can probably give you more information. This branch is catholic by the way. The third branch comes from the southwest of Stuttgart (Ober-, Unterjettingen etc.). This branch is (still?) protestant, too. The Eitings from Lower-Saxony were metioned 1428 for the first time, the branch near Bocholt I think in the 17. century and the Eitings near Stuttgart early in the 13. century.
So I´m sorry I cant help you.
Good luck,

Harm-Christian

Share information about yourself, create your own public profile at http://profiles.msn.com.

Re: [OL]Butjadingen, Stadland, Varel, Jade und umzu (Teil 2)

Date: 2000/11/04 06:09:00
From: Trcsec <Trcsec(a)aol.com>

Thank you very much for your reply!!   Every piece helps solve the puzzle.
And telling me where to search is a big help.
Good luck with your search.
Terry

[OL]Vechta Website english

Date: 2000/11/04 18:46:37
From: Werner Honkomp <Werner.Honkomp(a)t-online.de>

Vechta have now a english Website. URL: www.vechta.de, click english flag.

The Oldenburgische-Volkzeitung (OV) also, but not in english. URL: www.ov-online.de

[OL]Lott

Date: 2000/11/05 18:21:53
From: Rolf Lott <R.Lott-BauFinanzierungsBuero(a)t-online.de>

Hallo,

ich bin auf der Suche nach allem, was mit dem namen Lott in Zusammenhang steht - woher kommt der Name? Welche Bedeutung hat der Name?
Auch bin ich daran interessiert mit Personen in Kontakt zu treten, die sich ebenfalls mit der Genealogie befassen und insbesonders den Namen Lott tragen bzw. unter ihren Vorfahren haben.
Danke im voraus an alle, die sich die Mühe machen und mir ihre Ergebnisse per e-mail zusenden.

Grüße aus Varel
R. Lott

[OL]Ortgies family

Date: 2000/11/06 14:14:49
From: steve hanken <cranken(a)inav.net>

Dear List,
             I am attempting to find the family of Lubbe Ortgies who was married in Ostfriesland at Reepsholt, but came from Oldenburg.  I know that he had a younger brother as I have a photo of him.  I have no information on the brother at all . Lubbe was born 18 December 1848, the son of Henry Ortgies and Meta Christopher.  Ptior to his marriage he was working as a hired man in Sillenstede.  That is all the information that I have at the present.  Can anyone give me a hand on this?  Thank you!  Steve Hanken

Re: [OL]Ortgies family

Date: 2000/11/06 16:35:56
From: GENE JANSSEN <jansseng(a)email.msn.com>

Steve:
You probably have this info already, but:  from the Reepsholt OSB, p. 782 # 5097
Ortgies, Lübbe, Dienstknecht (servant) at Sillenstede, oo 7 May 1876 at Reepsholt to Taalke Margaretha Eilers #1464 in Reepsholt OSB, she was born 10 June 1853 at Wiesedermeer.
There is no further info on his parents, or leading to siblings.
Gene
[...]

Re: Re: [OL]List of inhabitants in office Vechta from 1568

Date: 2000/11/06 20:59:26
From: Frank Giere <frank.giere(a)web.de>

Oldenburg-L(a)genealogy.net schrieb am 04.11.00:
> Hallo Frank,
>
> In Ihre e-mail sagt es daß das Buch ist das neunten Heft der "Roten Reihe."
> Wissen Sie die Themas für die vorherig acht Bücher in die "Roten Reihe?"

Hi Don,

Nein, tut mir leid !

Gruss

Frank

1.000.000 DM gewinnen - kostenlos tippen - http://millionenklick.web.de
IhrName(a)web.de, 8MB Speicher, Verschluesselung - http://freemail.web.de

[OL]test

Date: 2000/11/07 17:41:12
From: Betty Krull <e.krullbaks(a)palm.a2000.nl>

[OL]sive Glasmacher

Date: 2000/11/07 19:28:02
From: Betty Krull <e.krullbaks(a)palm.a2000.nl>

Hallo allen zusammen,
 In meine ahnen liste gibt es ein vater Bernd Krull und zwei sohnen die
sich in 1645 und später Glasemacher (Glasemaker)nennen..
 Muss ich dan davon ausgehn das es seine (sive) nachname ist, oder is
dass sein
beruf ?
Ich denke selbst das es beides sein kan , und man in diese fall nicht
sicher ist von das warum.

Was wichtig sein kann ist dass es in die selbe seit nog zwei andere
Bernd(Bernardus) Krull gab,ein stelle inhaber, ein brinkligger,und dan
der glasemacher.
 Dass es nur zu underschied war?
 Wie wil mal mit denken?
schöne grüss Betty Krull

[OL]Looking for "Essener Bauernhfe und ihre Familien"

Date: 2000/11/07 21:55:11
From: Wolfgang Sitterberg <wolfgang.sitterberg(a)citrix.com>

	I found the following e-mail from 1997 on the web. How can I get a
hold of that book. My name is mentioned and I really would like to buy a
copy.
	Appreciate your help!!

Wolfgang Sitterberg
Sr. Manager, iBUS!NESS Programs Office
CiTR!X Systems, Inc.	Fon: 954-267-2459
6400 NW 6th Way 		Fax: 954-267-2587
Ft. Lauderdale, FL 33309        e-mail: wolfgang.sitterberg(a)citrix.com

     "Through 2004, at least 80 percent of ASPs offering Windows
applications for enterprises will use Citrix products (0.7 probability)."
                                   Gartner (April, 2000)

*
*	To: oldenburg-l(a)genealogy.net <mailto:oldenburg-l(a)genealogy.net>
*	Subject: in case anyone missed this
*	From: "W. Fred Rump" <fred(a)k2nesoft.com <mailto:fred(a)k2nesoft.com> >

*	Date: Sun, 12 Oct 1997 22:02:29 -0500
*	Comments: Authenticated sender is <fred(a)k2nesoft.com>
*	Sender: owner-oldenburg-l(a)genealogy.net
<mailto:owner-oldenburg-l(a)genealogy.net>

"W. Fred Rump" <fred(a)k2nesoft.com> wrote:
(from a previous post two weeks ago)
>A labor of 20 years has just seen fruition in the publication of:
>"Essener Bauernhöfe und ihre Familien" (an almost 900 page book)
>about the old families and farms of the Kirchspiel Essen which is
>adjacent to Cloppenburg, Vechta, Löningen etc right in the middle of
>the Oldenburger Münsterland.

I'm about to close the books and send in the order for this genealogy
book. Any orders received by next week will be shipped. This is
strictly a goodwill effort on my part and not business.

Like I said earlier, all I wanted was your order for the time being. I
have no idea what shipment will cost and will work that into the book
price of 50.-DM. Once these books are gone they will be.

Inez Schade has already received her copy in the Netherlands and raves
about it's content. She typed up the names of the main families which
appear in detail to their known origin and I repeat them here. No
guarantees that they are your's but there are also many other names
from intermarriages which are not in the index of the main families.
Many of these families wound up in the farm lands in the midwest. Ohio
is full of them. Words in () might have been dropped in America but in
German it is still 'gr. Arkenau' and 'gr. Beilage' as the family name.
Names such as Auf Der Heide might be listed as 'Up de hees' in earlier
versions thereof.

The names:
Sitterberg

Re: [OL]Looking for "Essener Bauernhfe und ihre Familien"

Date: 2000/11/08 04:51:25
From: W. Fred Rump <fredrump(a)earthlink.net>

On 7 Nov 2000, at 15:41, Wolfgang Sitterberg wrote:

> [...]
> a copy.

> "W. Fred Rump" <fred(a)k2nesoft.com> wrote:

My, the memory of the net. I still have a few copies of the book as
the authoir shipped me two cases instead of the one I had ordered.

The problem is that these books are at home in NJ and I'm
presently in Florida. If it's urgent I can probably get someone to go
get the book and ship it to you but let's talk about that in private.

Fred

4788 Corian Court
Naples, FL 34114
941-775-7838
FredRump(a)earthlink.net

Re: [OL]sive Glasmacher

Date: 2000/11/08 21:14:37
From: Werner Honkomp <Werner.Honkomp(a)t-online.de>

Hallo Betty,
in der Zeit um 1645 waren die Nachnamen(surnames) noch nicht eindeutig.
Z.B. habe ich in der Historie von Holdorf-Handorf 3 Farmer mit den Namen von Handorf. Zur Unterscheidung hatten diese den Zusatz Wernke zu Handorf, Arens zu Handorf und Annen zu Handorf.
Später stand im Kirchenbuch z.B. zu Handorf genannt(sive) Arens. Noch später nur noch Arens.

So könnte es auch bei Deiner Familie sein. Glasmacher ist natürlich ein Beruf, aber wie so oft in historischer Zeit wurde die Berufsbezeichnung zum Nachnamen.
Z.B. Koopmann ist die plattdeutsche Bezeichnung für Kaufmann, ein Name der sehr oft in Deutschland vorkommt.

Gruß Werner

Re: [OL]sive Glasmacher

Date: 2000/11/09 09:43:00
From: Betty Krull <e.krullbaks(a)palm.a2000.nl>

Werner Honkomp schreef:

> [...]
> Z.B. Koopmann ist die plattdeutsche Bezeichnung für Kaufmann, ein Name der sehr oft in Deutschland vorkommt.

Danke Werner,
 Ich denke bei mir ist es dan wel ein beruf,ab die kinder von Johan Glasmacher ist es wieder Crull.
 Seine frau sterbt auch normal wie Frau von Johan Krull.
Vielen dank fur das mit denken.
 Gruss Betty

[OL]JOELLERICHS aus Nordenham - Butjadingen

Date: 2000/11/12 22:30:18
From: Torsten Krabiell <krabiell(a)surfeu.de>

Hat Jemand Informationen über die Familie Jöllerichs aus Nordenham oder haben sie einen Jöllerichs in der Familie? Bitte schreiben sie mir!

Meine besonderen Ansatzpunkte sind:
  • Hinrich Jacob Jöllrichs verheiratet mit Sophie Catharine Bischoff
und ihre Kinder:
  • Hinrich Jöllerichs
  • Erhart Jöllerichs
  • Friedrich Wilhelm Jöllerichs (geb. 28. Mai 1837 in Blexen, gest. 24. Okt. 1915 in Bremen)
  • Helene Stoffers, geb. Jöllerichs
  • Minna Icken, geb. Jöllerichs

[OL]JOHANN ROEVER aus Berne in der Wesemarsch

Date: 2000/11/12 22:30:20
From: Torsten Krabiell <krabiell(a)surfeu.de>

Hat zufällig Jemand Informationen zu einem Johann Röver (Röfer) aus Berne in der Wesermarsch. Er war verheiratet mit Rebecka Hinrike Gesine Barkemeyer aus Wüsting oder Tweelbäke. Sie hatten 5 Kinder: Amanda Wichern, geb. Röfer (25. 05.1897 - 12.10.1973), Gesine Vogt, Theo Röfer, Friedrich Röver und Johann Röfer.

[OL]JOHANN ROEVER aus Berne in der Wesermarsch

Date: 2000/11/12 23:19:16
From: Torsten Krabiell <krabiell(a)surfeu.de>

Date: 2000/11/12 23:30:57
From: Torsten Krabiell <krabiell(a)surfeu.de>

[...]

Re: [OL]JOHANN ROEVER aus Berne in der Wesemarsch

Date: 2000/11/12 23:35:17
From: Martina Lalk <mlalk(a)nwn.de>

[...]

Ich habe zwar keine Infos, beschäftige mich aber alle 2 bis 3 Wochen mit den Kirchenbüchern von Berne. Vielleicht kann ich da etwas nachgucken? Sind von Johann Röver nähere Daten bekannt (Sterbedatum)? Wo ist Amanda Röver geboren? War sie die Älteste? Die Hochzeit ihrer Eltern, ist die bekannt?

Am 21. oder 23. November fahre ich wieder zum Staatsarchiv in Oldenburg, dann könnte ich nachsehen. Was wird gesucht? Ahnen samt ihrer Geschwister?

Martina Lalk

[OL]JOELLERICHS aus Nordenham und Butjadingen

Date: 2000/11/12 23:51:34
From: Martina Lalk <mlalk(a)nwn.de>

Date: 2000/11/13 16:35:09
From: Gerd Cornelius <Cornelius5(a)t-online.de>

Hallo,

ich suche nach Geburtsdatum, -ort und Vorfahren von Margaretha Röben.

Sie war verheiratet mit Henricus Bonaventura Decker, der von 1677-1693 Pastor in
Völlen (Westoverledingen) und von 1693-1694 Pastor in Pakens/Hooksiel war. Im
Völlener Kirchenbuch ist eine Trauung der beiden nicht verzeichnet, Margaretha
könnte deshalb aus dem Oldenburger Land kommen, wo Decker aufwuchs (sein Vater
war ebenfalls Pastor in Pakens).
Nach dem Tode ihres Mannes heiratete sie dessen Amtsnachfolger M. C. Ahrends;
sie wurde begraben in Pakens am 3.2.1705.

Vielen Dank im voraus!

Gerd

Sender: Cornelius5(a)t-online.de

Re: [OL]Suche nach ROEBEN

Date: 2000/11/13 20:31:21
From: Ingrid Heine <ingrid.heine(a)t-online.de>

Hallo Gerd,
 es gibt Röbens in der friesischen Wehde( Bockhorn und Zetel) Allerdings
weisen die Kirchenbücher nicht so weit zurück, sodaß ein nachweis schwierig
wird :o(
Liebe Grüße
Ingrid
> [...]
Ahrends;
> sie wurde begraben in Pakens am 3.2.1705.

Re: [OL]Suche nach ROEBEN

Date: 2000/11/13 22:34:54
From: HaraldBohlemann <HaraldBohlemann(a)aol.com>

Hallo Gerd,
Ich hab was über Röben in der Datei "Bürgeraufnahmen in Oldenburg 1607-1740"
gefunden. Weiß nicht ob das weiterhilft, here they are :

-1682 z Hinrich Schroder, Zimmermann. BG: 4 RT. KB Oldenburg: Hinrich
Schroder, Schnitcher, oo 10. 11. 1685 Gesche, Witwe von Dirich Röben.
-1687 a 4. 1. Hinrich Schröder, Schnitker, BS, BE, und seine Frau Gesche
Neerstede, von Wardenburg. BG: -; 5 RT. KB Oldenburg: Hinrich Schröder,
Schnitcher, oo 10.11.1685 Gesche, Witwe von Dirich Roben.
-1704 b 12. 2. Johan Rudolph Robens, soll BS sein, hat sich aber außer der
Stadt gesetzt. BG: 4 RT. KB Oldenburg: Johann Rudolph Röben, S. von + Johann
R., Bürger in Oldenburg, oo 23.5.1702 Anna Elisabeth Schwarting, T. von +
Johann Sch., Bürger in Oldenburg.
-1724 p 4. 7. N.N., Frau von Johan Christian Roben. BG: -, geschenkt. KB
Oldenburg: Almuth Heinen, T. von + Johann H., in Linteln Ksp. Hude, oo
1.6.1724 Johann Christian Röben, Fuhrmann, S. von Rudolf R., Bürger in
Oldenburg.
-1607 h Johan Roben, de Gordener (der Gärtner); (auch:) Joh(an) Gordener. BG:
2 1/2 RT.
-1607 i Gerdt Roben, von Rastede. BG: 4 RT.
-1612 ag Eylertt Roben, von Rastedt. BG: 3 RT, noch schuldig.

Hoffe das hilft irgendwann mal weiter !?
Gruß Harry-Bo...
(PS.:Von Decker / Dekker ...war kein Eintrag zu finden.)

Re: [OL]JOHANN ROEVER aus Berne in der Wesemarsch

Date: 2000/11/13 22:35:11
From: HaraldBohlemann <HaraldBohlemann(a)aol.com>

Hallo Torsten,
Ich hab was über Röben in der Datei "Bürgeraufnahmen in Oldenburg 1607-1740"
gefunden. Weiß nicht ob das weiterhilft, here they are :

-1630 l (29.10.) Elsabe Frese, Frau von Ummo Röver/Rover. BG: 6 RT.
KB Oldenburg: Taufen der Kinder nicht nachzuweisen.

Das war`s schon. Hab aber noch etliches über Grovermann/Grövermann.
Interessant ? Über Röfer/Rofer war nichts zu finden. Viel Spaß weiterhin.
Tschau Harry-Bo...

[OL]wardenburg-elsfleth-ovelgonne-oldenburg

Date: 2000/11/13 23:12:31
From: berkhout <berkhout(a)planet.nl>

Suche Ahnen-Search Ancestors-gevraagd voorgeslacht

I. Oltman Höbken/Höpken

II. Johann Friedrich Höpken ~Golzwarden (Old.) 21-12-1741
    + Ovelgönne (Old.)
    x 27-5-1766 Ovelgönne (Old)Lucke Margrethe Hastogs, d.v.
    Addick HAstogs & Gebke Margrete Elsfleth.
III. Anton Friedrich Johann Diederich Höpken * Ovelgönne (Old)
      + Amsterdam (Holland, Niederlande/NEtherlands) 6-7-1840
      x Wardenburg (Old) 16-7-1801 Anna Catharina Deken,
        ~Wardenburg (Old) 1-12-1775 +Wardenburg 6-8-1841 d.v.
       Alert Daeken & Gesche MArgarethe Eggers
IV. a. Johann Conrad Friedrich Höpken *1801 Wardenburg (OLD)
    b. Anton Gunther Höpken *1804 Oldenburg
    c. Johann Diederich CHristoph Höpken *1810 Oldenburg
    d. Johann Gerhard ARie Höpken  * 1816 Wardenburg
    ?. Gerarda Höpken
    ?. Gerhard Höpken

Generation IV ca. 1830 and later/und spater nach
AMSTERDAM-HOLLAND

vr.gr.

Hans Johann Conrad Friedrich Hermanus Berkhout
Holland, Die Niederlande/Netherlands

http://start.at/berkhout

[OL]OSB Hesel

Date: 2000/11/14 16:06:00
From: cc friesland <ccfriesland(a)hotmail.com>

Hallo! Weiss vielleicht jemand, wo ich das Ostfriesische Ortssippenbuch "Die
Familien der Kirchengemeinden Hesel (1643-1900) bekommen kann? Auf der
Website der Upstalsboom Gesellschaft ist es als  vergriffen angegeben.
Claudia
P.S. Ich wohne in Virginia, U.S.A.

Share information about yourself, create your own public profile at http://profiles.msn.com.

[OL]Hoepken in Wardenburg

Date: 2000/11/16 15:00:29
From: GDiers9488 <GDiers9488(a)aol.com>

Herr Berkhout,
wenden Sie sich (per snail mail) an
Erich Martens
Ammerländer Str. 77
26203 Wardenburg-Westerholt
Herr Martens kennt sich in den Wardenburger Kirchenbüchern gut aus, und er
spricht niederländisch !
Gerold Diers, Oldenburgische Gesellschaft für Familienkunde

[OL]Carstens um 1500

Date: 2000/11/16 23:17:06
From: Gerd Cornelius <Cornelius5(a)t-online.de>

Hallo,

ich habe unter meinen Vorfahren einen Heinrich CARSTENS, Kaufmann in Lübeck,
dort gestorben 30.6.1539, verheiratet mit Anna Gothan aus Lübeck, gest.
8.3.1556.

Dieser Heinrich Carstens wurde geboren "im Land Oldenburg". Kennt ihn ganz
zufällig jemand und kann ihn genauer lokalisieren?

Danke.

Gerd

Sender: Cornelius5(a)t-online.de

Re: [OL]wardenburg-elsfleth-ovelgonne-oldenburg

Date: 2000/11/17 07:22:19
From: Pam Lucas <pjl811(a)wave.net>

Hello,

First my apologies to the group.  I don't speak German.  My second language
is Spanish but I don't think that will help me on this list!

My Oldenburg connections include the following family members:

My great great grandparents:
Carsten Staehr born 28 Dec 1836 Zweiberg, Oldenburg
Margaretha Catherine Hoepken born 4 June 1838 Streckhauser, Oldenburg

My great grandparents:
Carsten Staehr born 27 January 1868  Zweiberg
Bertha Anna Gloystein born 24 January 1871  Koethermoor,Oldenburg

My great grandparents:
Fredrich H. Peeks born 5 May 1863 Oldenburg
Elese Harms born 1 January 1864  Oldenburg

All of these families were Lutheran and left Germany toward the end of the
19th Century and came to live in Nebraska in the U.S.

I don't know the village/farm where Fredrich and Elese came from although I
assume they might be from the same area as the others as most immigrants to
the midwestern part of the U.S. generally came from the same area in Europe.

I have a lot of information to share about these families if there are any
cousins out there who are interested.

Thank you.

Pam Lucas from Oregon in the U.S.

Date: 2000/11/17 10:59:33
From: GDiers9488 <GDiers9488(a)aol.com>

Hello Pam,
I assume that Zweiberg really means Schweiburg, and Streckhauser should read
Strueckhausen. Koetermoor is a village close to Schwei. All three places are
located in the northern part of the Oldenburg area.
Do you want to know more about your ancestors ?
Look at www.genealogy.net/gene/vereine/OGF. The list of parishes tells you
how far back our church records go.
Regards            Gerold Diers  (Oldenburg Genealogical Society)

Re: [OL]Carstens um 1500

Date: 2000/11/17 11:02:33
From: GDiers9488 <GDiers9488(a)aol.com>

Das wird (fast) unmöglich sein. Der Name Carstens ist im friesischen
Sprachraum sehr häufig. Zur damaligen Zeit besagte dieser Name, daß der
Vorname (nicht der Familienname) des Vaters Carsten war.
Gerold

Re: [OL]Carstens um 1500

Date: 2000/11/17 17:00:01
From: Gerd Cornelius <Cornelius5(a)t-online.de>

GDiers9488(a)aol.com schrieb:
> Das wird (fast) unmöglich sein.

Ja, dessen bin ich mir wohl bewußt... aber Zufälle gibt es immer wieder.

Der Name Carstens ist im friesischen
> Sprachraum sehr häufig. Zur damaligen Zeit besagte dieser Name, daß der
> Vorname (nicht der Familienname) des Vaters Carsten war.

Hast Du oder irgendjemand sonst eine Übersicht über die Verbreitung des
patronymischen Systems zu der Zeit bzw. auch noch später? Ich weiß, daß es in
Gebieten der heutigen Niederlande und in Ostfriesland auch existierte, nicht
dagegen z. B. in Schleswig-Holstein. Wenn dieser Carstens tatsächlich aus dem
Oldenburger Raum stammte (und nicht nur zufällig dort geboren wurde) und bisher
dem Namenswechsel unterlag, dann war damit endgültig Schluß, als er nach Lübeck
zog.

Gerd

Sender: Cornelius5(a)t-online.de

Re: [OL]wardenburg-elsfleth-ovelgonne-oldenburg

Date: 2000/11/17 17:22:12
From: Juergen Rode <j.rode(a)t-online.de>

Pam Lucas schrieb:
> [...]
>
> I have a lot of information to share about these families if there are any

I´am very interested in Margarethe Catharine Hoepken. Her father is a brother of
my directly ancestorJohann Diedrich Hoepken * 26.03.1818 Strueckhausen. For more
information have a look under my homepage

http://home.t-online.de/home/j.rode

Best regards

Jürgen Rode - Bonn/Germany

Re: [OL]Carstens um 1500

Date: 2000/11/17 21:47:05
From: GDiers9488 <GDiers9488(a)aol.com>

Im nördlichen Oldenburg, besonders im Jeverland, war die patronymische
Namensgebung häufig, und zwar bis etwa 1800.
Gerold

Re: [OL]wardenburg-elsfleth-ovelgonne-oldenburg

Date: 2000/11/17 22:01:28
From: berkhout <berkhout(a)planet.nl>

Thanks for your answer/Danke fur dein Antwort/Bedankt voor je
antwoord/Merci,

It doesn't matter that you don't speak German. As an ancestor of
the Höpken-dynastie, who emigrated to The
Netherlands(Holland)/and USA-Canada, Spain and Scandinavia, I
understand English, German, Frence and offcourse my homelanguage
Dutch. Most German in this group will understand English.
I will look in my database for your ancestor-mother MArgaretha
Catharina Höpken from Oldenburg.

greetings

HAns Berkhout,

great-great grandson of Johann Conrad Friedrich Höpken en Anton
Friedrich Johann Dietrich Höpken from
Oldenburg/Wardenburg/Golzwarden/Elsfleth....

Date: 2000/11/17 22:56:27
From: Juergen Rode <j.rode(a)t-online.de>

Hallo Hans,

in der mir vorliegenden Höpkenliste kommt zu dem entsprechenden Zeitpunkt nur
ein Oltmann vor. Leider sind die Daten recht dürftig.

Oltmann Hobcken (Einwohner zu Frieschenmoor)
* um 1716
+ 15.01.1774 (58 jahre) Strückhausen

1 oo  um 1740 mit Gebke Margarethe HOLST

2 oo  am 02.06.1763 Schwei mit Gesche Margarethe STÜRENBERG

aus der ersten Ehe ist ein Kind bekannt
Margarethe * 18.06.1743

Re: [OL]hopken-hobken

Date: 2000/11/18 00:19:19
From: berkhout <berkhout(a)planet.nl>

Ahnen von Ur-grossvater Johann Conrad Friedrich Höpken.
-- I --

1 Johann Conrad Friedrich HÖPKEN, mr. timmerman, ondernemer,
timmermansknecht (26-1-1830) und had timmermansaffaire aan de
Nieuwstraat 18, geboren zu Wardenburg (groothertogdom Oldenburg,
Duitsland am Donnerstag, dem 17. September 1801, getauft ebenda
am Sonntag, dem 27. September 1801 (el) (Taufpaten waren Johann
Christoph Conrad Thiele, Johann Vosz und Anna Maria Böckern),
belijdenis gedaan zu Wardenburg (groothertogdom Oldenburg,
Duitsland im Jahre 1816 "Auf das Glaubensbekenntniss der
Evangelisch Lütherischen Kirche", testament gemaakt zu Amsterdam
(NH) testeerde voor notaris G. Ruys, op den Binnenkant 148 te
Amsterdam, testament geopenbaard op of kort na 15 januari 1871,
wohnhaft zu Nieuwstraat 10 (27.1.1830) und zu Nieuwstraat bij de
Nieuwendijk 498 (1870), verstorben zu Amsterdam (NH) am
Mittwoch, dem 7. Dezember 1870.

Signalement in Nationale Militie: "lengte 1 el, 6 pm., 8 dm, 0
st. aangezigt ovaal, voorhoofd rond, ogen blaauw, neus ordinair,
mond idem, kin rond, haar blond, wenkbraauwen idem."

(Er wurde aufgeboten zu Amsterdam (NH) am Donnerstag, dem 28.
Januar 1830 nr. 6 van het register der ondertrouwde personen
1/36v. Getuigen Jan Renning, timmerman 42, Melchior Anton Marx,
knopenmaker 51, Jan Hendrik Koelman, 23, stucadoor en Jan Adam
Friedrich, 35, kleermaker. und getraut ebenda am Mittwoch, dem
10. Februar 1830 huwelijkse bijlagen akte 1/36v originele akten
huw.bijlagen ingezien. mit Berendina DE VRIES, leidde met 2
oudste zonen timmermansaffaire als w, geboren zu Amsterdam (NH)
am Dienstag, dem 17. Februar 1807, getauft ebenda am Mittwoch,
dem 4. März 1807 Nieuwe kerk (nh), testament gemaakt ebenda
testeerde voor notaris G. Ruijs, Binnendant nr. 28 te Amsterdam.
Testament geopend op of kort na 15 maart 1881 voor haar
timmermansbedrijf in de Nieuwstraat nr. 18 waarvan notaris een
oproep publiceerde in de krant, wohnhaft zu Nieuwstraat 10
(27.1.1830) und zu Nieuwendijk 21 (1881), verstorben zu
Amsterdam (NH) am Donnerstag, dem 3. Februar 1881 Annonce:
"Heden overleed zacht en kalm, tot onze diepe droefheid, na eene
ongesteldheid van vier dagen, onze innig geliefde Moeder Behuwd-
en Grootmoeder Berendina de Vries, Weduwe J.C.F. Höpken, in den
ouderdom van circa 74 jaren. Zwaar treft ons deze slag, want wat
wij in haar verliezen kan ieder beseffen, die haar van nabij
heeft gekend. Uit aller naam, J.C.F. Höpken Jr. Amsterdam, 3
februari 1881. Algemeene kennisgeving zoo binnen als buiten de
Stad."
Annonce: "Die iets te vorderen hebben van- verschuldigd zijn aan
- of onder hunne berusting hebben, betrekkelijk den Boedel van
wijlen Mejuffrouw Berendina de Vries, Weduwe den Heer Johann
Conrad Diedrich Höpken, in leven zonder beroep, gewoond hebbende
te Amsterdam, Nieuwendijk 21, en aldaar overleden 3 Februari
1881 (vroeger Timmermansaffaire uitoefenende te Amsterdam in de
Nieuwstraat No. 18) worden verzocht daarvan opgaaf te doen vóór
15 Maart e.k., ten Kantore van den Notaris G. Ruijs, Binnendant
No. 28, te Amsterdam.", Tochter von Arie DE VRIES (winkelier)
und Arnolda Geertruij SIMMELINK (logementhoudster (1830)).)

-- II --
(Eltern)

2 (?) Anton Friedrich Johann Diederich HÖPKEN, meester
schrijnwerker, Brinksitzer=kleine boer, akker/weidebezitter
1801, Tischler (meubelmaker) 1801 und timmerman 1830, geboren zu
Ovelgönne (groothertogdom Oldenburg, Duitsland) am Sonntag, dem
26. September 1779, getauft zu Golzwarden (Duitsland) am
Sonntag, dem 26. September 1779 (el), wohnhaft zu Wardenburg
(1801, 1830 Duitsland), verstorben zu Amsterdam (NH) am Montag,
dem 6. Juli 1840.
Er wurde getraut zu Oldenburg (groothertogdom Oldenburg,
Duitsland) am Sonntag, dem 26. Juli 1801 mit
3 (?) Anna Catharina DEKEN, getauft zu Wardenburg
(groothertogdom Oldenburg, Duitsland) am Freitag, dem 1.
Dezember 1775 (el), verstorben ebenda am Freitag, dem 6. August
1841.
Aus dieser Ehe:

- Johann Conrad Friedrich HÖPKEN, geboren zu Wardenburg
(groothertogdom Oldenburg, Duitsland am Donnerstag, dem 17.
September 1801, getauft ebenda am Sonntag, dem 27. September
1801 (el), siehe 1.

- Anton Gunther HÖPKEN, geboren zu Oldenburg (groothertogdom
Oldenburg, Duitsland) am Mittwoch, dem 1. Februar 1804
Bevolkingsregister Amsterdam vermeldt: geboren te (Pakeus? of
Paliens?) Oldenburg, vestiging te Amsterdam 16-6-1851, vertrek
uit Amsterdam 8-9-1852 (el), siehe 1b.

- wahrscheinlich Gerardus HÖPKEN, geboren im Jahre 1804 oder
1805, siehe 1c.

- Johann Diederich Christoph HÖPKEN, geboren zu Oldenburg
(groothertogdom Oldenburg, Duitsland) am Mittwoch, dem 12.
Dezember 1810, getauft ebenda am Donnerstag, dem 13. Dezember
1810 (el), siehe 1d.

- Johann Gerhard Arie HÖPKEN, geboren zu Wardenburg
(groothertogdom Oldenburg, Duitsland) am Dienstag, dem 14. Mai
1816 (el), siehe 1e.

- wahrscheinlich Gerarda HÖPKEN, siehe 1f.

-- III --
(Großeltern)

4 (?) Johann Friedrich HÖPKEN, werkman, getauft zu Golzwarden
(Duitsland) am Donnerstag, dem 21. Dezember 1741, verstorben zu
Ovelgönne (groothertogdom Oldenburg, Duitsland) am Sonntag, dem
5. März 1780, beerdigt ebenda am Samstag, dem 11. März 1780.
Er wurde aufgeboten zu Ovelgönne (groothertogdom Oldenburg,
Duitsland) am Dienstag, dem 1. April 1766 und getraut ebenda am
Dienstag, dem 27. Mai 1766 mit
5 (?) Lucke Margrethe HASTOGS, getauft zu Elsfleth (Duitsland),
verstorben zu Ovelgönne (groothertogdom Oldenburg, Duitsland) am
Freitag, dem 1. November 1805, beerdigt ebenda am Mittwoch, dem
6. November 1805.
Aus dieser Ehe:

- Anton Friedrich Johann Diederich HÖPKEN, geboren zu Ovelgönne
(groothertogdom Oldenburg, Duitsland) am Sonntag, dem 26.
September 1779, getauft zu Golzwarden (Duitsland) am Sonntag,
dem 26. September 1779 (el), siehe 2.

6 (?) Alert DAEKEN, getauft zu Wardenburg (groothertogdom
Oldenburg, Duitsland) am Sonntag, dem 30. Juli 1730, verstorben
vor 1790.
Er wurde getraut zu Wardenburg (groothertogdom Oldenburg,
Duitsland) am Freitag, dem 15. Januar 1773 mit
7 (?) Gesche Margarethe EGGERS, getauft zu Wardenburg
(groothertogdom Oldenburg, Duitsland) am Freitag, dem 6.
Dezember 1748, verstorben ebenda am Dienstag, dem 31. Oktober
1809.
Aus dieser Ehe:

- Anna Catharina DEKEN, getauft zu Wardenburg (groothertogdom
Oldenburg, Duitsland) am Freitag, dem 1. Dezember 1775 (el),
siehe 3.

-- IV --
(Urgroßeltern)

8 (?) Oltman HÖBKEN.
Sein Sohn mit einer unbekannten Frau:

- Johann Friedrich HÖPKEN, getauft zu Golzwarden (Duitsland) am
Donnerstag, dem 21. Dezember 1741, siehe 4.

10 (?) Addick HASTOGS.
Er war verheiratet mit
11 (?) Gebke Margrete ELSFLETH.
Aus dieser Ehe:

- Lucke Margrethe HASTOGS, getauft zu Elsfleth (Duitsland),
siehe 5.

12 (?) Ahlert DAEKEN.
Sein Sohn mit einer unbekannten Frau:

- Alert DAEKEN, getauft zu Wardenburg (groothertogdom Oldenburg,
Duitsland) am Sonntag, dem 30. Juli 1730, siehe 6.

14 (?) Brun EGGERS.
Er war verheiratet mit
15 (?) Anna Cathrine AHRENS.
Aus dieser Ehe:

- Gesche Margarethe EGGERS, getauft zu Wardenburg
(groothertogdom Oldenburg, Duitsland) am Freitag, dem 6.
Dezember 1748, siehe 7.

Hergestellt am Freitag, dem 17. November 2000 mit Haza-Data Plus
7.2f von: Hans Johann Conrad Friedrich Hermanus Berkhout, Die
Niederlande/Holland
e-mail: berkhout(a)planet.nl     website:
http://home.planet.nl/~hberkhout  und http://start.at/berkhout,
Post:  Haydnstraat 58, NL-7582 EX Losser, Die Niederlande

>Hallo Hans,
>
>in der mir vorliegenden H=F6pkenliste kommt zu dem
entsprechenden Zeitpun=
>kt nur=20
>ein Oltmann vor. Leider sind die Daten recht d=FCrftig.
>
>Oltmann Hobcken (Einwohner zu Frieschenmoor)
>* um 1716
>+ 15.01.1774 (58 jahre) Str=FCckhausen
>
>1 oo  um 1740 mit Gebke Margarethe HOLST
>
>2 oo  am 02.06.1763 Schwei mit Gesche Margarethe ST=DCRENBERG
>
>aus der ersten Ehe ist ein Kind bekannt
>Margarethe * 18.06.1743=20

21-12-1741
Ovelg=F6nne (Old)

Re: [OL]hopken nachkommenliste

Date: 2000/11/18 00:20:07
From: berkhout <berkhout(a)planet.nl>

Nachkommenliste von Oltman Höbken.

I Oltman HÖBKEN.
Sein Sohn mit einer unbekannten Frau:

1 Johann Friedrich HÖPKEN, getauft zu Golzwarden (Duitsland) am
Donnerstag, dem 21. Dezember 1741, folgt unter II.

II Johann Friedrich HÖPKEN, werkman, getauft zu Golzwarden
(Duitsland) am Donnerstag, dem 21. Dezember 1741, verstorben zu
Ovelgönne (groothertogdom Oldenburg, Duitsland) am Sonntag, dem
5. März 1780, beerdigt ebenda am Samstag, dem 11. März 1780,
Sohn von Oltman HÖBKEN (I).
Er wurde aufgeboten zu Ovelgönne (groothertogdom Oldenburg,
Duitsland) am Dienstag, dem 1. April 1766 und getraut ebenda am
Dienstag, dem 27. Mai 1766 mit Lucke Margrethe HASTOGS, getauft
zu Elsfleth (Duitsland), verstorben zu Ovelgönne (groothertogdom
Oldenburg, Duitsland) am Freitag, dem 1. November 1805, beerdigt
ebenda am Mittwoch, dem 6. November 1805, Tochter von Addick
HASTOGS und Gebke Margrete ELSFLETH.
Aus dieser Ehe:

1 Anton Friedrich Johann Diederich HÖPKEN, geboren zu Ovelgönne
(groothertogdom Oldenburg, Duitsland) am Sonntag, dem 26.
September 1779, getauft zu Golzwarden (Duitsland) am Sonntag,
dem 26. September 1779 (el), folgt unter III.

III Anton Friedrich Johann Diederich HÖPKEN, meester
[...]
dem 6. Juli 1840, Sohn von Johann Friedrich HÖPKEN (II) und
Lucke Margrethe HASTOGS.
Er wurde getraut zu Oldenburg (groothertogdom Oldenburg,
Duitsland) am Sonntag, dem 26. Juli 1801 mit Anna Catharina
DEKEN, getauft zu Wardenburg (groothertogdom Oldenburg,
Duitsland) am Freitag, dem 1. Dezember 1775 (el), verstorben
ebenda am Freitag, dem 6. August 1841, Tochter von Alert DAEKEN
und Gesche Margarethe EGGERS.
Aus dieser Ehe:

1 Johann Conrad Friedrich HÖPKEN, geboren zu Wardenburg
(groothertogdom Oldenburg, Duitsland am Donnerstag, dem 17.
September 1801, getauft ebenda am Sonntag, dem 27. September
1801 (el) (Taufpaten waren Johann Christoph Conrad Thiele,
Johann Vosz und Anna Maria Böckern), folgt unter IV-a.

2 Anton Gunther HÖPKEN, geboren zu Oldenburg (groothertogdom
Oldenburg, Duitsland) am Mittwoch, dem 1. Februar 1804
Bevolkingsregister Amsterdam vermeldt: geboren te (Pakeus? of
Paliens?) Oldenburg, vestiging te Amsterdam 16-6-1851, vertrek
uit Amsterdam 8-9-1852 (el).

3 wahrscheinlich Gerardus HÖPKEN, timmerman, geboren im Jahre
1804 oder 1805.

4 Johann Diederich Christoph HÖPKEN, geboren zu Oldenburg
(groothertogdom Oldenburg, Duitsland) am Mittwoch, dem 12.
Dezember 1810, getauft ebenda am Donnerstag, dem 13. Dezember
1810 (el), folgt unter IV-b.

5 Johann Gerhard Arie HÖPKEN, geboren zu Wardenburg
(groothertogdom Oldenburg, Duitsland) am Dienstag, dem 14. Mai
1816 (el), folgt unter IV-c.

6 wahrscheinlich Gerarda HÖPKEN.

IV-a Johann Conrad Friedrich HÖPKEN, mr. timmerman, ondernemer,
timmermansknecht (26-1-1830) und had timmermansaffaire aan de
Nieuwstraat 18, geboren zu Wardenburg (groothertogdom Oldenburg,
Duitsland am Donnerstag, dem 17. September 1801, getauft ebenda
am Sonntag, dem 27. September 1801 (el), belijdenis gedaan
ebenda im Jahre 1816 "Auf das Glaubensbekenntniss der
[...]
Mittwoch, dem 7. Dezember 1870, Sohn von Anton Friedrich Johann
Diederich HÖPKEN (III) und Anna Catharina DEKEN.

[...]

1 Arendina Johanna HÖPKEN, geboren zu Amsterdam (NH) am Samstag,
dem 7. April 1832 geboorteakte d.d. 9-4-1832 folio 3/38v (el),
wohnhaft zu Nieuwstraat 498 H (1860), verstorben zu Amsterdam
(NH) um den 14. Dezember 1891 overlijdensakte d.d. 14-12-1891
folio 2/137.
Sie wurde getraut zu Amsterdam (NH) im Jahre 1860 huw.bijl. 6/2v
gezien. (Trauzeuge war Johann Diederich Christoph Höpken) mit
Wilhelmus Johannes VIET, letterzetter, geboren zu Amsterdam (NH)
am Samstag, dem 1. September 1832 (nh), Sohn von Johan Pieter
VIET und Clara Anna MOLLEE.

plaatste op 30 april 1888 advertentie in de krant: "Heden
overleed, na eene langdurige ongesteldheid, onze geachte Broeder
en Behuwdbroeder Christoph Heinrich Bernhard Höpken, in den
ouderdom van ruim 40 jaren. Uit aller naam W.J. Viet, Amsterdam,
30 april 1888"

2 Anna Berendina Catharina HÖPKEN, geboren zu Amsterdam (NH) am
Donnerstag, dem 13. Februar 1834 akte 14-2-1834 folio 1/71v
(el), wohnhaft zu Prinsengracht 337 (1864) und zu Rusland 14
(v.A. Mei 1865), verstorben zu Amsterdam (NH) am Montag, dem 6.
Januar 1868 akte 8-1-1868 folio 1/30v.
Sie wurde getraut um August 1865 mit Marten TJERKS, ambtenaar,
geboren im Jahre 1834 oder 1835.

vermeld 8 januari 1868 als 34-jarige als woonachtig in het
sterfhuis te Amsterdam

3 Johann Conrad Friedrich HÖPKEN, timmerman, geboren zu
Amsterdam (NH) im Februar 1838 (el), wohnhaft zu
(Buiten)brouwersstraat 10 (1864, 27-11-1865) und zu Sterfhuis
(22-3-1865 en 2-4-1866), verstorben zu Amsterdam (NH) um den 25.
Februar 1884 overlijdensakte d.d. 25-2-1884 NOG INZIEN.

nam op 7 december 1870 na de dood van zijn vader tezamen met
zijn broer Johann Gerhard Arie Höpken de timmermansaffaire over
in Nieuwstraat 498 bij de Nieuwendijk onder bewind van hun
moeder Berendina Höpken-De Vries, waarvan annonce in de krant

Er wurde getraut zu Amsterdam (NH) am Mittwoch, dem 19. März
1862 mit Christina Clasina Hendrika LANGE, geboren zu Amsterdam
(NH) am Freitag, dem 23. Dezember 1842 (el).

4 Arnolda Geertruij HÖPKEN, koopvrouw, winkelierster und
koopvrouw in aardappelen, geboren zu Amsterdam (NH) am Freitag,
dem 20. November 1840 Reg. 11 folio 40, getauft ebenda (el),
wohnhaft zu Kolksteeg 6/649 v.a. 9-2-1863, zu Nieuwer Amstel tot
9.2.1863, zu Afgevoerd Naar Santpoort 13 April 1921, zu
verpleegd te Santpoort und zu Nieuwstraat of Treiwstraat 498
15.1.1869 (?), verstorben zu Bloemendaal (NH) am Donnerstag, dem
13. Oktober 1921 Overlijdensregister Amsterdam, fiche 11/52v
meldt: "24e november 1921 ingeschreven uittreksel uit register
van overlijden gemeente Bloemendaal dat op 13.10.1921 Arnolda
Geertruij Höpken is overleden", beerdigt zu Amsterdam (NH).
Sie wurde aufgeboten zu Amsterdam (NH) am Donnerstag, dem 15.
Januar 1863 Originele stukken rijksarchief Haarlem 96/32,
register 1 folio 39, ondertrouwden, derde klasse afkondiging
Nieuwer Amstel, getuigen Johann Conrad Friedrich Höpken, 25,
timmerman, broeder; Johann Christoph Höpken, stucadoor (52),
oom; Antonie Beuning, 42, Timmerman, oom; Jan Willem Schullz,
turfdrager, 60. und getraut ebenda am Mittwoch, dem 28. Januar
1863, geadopteerd ebenda vor 1881 Hermanus Berkhout en Arnolda
Geertruij Höpken adopteerden Johann Georg Frederik Wegenwijs, de
zoon van Gerarda Maria Sophia Höpken (zuster van Arnolda
Geertruij) en Frederik Wegenwijs. Dit neefje werd geboren in
1878 en stierf te Amsterdam op 14 december 1881. Hermanus en
Arnolda lieten via een annonce in de krant weten dat hun
pleegzoon was overleden. mit Hermanus BERKHOUT, koopman,
winkelier in groenten, aardappelenkoopman, militair 1853-1858,
aardappelenkoper (1869) und timmerman (1856), geboren zu
Amsterdam (NH) am Donnerstag, dem 18. September 1834 akte
21.9.1834,reg 8 folio 248 (nh), wohnhaft zu Nieuwer Amstel tot
9.2.1863, zu Kolksteeg 6/649 vanaf 9-2-1863, idem 1865 und zu
Nieuwezijds Kolk, verstorben zu Amsterdam (NH) am Sonntag, dem
23. November 1884 overlijdensakte 26 november 1884 9/33 nr.
9987, beerdigt zu Amsterdam (NH) Oude Wester Kerkhof, Sohn von
Hermanus BERKHOUT (aardappelenkoopman (1869), winkelier in
groenten (febr. 1877), koopman (16.11.1831), winkelier (Diemen
14.1.1831), winkelier (1.1.1849) und groentenverkoper (1856))
und Anna VOS (koopvrouw (16.11.1831) und winkelierster).

5 Gerarda Maria Sophia HÖPKEN, geboren zu Amsterdam (NH) am
Donnerstag, dem 12. Januar 1843 (el), wohnhaft zu
Benthaniestraat 24 (1869), verstorben zu Amsterdam (NH) am
Mittwoch, dem 17. Dezember 1879 overlijdensakte d.d. 19-12-1879,
folio 7/121 nr. 7922, overleden in de Marnixstraat 13R..

uit huis bij ouders in juni 1864 kort na huwelijk

Sie wurde getraut zu Amsterdam (NH) am Freitag, dem 13. Mai 1864
mit Frederik WEGENWIJS, slachter (el).

6 Johann Gerhard Arie HÖPKEN, timmerman, later kruidenier,
geboren zu Amsterdam (NH) am Donnerstag, dem 17. April 1845
(el), wohnhaft zu Weteringschans 44, verstorben zu Amsterdam
(NH) am Dienstag, dem 8. März 1887 akte 9-3-1887 nr. 2820 folio
2/152v
krantenadvertentie: "Heden overleed, tot diepe droefheid van mij
en wederzijdsche betrekkingen, mijn innig geliefde Echtgenoot,
de Heer Johann Gerhard Arie Höpken, in den ouderdom van circa 42
jaren. Wed. J.G.A. Höpken-Vahrmeijer."
.

woonde in 1864 bij zijn ouders

Nam op 7 december 1870 na de dood van zijn vader tezamen met
zijn oudste broer Johann Conrad Friedrich Höpken de
timmermansaffaire over in Nieuwstraat 498 bij de Nieuwendijk
onder bewind van hun moeder Berendina Höpken-De Vries, waarvan
annonce in de krant

Er war verheiratet mit Maria Elisabeth VAHRMEIJER.

7 Christoph Heinrich Bernhard HÖPKEN, stukadoor, geboren zu
Amsterdam (NH) am Donnerstag, dem 6. Januar 1848 (el),
verstorben ebenda am Montag, dem 30. April 1888 akte 1-5-1888
folio 4/106 "overleden in het Binnengasthuis, laatst gewoond
hebbende Staalstraat 8"
[...]

woonachtig in 1864 bij zijn ouders

8 Jansje Antoinetta Frederika HÖPKEN, geboren zu Amsterdam (NH)
am Donnerstag, dem 20. Februar 1851 (el), wohnhaft zu
Nieuwer-Amstel (5-4-1875), verstorben zu Haarlem (NH) am
Donnerstag, dem 13. Februar 1919.

verliet ouderlijk huis op 5 april 1875 en vestigde zich die
datum te Nieuwer-Amstel

Sie wurde getraut zu Amsterdam (NH) am Freitag, dem 10.
September 1852 mit Jacob JESWIET, commies PTT und telegrafist,
geboren zu Amsterdam (NH) am Freitag, dem 10. September 1852
(nh), wohnhaft zu Nieuwer Amstel (25-5-1877), verstorben zu
Haarlem (NH) am Samstag, dem 29. Dezember 1894.

IV-b Johann Diederich Christoph HÖPKEN, dreef stukadoorsbedrijf,
geboren zu Oldenburg (groothertogdom Oldenburg, Duitsland) am
Mittwoch, dem 12. Dezember 1810, getauft ebenda am Donnerstag,
dem 13. Dezember 1810 (el), wohnhaft zu Rusland 34 (1864 tot Mei
1871), verstorben zu Amsterdam (NH) am Sonntag, dem 12.
September 1880, Sohn von Anton Friedrich Johann Diederich HÖPKEN
(III) und Anna Catharina DEKEN.

Dreef de stukadoorsaffaire J.D.C. Höpken tot aan zijn dood.

Er wurde getraut zu Amsterdam (NH) am Mittwoch, dem 2. November
1842 Krantenadvertentie: "25-jarige echtvereniging van onze
geliefde ouders J.D.C. Höpken en M.E. Jüncker; Hunne dankbare
zonen J.D.C. Höpken en J.M. Höpken, Amsterdam, 2 November 1867"
 mit Maria Elisabeth JÜNCKER mit dem Beinamen Anna Elisabeth,
Joncker und Jancker, geboren zu Amsterdam (NH) im Oktober 1812,
verstorben ebenda am Montag, dem 31. Mai 1880.
Aus dieser Ehe:

1 Johann Diederich Christoph HÖPKEN, stukadoor und dreef
stukadoorsbedrijf, geboren zu Amsterdam (NH) am Freitag, dem 1.
August 1845 (el), wohnhaft zu Keizerstraat 7 (1870), verstorben
nach dem 27. September 1882.

tot april 1870 bij ouders inwonend aan Rusland 34, verhuisde
toen binnen Amsterdam en kocht (?) een huis voor een bedrag van
1752 guldens

nam na overlijden van zijn vader de gelijknamige
stukadoorsaffaire J.D.C. Höpken over

Er wurde aufgeboten zu Amsterdam (NH) am Donnerstag, dem 17.
März 1870 Krantenadvertentie: "Ondertrouwd Johann Diederich
Christoph Höpken Jr. en Maria Elisabeth Kammeijer, Amsterdam 17
Maart 1870. Receptie: Zondag 20 Maart, Kalverstraat, E 258.
(adv.nr. 8417)"
 und getraut ebenda am Donnerstag, dem 31. März 1870 Krant:
Huwelijksadvertentie d.d. 31-3-1870, advertentie dankbetuiging
huwelijk d.d. 2-4-1870
Herdenkingsadvertentie door de twee kinderen i.v.m. 12,5-jarige
echtvereniging 27-9-1882
 mit Maria Elisabeth KAMMEIJER, geboren zu Amsterdam (NH) am
Sonntag, dem 31. Dezember 1843 (el), verstorben nach dem 27.
September 1882.

2 Johann Michael HÖPKEN, stukadoor, geboren zu Amsterdam (NH) am
Donnerstag, dem 28. Oktober 1847 (el), unverheiratet gestorben
ebenda am Donnerstag, dem 2. Oktober 1873 akte 4-10-1873 nr.
5762 folio 5/16v.

woonde tot mei 1871 bij zijn ouders aan Rusland 34

IV-c Johann Gerhard Arie HÖPKEN, timmerman, geboren zu
Wardenburg (groothertogdom Oldenburg, Duitsland) am Dienstag,
dem 14. Mai 1816 (el), verstorben vor August 1865, Sohn von
Anton Friedrich Johann Diederich HÖPKEN (III) und Anna Catharina
DEKEN.
Er war verheiratet mit Alida Magdalena MELENBERG mit dem
Beinamen Meelenberg, besteedster (1869) und winkelierster,
geboren zu Amsterdam (NH) am Freitag, dem 10. März 1820 (nh),
wohnhaft zu Keizersgracht 314 (1869) und zu Rusland 14
(1864-Aug. 1865), verstorben zu Amsterdam (NH) am Freitag, dem
18. Februar 1881 overlijdensadvertentie, geplaatst door haar
zoon G.J. Höpken vermeldt dat zij op 61-jarige leeftijd als
weduwe stierf van Gerrit Johannes Höpken en niet Johann Gerhard
Arie!!! Bij haar dood was ze moeder en behuwd moeder..
Aus dieser Ehe:

1 Gerharda Johanna Egberta HÖPKEN, geboren zu Amsterdam (NH) am
Freitag, dem 12. November 1847 (el).

2 Johanna Gerarda HÖPKEN, geboren zu Amsterdam (NH) am Sonntag,
dem 23. September 1855 (el).

3 Johann Gerhard HÖPKEN, geboren zu Amsterdam (NH) am Montag,
dem 11. Januar 1858 (el).

4 Gerrit Johannes HÖPKEN, unverheiratet gestorben zu Amsterdam
(NH) am Sonntag, dem 4. November 1888 akte 6-11-1888 nr. 8204
folio 8/104v stierf Singel 373.

5 wahrscheinlich Egberdina Johanna HÖPKEN.

Re: [OL]Carstens um 1500

Date: 2000/11/18 10:37:32
From: Gerd Cornelius <Cornelius5(a)t-online.de>

GDiers9488(a)aol.com schrieb:
> Im nördlichen Oldenburg, besonders im Jeverland, war die patronymische
> Namensgebung häufig, und zwar bis etwa 1800.
> Gerold

Das Jeverland war ja etwas Besonderes insofern, als es unter der Herrschaft von
Anhalt-Zerbst feste Familiennamen schon lange vor dem napoleonischen Dekret von
1811 einführte. Soweit ich weiß, waren die Jeverländer aber genausowenig von der
Notwendigkeit überzeugt wie die Ostfriesen, und die Verwirklichung zog sich bis
weit ins 19. Jahrhundert hin. Weiter südlich, z. B. im Amt Wildeshausen, hat es
die patronymische Namensgebung aber meines Wissens nie gegeben, jedenfalls kann
ich sie bei meinen eigenen Vorfahren nicht feststellen.

Gerd

Sender: Cornelius5(a)t-online.de

[OL]HIBBLER

Date: 2000/11/18 21:39:51
From: Lynngns <Lynngns(a)aol.com>

Would anyone be able to tell me the Lutheran parish to check for my
Hibbler/Hibbeler ancestors? CARL FRIEDRICH HIBBELER was b. August 23, 1859 in
BOCKHORN. His sister, (my great grandmother) was ELIZA HIBBELER/HIBBLER b.
November, 1854 in Oldenburg. I need help find their parents. Thank you kindly
for any help.
Lynn

[OL]HIBBELER/TOBIASON/HENRICHS/EDEN

Date: 2000/11/18 22:07:42
From: Lynngns <Lynngns(a)aol.com>

1. HENRY HIBBELER  m. ANNA HENRICHS
      2. ELSIE/ELIZA HIBBELER b. Nov. 1854 Oldenburg
      2. CARL FRIEDRICH HIBBELER  b. August 23, 1859 Bockhorn
They immigrated to Nebraska about 1886

Eliza married George Tobiason about 1880, Germany
Carl married Marie Miller, 1891, Hastings, Adams, NE

Cannot find birth date for Henry Hibbeler or Anna Henrichs. Any help GREATLY
appreciated!
Lynn

Re: [OL]Carstens um 1500

Date: 2000/11/18 22:56:53
From: GDiers9488 <GDiers9488(a)aol.com>

Patronymische Namensgebung habe ich südlich von Oldenburg auch nicht bemerkt,
wohl aber in den an Ostfriesland angrenzenden Gebieten, wie z.B. Edewecht.
Gerold

Re: [OL]wardenburg-elsfleth-ovelgonne-oldenburg

Date: 2000/11/19 05:22:21
From: Pam Lucas <pjl811(a)wave.net>

Hello Gerold,

Thank you for responding.  I also appreciate the correct spelling of the
city/town names - thanks!  I am just beginning my research in Germany and
any help I can get is much appreciated.  I have looked at the web site you
suggested.

Pam Lucas from Ashland, Oregon, USA

> [...]
> how far back our church records go.
> Regards            Gerold Diers  (Oldenburg Genealogical Society)

[OL]Ich suche August Henry Sander von Oldenburg

Date: 2000/11/19 09:04:32
From: Karin Jacob <karinjacob(a)snafu.de>

Hallo Oldenburger,

untenstehend eine weitergeleitete Anfrage, die allerdings sehr allgemein
gehalten ist. Vielleicht findet sich ja dennoch jemand, die/der Herrn Mellin
in Budapest helfen kann.

Viele Grüße - Karin

Karin Jacob - Skalitzer Str. 54b - 10997 Berlin - Tel./Fax: 030/611 63 73
karinjacob(a)snafu.de - http://www.geocities.com/Heartland/Flats/9580
Date: 2000/11/19 10:42:59
From: GDiers9488 <GDiers9488(a)aol.com>

Hello Lynn,
the parish then probably is Bockhorn.
When you have 'Oldenburg' given as birthplace, that could well mean the grand
duchy of Oldenburg, of which Bockhorn was part.
Gerold

Re: [OL]wardenburg-elsfleth-ovelgonne-oldenburg

Date: 2000/11/19 10:51:47
From: GDiers9488 <GDiers9488(a)aol.com>

Hello Pam,
on that Oldenburg Website (sub-page 'list of parishes) you will find experts
for the different parishes, like Strueckhausen, Schwei and Schweiburg. Write
them a letter and ask for help !
Gerold

Re: [OL]Carstens um 1500

Date: 2000/11/19 11:44:07
From: Betty Krull <e.krullbaks(a)palm.a2000.nl>

GDiers9488(a)aol.com schreef:

> Patronymische Namensgebung habe ich südlich von Oldenburg auch nicht bemerkt,
> wohl aber in den an Ostfriesland angrenzenden Gebieten, wie z.B. Edewecht.
> Gerold

Gerold,
 Im Löningen und Umgebung gab es in 1645 und später auch noch Patronymische
Namensgebung.
 Nur einige Famieliën benütze damals ein nachname.
 Bei "meine" Krullen ist es selbst so dass Drei Bruder der name Krull gebrauchte
und eine Das Patronym.
Erst in dass Sterbebüch entdekte ich dass es eigentlich eine Krull war.
Auch sind vielen Patronymen nachnamen geworden, Lampe, Berend, u,sw,

 Grüsse Betty

Re: [OL]HIBBLER

Date: 2000/11/19 16:40:32
From: Lynngns <Lynngns(a)aol.com>

Gerald,
      Thank you so kindly for responding. I am new to this list but what a
great one! Would my next step be then to ask for a lookup in the Parish of
Bockhorn? I appreciate your help. I have been researching the US for so long
and have been at the proverbial brick wall for so long but couldn't accept
it. Hopefully this site will bring me some answers to my search for my
ancestors. Thank you again.
Lynn

Re: [OL]Ich suche August Henry Sander von Oldenburg

Date: 2000/11/19 19:23:53
From: HaraldBohlemann <HaraldBohlemann(a)aol.com>

Hallo Hr. Mellin, Herbert Juling, Karin Jacob,
ich hab mal wieder die Datenbank „Bürgeraufnahmen in Oldenburg 1607 - 1740 “
nach SANDER durchsuchen lassen. Folgendes kam heraus:

-(03.12.)1640 Georgius SANDERß und seine Frau Marg(areta). Bürgergeld: -,
verehrt. Kirchbuch Oldenburg: Taufen der Kinder nicht nachzuweisen.
-01.12.1680 Cord SANDERS, Meuermeister, und seine Frau Sophia Stufe, hat 16
Jahre bei dem Herrn Syndicus gedient, * Vechta. Bürgergeld: in Ansehung, daß
er bei dem großen Brand fleißig am Rathaus gearbeitet, gelassen zu 2
Reichstaler; ihr in respect des Herrn Syndicus verehrt. Kirchbuch Oldenburg:
Trauung und Taufen der Kinder nicht nachzuweisen.
-04.09.1697 Gerdt Reiners, * Großenmehr. Bürgergeld: 8 Reichstaler. Kirchbuch
Oldenburg: Gerdt Reiners, Sohn von + Dirck Reiners in Meerkirchen, oo
13.6.1697 Becke Margreta SANDERS, Tochter von + Cord SANDERS, Bürger und
Stadtmauermeister.
-30.04.1711 Gesche SANDERS, * Hude, Frau von Dirck Wahnbecke. Bürgergeld: -
geschenkt. Kirchbuch Oldenburg: Gesche SANDERS, Tochter von Henrich SANDERS
in Hude, oo 23.4.1711 Dierck Wahmbek, Bürger in Oldenburg.
-27.03.1732 Hermann Arnhold SANDERS und seine Frau. Bürgergeld: 6
Reichstaler. Kirchbuch Oldenburg: Trauung und Taufen der Kinder nicht
nachzuweisen.

Hoffe das hilft weiter ! Gruß
Harry-Bo...
PS.:Den Vornamen SANDER habe ich auch etliche mal gefunden aber hier nicht
aufgelistet.

Re: [OL]Ich suche August Henry Sander von Oldenburg

Date: 2000/11/19 21:20:05
From: Vera <wreckid(a)freenet.de>

Hallo!
Mein SANDER:

Anna Elisabeth Sander
* 1693
+ 13.3.1768
oo 1714 Andreas Ernst Pinkernell *1685 +19.1.1769

Bekannt? Vorfahren?

Gruß
Vera

[...]

Re: [OL]HIBBELER/TOBIASON/HENRICHS/EDEN

Date: 2000/11/19 21:49:17
From: japgrosse <japgrosse(a)freenet.de>

Hallo Lynn,
I will help you and will have a look at the records of Bockhorn, but may
be, it´s only possible in januari 2001. So if you have the time....
Anneliese

Re: [OL]HIBBELER/TOBIASON/HENRICHS/EDEN

Date: 2000/11/19 22:20:34
From: Lynngns <Lynngns(a)aol.com>

Annelise, I would be so happy. I don't mind waiting. I have been trying to
find them for so long. My mother is elderly and she never knew her family.
Last year she asked me to try to find her history. I found her grandparents
names (Hibbeler/Tobiason/Henrichs/Eden), but know very little about them. I
am interested in finding birth dates and where they are from. I can pay you
something for your help. Keep in touch and thank you for your kindness.
Lynn

Re: [OL]HIBBELER/TOBIASON/HENRICHS/EDEN

Date: 2000/11/19 22:22:18
From: Lynngns <Lynngns(a)aol.com>

Pardon me. I misspelled your name, Anneliese. I am so sorry.
Lynn

[OL]Johann Tabeling

Date: 2000/11/19 22:45:06
From: Arthur Tabeling <a.tabeling(a)bluewin.ch>

Sehr geehrte Damen und Herren

Laut Familien-Unterlagen wurde mein 1944 verstorbener Vater:

Tabeling Johann Bernhard (Sohn der Tabeling Maria Johanna)
am 17. November 1900 in Oldenburg geboren.

Es gelang mir bisher leider nicht, Näheres über dessen Familie
(Vorfahren/Herkunft, Familien-Geschichte und- Wappen usw.) zu erfahren.

Es würde mich ausserordentlich freuen, von Ihnen ein paar komptetente Hinweise
oder Möglichkeiten betr. weiterer Nachforschung zu erhalten.

Herzlichen Dank für Ihre Bemühungen!    Ihr

Arthur Tabeling und Familie
Verleger "Oltner Tagblatt"
a.tabeling(a)bluewin.ch
Bleichmattstrasse 43
CH - 4600 Olten

[OL]Hoepken, Hobcken, Hobbeken

Date: 2000/11/19 22:56:15
From: Juergen Rode <j.rode(a)t-online.de>

Hallo Liste,

ich suche alle Höpkenvorkommen im Oldenburger Land und drumherum. Wer hat den
Namen in seiner Ahnenliste. Ich versuche einen Höpkenstammbaum zu erstellen
ausgehend von Johann Höpken * ca 1560, erstmals bek. Erwähnung 1581 in
Frieschenmoor, Vogtei Schwei/Kirche Strückhausen.
Wer Daten hat möge sich bitte bei mir melden. Ich habe bereits eine relativ
umfangreiche Datenbank, überwiegend Strückhausen.

Mfg

Jürgen Rode

Re: [OL]HIBBELER/TOBIASON/HENRICHS/EDEN

Date: 2000/11/20 02:16:34
From: M Stulken <mstulken(a)rli-net.net>

Hi!  I can't help you with your search, but I noticed that at least some of the family went to Hastings NE.  I'm from Hastings.  My great-grandfather, Fred John Stulken, went there in the early 1870s.  He would have been a contemporary of your Elsie/Eliza Hibbeler.  If I remember correctly there's a Tobiason in an old group photo I have, for which I can't find the list of persons right now.  Have you been in touch with the Adams County Historical Society?

Best wishes,
Marilyn Stulken

Re: [OL]Johann Tabeling

Date: 2000/11/20 13:51:28
From: GDiers9488 <GDiers9488(a)aol.com>

Ich werde in den nächsten Tagen in den Stadt-Oldenburger Kirchenbüchern
nachsehen.
Gerold Diers

Re: [OL]Johann Tabeling

Date: 2000/11/20 20:18:42
From: Werner Honkomp <Werner.Honkomp(a)t-online.de>

Herrn Tabeling,
nachstehend einige Heiratsdaten aus Dinklage, wo jeweils eine Tabeling nach Dinklage geheiratet hat. Die Herkunft der Tabeling's ist mithin in Carum/Bakum, Vestrup, Varelbusch zu suchen.
Ich habe aber auch noch in Vechta-Hagen einen Hofeigner Tabeling mit Familie verzeichnet, aber der gesuchte ist nicht aufgeführt. Auch in Oythe und Hausstette bei Vechta gab es jeweils einen Zeller Tabeling.
Gruss Werner Honkomp
---------------------------------------
#27.11.1838  *Schade, Friederich Franz Joseph, getauft 6. und geboren 3. März 1813, ehelicher Sohn des Friederich Christian Schade, Hussier beim (derzeitigen) hiesigen Friedensgerichte, und der Elisabeth Vodde mit
+Tabeling, Maria Anna, getauft 3. März 1807, eheliche Tochter des Anton Tabeling und der Maria Gertrud Bahlmann, Häusler am Kirchhofe in Dincklage. Dieses Paar ist im 4. und 3. ungleichen Grade der Consanguinität dispensiert. Vechta, 17. November 1838. Herold - Hakewessel.

#07.01.1862  *Berting, Bernard, geboren 11. August 1824, ehelicher Sohn des Johann Hinrich Berting, Schmied in Langwege, und der Anna Catharina Ruhol, Witwer der Anna Catharina Fangmann, bei Hinxlage in Langwege mit
+Tabeling, Elisabeth, geboren zu Varelbusch, Kirchspiel Cloppenburg, laut Taufschein 26. Dezember 1838, eheliche Tochter des Johann Hinrich Tabeling und der Maria Angela Bührmann.
Zeugen: Johann Bahlmann, Schuster. Casper Joseph Bahlmann, Schlachter.

#07.05.1863  *Staggenborg, Gerhard Hinrich, geboren 31. Oktober 1835, ehelicher Sohn des Casper Hinrich Staggenborg und der Anna Catharina Maria Kläne, bei Boske Arlinghaus in Höne mit
+Tabeling, Maria Anna, laut Taufschein geboren zu Lüsche, Kirchspiel Vestrup 5. Dezember 1836, getauft 7., eheliche Tochter des Johann Rudolph Tabeling und Anna Margaretha Lübbe.
Zeugen: Franz Friederich Staggenborg, Ackersmann. Clemens Hackmöller, Anerbe von Meyers Stelle.

#28.01.1864  *Willenborg, Bernard Gerhard, geboren 1. September 1835, ehelicher Sohn des Gerd Hinrich Willenborg und Anna Margaretha Schulte, jetzt bei Meyer in Höne mit
+Tabeling, Alexandrine, aus Carum, laut Taufschein von Bacum geboren 28. Juli 1835, getauft 30. Juli, eheliche Tochter des Wilhelm Tabeling und der Elisabeth Grothe.
Zeugen: Clemens Ording, Ackersmann. Clemens Tabeling, Ackersmann.

[OL]Tabeling in Oldenburg

Date: 2000/11/22 18:02:33
From: GDiers9488 <GDiers9488(a)aol.com>

Hallo Herr Tabeling,
in der Stadt Oldenburg, einschl. der Landgemeinde, ist die Geburt von Johann
Bernhard Tabeling zwischen 1899 und 1901 nicht verzeichnet.
Ihre Information bezieht sich wahrscheinlich auf Großherzogtum Oldenburg, und
nicht auf Stadt Oldenburg. Sie müssen also versuchen, die entsprechende
Kirchengemeinde herauszufinden.
Der Name kommt eher im südlichen Oldenburg vor (Oldenburger Münsterland).
Dazu würde auch passen, daß er, was ich annehme, katholisch war.
Viele Grüße     Gerold Diers

[OL]Weller und Sander - um 1855 und 1879

Date: 2000/11/22 18:10:27
From: GDiers9488 <GDiers9488(a)aol.com>

Hallo Herr Mellin,
Geburt und Heirat für die nachgefragten Personen sind im Stadt-Oldenburger
Kirchenbuch nicht verzeichnet.
Sie müssen selbst herauszufinden versuchen, aus welcher Kirchengemeinde diese
Personen stammen. Im Bereich des Großherzogtums Oldenburg gab es um 1855 über
120 Kirchengemeinden. Waren die Personen katholisch oder lutherisch ?
Viele Grüße   Gerold Diers

[OL]Jahrbuch 1983

Date: 2000/11/22 20:05:35
From: Betty Krull <e.krullbaks(a)palm.a2000.nl>

Hallo,
 Wir suchen das Jahrbuch Für das Oldenburger Münsterland 1983.
Beim Heimatbund Für das Oldenburger Münsterland ist das Jahrbuch nicht
mehr vorhanden.
Wie weiss wo es noch zu haben ist?

Ich bin hauptsächlich intrressiert in einen Aufsatz über das Kirchspiel
Löningen, bzw ihre Bürgermeister.
 Auf seite 20 endet der Aufsatz.
Über Kopieën würde ich mich auch Freuen!
Kopieërkosten und Porto werden selbstverständlich vergütet.
 Liebe Grüsse Betty Krull

[OL]Family Weyhausen

Date: 2000/11/23 15:06:21
From: JOHNWEY <JOHNWEY(a)cs.com>

Can anyone provide information on the Weyhausen family of Delmenhorst?  The
family name is there since the 1400's.

John Weyhausen
North White Plains, NY  USA

Re: [OL]Jahrbuch 1983

Date: 2000/11/23 23:05:25
From: Werner Honkomp <Werner.Honkomp(a)t-online.de>

Hallo Betty,

ich kann Dir von den 14 Seiten aus dem 83'er Buch Kopien machen.

Bitte gebe mir Deine Snail-Adresse.

Werner

[OL]Weyhausen family

Date: 2000/11/24 19:53:36
From: GDiers9488 <GDiers9488(a)aol.com>

The following publications about this family could be copied:
1. Aus dem alten Dorf Wedinghusen wurde das gräfliche Vorwerk Weyhausen, by
Kurt Muesegades, 1975
2. Weyhausen, Delmenhorster Firmengründer setzte sich durch:
Maschinenschlosser Hinrich Weyhausen (1890-1969), by Paul Gloeckner, 1986
3. Weyhausen, Hinrich, born Westerfeld 1890, died Munich 1969, 1970
4. Weyhausen ancestry chart (in the archive of the Oldenburg Genealogical
Society)

Please let me know, if you are interested.
Gerold Diers (Oldenburg Genealogical Society)

[OL]MARX/OLDENBURG

Date: 2000/11/25 00:51:36
From: Lynngns <Lynngns(a)aol.com>

Does anyone have access to church records for MARX? I am looking for birth,
marriage and death date for JOHANN BERENDS TOBIASSEN, son of Tobias
Tobiassen. b. 4 Dec. 1776 & Wubke Maria Onken (Berends) b. abt. April, 1780.
Any help would be greatly appreciated.
Lynn

[OL]Jahrbuch 1983

Date: 2000/11/25 11:32:17
From: Karin Jacob <karinjacob(a)snafu.de>

Liebe Betty, ich habe das Buch. Soll ich dir alles kopieren oder nur den
genannten Artikel? Oder hast du schon Hilfe bekommen? Ich lese mails
momentan mangels Zeit (Tochter im Krankenhaus) nur sporadisch.

[OL]Bruns in Vechta or Visbek

Date: 2000/11/25 20:23:12
From: Frank Bruns <Bruns(a)tiac.net>

To All --

  I am new to this, so please forgive me if I ask too much.

I am looking for connections is Germany to my GG Grandfather - Arnold Bruns. We know that Arnold was born December 9, 1844 and was the son of Herbert and Bernadine (Steva) sp? Bruns. Herbert died and Bernadine later married a Koch. Arnold listed his town of birth as "A??t Vachta" on at least two documents. We believe that this was his English spelling of Vechta. Could the A??t be "near by" or "close to" or something of that nature? He also listed his last residence in Germany as Vishbech. We assume this is Visbek. Since one of his children said he was from Oldenberg and he sailed for the United States from Bremenhaven, we believe we have the correct locations.

I would like to locate records of his family in Germany. Do birth/death/marriage records exist in the region? Where would they be located? Arnold was a Catholic. Would churches in the region keep records? I will be traveling to the region next fall, but do not speak the German language. Are there English speaking resources in the region?

          Frank Bruns

Re: [OL]Bruns in Vechta or Visbek

Date: 2000/11/25 20:39:07
From: W. Fred Rump <fredrump(a)earthlink.net>

On 25 Nov 2000, at 14:07, Frank Bruns wrote:

>    I am looking for connections is Germany to my GG Grandfather  -
> Arnold Bruns. We know that Arnold was born  December 9, 1844 and was
> the son of Herbert and Bernadine (Steva) sp? Bruns.

Bernadina.

> [...]
> "A??t Vachta" on at least two documents. We believe that this was his
> English spelling of Vechta. Could the A??t be "near by" or "close to"

This was Amt Vechta. Amt meant nothing but administrative district
of Vechta. The other one next door was Amt Cloppenburg. Both
came to Oldenburg in 1803 from the Prince-Bishopric of Münster in
Westphalia.

> [...]
> children said he was from Oldenberg and he sailed for the United
> States from Bremenhaven, we believe we have the correct locations.

Visbeck is OK.

> [...]
> records? I will be traveling to the region next fall, but do not speak
> the German language. Are there English speaking resources in the

You can find these records on film at your local LDS family History
Center.

Fred

4788 Corian Court
Naples, FL 34114
941-775-7838
FredRump(a)earthlink.net
Florida Law - count dimples but not military votes

Re: [OL]Bruns in Vechta or Visbek

Date: 2000/11/25 23:08:01
From: Werner Honkomp <Werner.Honkomp(a)t-online.de>

Hello Frank,
the first records of Bruns at the parish Vechta are:

Bruns Karl Diederich, born 30.Dec.1892 in Delmenhorst-Stuhr,
married 5.Jun.1918 in Vechta to Johanna Sandmann, born 1889 in Lüsche
3 children

Bruns Fritz Bernard Georg, born 8.Apr.1881 in Lippstadt (Westphalia ?)
married 25.Aug.1908 in Vechta to Landgruft, born in Friesoythe
7 children

I assume, Bruns came not from the town/parish Vechta, maybe Visbeck (Amt Vechta).

Werner

Date: 2000/11/25 23:46:14
From: Frank Bruns <Bruns(a)tiac.net>

Herr Honkomp --

   Thank you so much for your quick reply. I now know that Amt Vechta comprises a larger area than just the parish/town of Vechta. This, in itself, will be a great help in my search.

   Since you were so kind to reply, might I ask you another question? On the ship's passenger list, Arnold listed "Oyth ? as his "country of origin". Do you recognize this? From the other entries, I is clear that "country" was often listed as a town, region or locality.

   Again thank you for your help.
                           Frank

Date: 2000/11/26 00:35:16
From: W. Fred Rump <fredrump(a)earthlink.net>

On 25 Nov 2000, at 17:30, Frank Bruns wrote:

> [...]
> origin". Do you recognize this? From the other entries, I is clear
> that "country" was often listed as a town, region or locality.

This is Oythe or Altenoythe near Friesoythe. This is in the area of
the Saterland. See:
http://www.genealogienetz.de/gene/reg/geo-reg.html#saterland

Date: 2000/11/26 01:12:21
From: Jens Delger <Jens.Delger(a)t-online.de>

> This is Oythe or Altenoythe near Friesoythe. This is in the area of
> the Saterland. See:
Hoffentlich liesst das kein Saterländer.

Jens

Re: [OL]Bruns in Vechta or Visbek

Date: 2000/11/26 02:30:33
From: W. Fred Rump <fredrump(a)earthlink.net>

On 26 Nov 2000, at 0:59, Jens Delger wrote:

> Hoffentlich liesst das kein Saterländer.

OK, ok es ist an der anderen Seite der Straße (401). Ich habe ja
nicht gesagt "IM" Saterland sondern in der Gegend des
Saterlandes. Friesoythe war seit seiner Erklärung als Amt immer
noch die Stadt wo die Saterländer hin mußten um ihre Geschäfte zu
erledigen. Bitte nicht die Gemeinde Saterland mit dem alten Gebiet
zu vertauschen. So genau waren die Grenzen früher nun auch nicht.

[OL]Re: Question about Oythe

Date: 2000/11/26 05:52:03
From: W. Fred Rump <fredrump(a)earthlink.net>

On 25 Nov 2000, at 20:59, Frank Bruns wrote:

> [...]
>
>    I gather from your discussion, you don't necessarily agree on the
> definition of the location. Please remember that I am new to the
> geography and terminology of boundaries and areas of control of
> Germany. If I can, I will ask again. I think both of you agree that
> Oythe would be today in the general area of  Visbek and Vachta. Is the
> name in use today? Does it relate to a town or city or does it relate
> to a region or area of historical control?
>
> Another response placed Oythe as a historical part of Vachta. However,
> I don't know if they were referring to the town of Vachta or the

Frank, I was wrong. I shouldn't just speak off the top of my head.
Oythe can be confused with another place which today is called
Altenoythe but they are different places. Let me explain.

Today Oythe is just a neighborhood in the city of Vechta. It was first
mentioned as a settlement in 947 as Oete. It developed as a
Bauerschaft (group of farms) over the centuries and was
incorporated into Vechta in 1933 in a national socialist
reorganization of local villages and cities into larger administrative
areas. It's church is St Marien which was built out of huge stones
around 1270. These still serve as it's foundation. There are also
even older parts from an earlier church from the 11th century. As
you can see the place is quite old.

The line of the nobel line of v. Elmendorf/v. Merfeldt is buried in the
Oythe church. They lived on their nearby estate of Füchtel for over
600 years. The estate owned many smaller farms and if your
ancestors are from this Oythe they may well have been serfs of this
family.

>    If I were to visit the area today, where would I center my search?
>
> Since my ancestor listed his birthplace as "Amt Vachta"
> and his last place of residence as Visbek, I assumed I would start in
> Visbek. Does the fact that he listed his "country of origin" as Oythe
> change this or provide additional support?

You'll simply have to investigate the church records of Visbeck and
Oythe to find out who came from where.

But back to the other Oythe which today's Friesoythe. It is just at the
southern end of the Saterland as I mentioned in a previous post. In
1308 this was already called the Oppidum Oytha. Over time this
developed into the old Oythe (Altenoythe) and Friesoythe (the Oythe
of the Frisians). I don't expect this to be what you are looking for so I
won't go into more deatils about it. The parish church in this old
Oythe is also very old having also been build out of fieldstones back
in 11th century.

The earlier Oythe is in the Amt Vechta and I would concentrate on it.

Date: 2000/11/26 10:34:52
From: Werner Honkomp <Werner.Honkomp(a)t-online.de>

Hello Frank,
I checked the German phone directory and saw no Bruns in Oythe (Vechta). The town Vechta shows only 5 Bruns addresses. But Friesoythe (Altenoythe is now a part of them) shows 45 Bruns addresses.
The confusion is, Friesoythe was a part of Amt Cloppenburg, and Oythe and Visbek was a part of the Amt Vechta. Visbek shows 14 Bruns addresses and Oythe is the next corner.

The community of Visbek (8800 inhabitants), lying within the romantic "Wildeshausener Geest" resort area and national park, was already mentioned documentally  back in 819....
 Visbek's economic structure is primarily dominated by farming (grains, fruits and vegetable farming, livestock raising); however, several industrial complexes with clientel nationwide are also located in Visbek. (source: Stadt und Land - Gemeinden im Oldenburger-Münsterland).
See also: www.visbek.de

 You can check the addresses via: www.teleauskunft.de, maybe you can find there a email-address too.

Werner

Date: 2000/11/26 12:44:56
From: o.felschen <o.felschen(a)t-online.de>

Hi Frank,
only a sort answer, because in some minutes we´ll start to visit a grand
nephew of Arnold Bruns (!).
Arnold was born in Holzhausen near Vechta on Dec 8th 1843 and emigrated in 1868
to Richmond, Ray County, Missouri, USA. Is he the same as your Arnold?
A more detailed mail will follow!
Bye, Otto

Date: 2000/11/26 13:37:53
From: Jens Delger <Jens.Delger(a)t-online.de>

> [...]
> erledigen. Bitte nicht die Gemeinde Saterland mit dem alten Gebiet
> zu vertauschen. So genau waren die Grenzen früher nun auch nicht.
Weiß ich - ich hätte wohl ein :-) hinzufügen sollen. Wiewohl man zugeben muß,
daß die Saterländer als Friesen im Münsterland ein besonderes Völkchen sind
und darauf sehr stolz sind.
Wahrscheinlich ist das generell bei Leute so, bei denen eine Grenze nahe ist.
Z.B. stamme ich aus einem Dorf hart an der Grenze von Nord- zu Süd-Oldenburg
(Münsterland), und nur 100 m von unserem Hause verläuft der Grenzfluss -
genannt "Jordan" (weil auch eine Glaubensgrenze). Aber wehe, jemand
verwechselte uns Ammerländer mit Münsterländern, Saterländern oder Ostfriesen
.. :-)))

Jens

Re: [OL]Bruns in Vechta or Visbek

Date: 2000/11/26 15:23:22
From: W. Fred Rump <fredrump(a)earthlink.net>

On 26 Nov 2000, at 13:24, Jens Delger wrote:

> Aber wehe, jemand verwechselte uns Ammerländer
> mit Münsterländern, Saterländern oder Ostfriesen .. :-)))

Und nicht zu vergessen die Artländer. So viele Gegenden und so
wenig Land.

Date: 2000/11/26 15:23:24
From: W. Fred Rump <fredrump(a)earthlink.net>

> [...]

> (Münsterland), und nur 100 m von unserem Hause verläuft der Grenzfluss
> - genannt "Jordan" (weil auch eine Glaubensgrenze).

Auch so zwischen Quakenbrück (Hannover) und Essen (Oldenburg)
dann gibt es aber richtige Probleme wenn man um Damme
recherchiert wo man nie weiß ob ein Hof zu Osnabrück oder
Münster gehörte. heute ist das ja alles nicht mehr so schlimm aber
damals - da gab es Krieg. :-)

[...]

AW: [OL]Bruns in Vechta or Visbek (Lutten)

Date: 2000/11/26 16:56:41
From: Franz-Josef Meyer <franz-josef.meyer(a)debitel.net>

Hello, Frank

in my ancestry I have a family BRUNS in Lutten which is in the direct
neighbourhood of Visbek.
I have a Johann Bruns with 4 sons who - according to the time frame - all
could have been your GGG Grandfather.
My ancestor was one of his daughters, therefore I have not researched the
descendants of her brothers.
Unfortunately no one with the name "Arnold"!
I just wanted to say, don't forget of LUTTEN in your research!

Greetings

Franz-Josef Meyer

Re: AW: [OL]Bruns in Vechta or Visbek (Lutten)

Date: 2000/11/26 17:36:15
From: Frank Bruns <Bruns(a)tiac.net>

Franz-Josef --
Thank you for your reply. I will certainly keep Lutten in mind as I research. I will also watch for a Meyer connection as I look!
                  Frank

[OL]Oythe and nearby church records

Date: 2000/11/26 20:25:40
From: APUND <APUND(a)aol.com>

The film number to use to order from the LDS the film that has the Oythe
(Vechta) births, deaths, and marriages from 1653-1875 is 0896395.

The Visbeck films are 0909905 and 0909906.

The film 0909900 covers Vechta 1642- 1809. I can only guess that the next
number for the rest is 0909910. These numbers can be checked on line at the
FamilySearch.org site or at the Family History Center where you order them
(in the US or Canada).
Nancy Pundsack

AW: [OL]Bruns in Vechta or Visbek

Date: 2000/11/26 21:19:56
From: Hubert Bomas <hbomas(a)uni-bremen.de>

Oythe is alsa a parish in the "Amt Vechta". See also http://www.bomas.de/orte/oythe.htm and http://www.oythe.de/heimatverein/.

Werner Honkomp wrote:
[...]

[OL]Herbert Bruns of Oythe

Date: 2000/11/26 21:58:06
From: WVScharf <WVScharf(a)aol.com>

I am sending this to Frank Bruns Who is inquiring about Herert  Bruns the
father of Arnold Bruns.

There are several Bruns families who emigrated to mercer county, Ohio in the
early 1800's from Oythe. One of these families whose desscendants still live
in the Mercer county area around Maria Stein, descend from an Oythe Bruns
family, in which there is a herbert Bruns. All I have for Herbert is his
birth and death dates and where he died. I think this will be of interest to
you.  I attach the complete family in this e-mail.

There is a second marriage for the rfather of this family, and as I remember,
all the descendants in Mercer county come from that one male of the second
family.

I will be glad to give you any information you wnant as I have earlier
generations, I believe.

I look forward to your e-mail.

Jim Scharf

PS - I live in WV but I have done extensive reserach into the Bruns families
in Mercer County, Ohio, but no original German church record search. Someone
has already done thqt. I am glad to have seen the whole series of e-mails you
have been sendihng as it gives me more info about Oythe.

Jim  Here is the family record:

Name:   Johann Heinrich Bruns

Birth:  29 Apr 1766 Oythe, Oldenburg, Germany
Father: Johann Heinrich Lammers dicte Bruns
Mother: Catharina Maria Bruns
Other spouses:  Margaretha Temann
Marriage:   28 Sep 1790 Oythe, Germany

Spouse: Anna Maria Schutte

Birth:  1772
Death:  22 Apr 1805 Oythe, Oldenburg, Germany

Children

1 M:    Theodor Arnold Bruns
Birth:  3 Oct 1791  Oythe, Germany
Death:  19 Apr 1859 Oythe, Germany

2 M:    Johann Herbert Bruns
Birth:  25 Nov 1794 Oythe, Germany
Death:  7 Jun 1853  Holzhausen, Oythe, Germany

3 M:    Johann Heinrich Bruns
Birth:  12 Feb 1800 Oythe, Germany
Death:  27 Jul 1876 Maria Stein, Mercer, Ohio

4 F:    Margaretha Bruns
Birth:  18 Feb 1805 Oythe, Germany
Death:  22 Feb 1805 Oythe, Germany

Last Modified:  23 Mar 2000
Created:    26 Nov 2000

You will notice that Herbert's older brother was named Arnold. It's a good
chance that he named a son of the same name.  Note that Herbert died in
Holzhausen. It would seem to me that your best bet for pursuing Herbert's
records, besides the ones I have, is to go to the Oythe church records rather
than Visbeck.

You will find that Herbert's grandfather was a Lammers and took the Bruns
name in marriage. That is quite common.

If you do go to the Oythe records, I would deeply appreciate copies of
anything new that you discover, especially if it fleshes out the Herbert
Bruns family and gives the children of Herbert.

Thanks  Jim

Re: [OL]Herbert Bruns of Oythe

Date: 2000/11/27 00:27:19
From: Frank Bruns <Bruns(a)tiac.net>

To Jim Scharf ---

I am copying this entire response to the mailing group both for informational purposes and as an example of a very successful search, due to the help of the members.---
This will be a very long message, I will thank you all at the first.

                          Frank Bruns

First Jim, yes this is certainly the same Herbert Bruns and clearly I have relatives in Mercer county. Below I will insert a description of Arnold and his Father (Herbert) that I was aware of at the start. Note that I was looking for a Cincinnati connection to Arnold. I think you may have provided it.

Otto -
Your note was very exciting. Although several of the dates you gave do not match dates in my research, I find it hard to believe that there were two Arnold Bruns in Ray County at the same time (and from the same region!)

This is what I currently know about Arnold Bruns. Some of it is family folklore and some is backed by documentation.

Arnold was the son of Herbert Bruns and Benadina Steva (sp?). Herbert died while Arnold was young and Benadina remarried a "Koch". Supposedly, Arnold was the only son of Herbert, but Benadina had several children by Herr Koch. It was Benadina's brother, August Steva (sp?) that Arnold first lived with in Ray County. In the newspaper announcement of Arnold's death (June 21, 1923) there is one sister mentioned - Mrs. Josephine Lammerer of Oldenberg.

I have copies of Arnold's "Declaration of Intent" to immigrate, his "Petition for Naturalization" and his "Certificate of Naturalization" all from the court records of Ray County. On these documents Arnold lists his date of birth as December 9, 1844. He lists his place of birth as "Amt Vachta" (Amt Vechta). He also lists his last place of residence before immigrating as "Vishbeck" (Visbek). On these documents he states that he sailed from Bremerhaven aboard the SS Bremen on April 9, 1864 and arrived in New York on April 24, 1864.

I have copies of the passenger list for the SS Bremen dated April 28, 1864. The Ship had made a voyage from Bremen to New York. There is a male passenger, "A. Bruns", listed on line 566 of the list. On this list, the "Country of Origin" was listed as "Oythe" The age of the passenger was listed as 21. (Given the birth date later given by Arnold, the would have been only 20.5 years.)

We don't know much of Arnold's life between the date he arrived in New York and his appearance in Ray County. I believe he was listed in the 1870 census of Ray County, but I now realize that I don't personally have documented proof of this. (One of my next tasks!) Family folklore places him in Cincinnati, Ohio working as a blacksmith and carriage driver for a wealthy family there. I have now been told (again unverified) that there were several "Bruns" families, from the same region in Prussia, at that time. It is possible that he stayed with relatives there until he migrated further to Ray County.

My father spent much time on Arnold's farm in Ray County as a youth. The farm is no longer owned by the family, but part of the original buildings still stand. The farmhouse burned down long ago, but one of the barns is still in use. It seems that Arnold was quite an "engineer" and metal worker. There is a 2-meter hoist wheel in the attic of the barn that he used to lift the "Sunday Carriage" to storage. All of the original hinges and door locks were hand made by Arnold and are still in use.

Much of the Bruns family is still in the Kansas City / Richmond area. Arnold and Georgia Ann (Settle) had 7 children, four sons and three daughters. My grandfather, Samuel Francis Bruns, (one of Arnold's sons) had 13 children, So the Bruns line continues.

I hope you will pass this information on to your friend. If it appears we are talking about the same Arnold Burns, I would be pleased to share the information and documentation I have gathered.

Again, thank you so much for your response.

Frank Bruns

The following is a response I received from Otto Felschen, giving his knowledge of the family, all of which connects very nicely with what I knew and the pieces you provided.

Hi Frank,
your first message and your answer are really exciting for us, too!
It is quite clear that we speak of the same Arnold Bruns. Everything fits!
Arnold Bruns´ sister was Josephina Bruns. She married Johan Henrich Lammers. When Arnold emigrated Josephina and Johan Henrich bought his farm in Holzhausen (belonging to the parish of Oythe near Vechta). Josephina and Johan Henrich had nine children. The oldest, Heinrich Georg, inherited the farm. He had eight children. The two youngest are still alive: Franz Lammers and Father August Lammers. Franz has eight children. One of them, Maria, is my wife. She is your GG cousin!
The farm is still existing. Owner is Maria´s cousin Georg Lammers.

The Bruns line as far as I know:
1. Arnold (Arndt) Bruns, born c. 1650 in Holzhausen, married c. 1674 in Oythe Geiske (Geseke) Weddike (Wede). They had 10 children. 2. Joan Dirck Brunsz, baptized 03.02.1681 in Oythe, married 18.11.1732 in Oythe Maria Elisabeth Cloppenburg. They had 3 daughters. He died 01.03.1755 in Holzhausen. 3. Catharina Maria Bruns, baptized 02.09.1733 in Oythe, married 23.11.1751 in Oythe Johannes Henricus Lammers, Koetter (farmer) and blacksmith (!). They had nine children. She died 08.12.1789. 4. Joes Henricus Bruns, born 29.04.1766 in Holzhausen, married 28.09.1790 Anna Maria Schuette. They had five children, one of them Joannes Heribertus. Another son, Joan Henrich, b. 02.02.1800, emigrated to the US. After his wife died he married Catharina Margaretha Tiemann. They had one son. 5. Johannes Heribertus Bruns, born 25.11.1794. He was farmer and blacksmith (!). He married 08.06.1841 Maria Gertrudis Stueve (= Stüve, but I don´t know whether you can read the "ü"). They had 3 children: Maria Anna, Arnold, and Josephina. He died 07.06.1853 in Holzhausen. His wife married 26.11.1856 in Oythe Johann Friedrich Kaspar Kock. They had 3 children. She died 01.12.1891 in Hagstedt near Visbeck.
Up to now I didn´t know much about that period but now I can imagine something.
Probably 1853 - 1856 she managed the farm together with the elder (unmarried) brother of her husband, Dirk Ahrend Bruns. 1856 she and her children went to Hagstedt to Friedrich Kaspar Kock´s farm. That explains why Arnold mentions his origin as Visbeck. In 1859 Dirk Ahrend died and Arnold, though only 16, had to go back to Holzhausen to manage the farm. His sister Josephine lived till 1867 in Calveslage, parish of Langfoerden near Vechta. They bought the farm from Arnold and went to Holzhausen in 1867 or 1868. I have more details on the family and the other ancestor families, but only in German language. Do you understand German or do you have a translation program? Then I´ll send the file to you.
I have a part of my ancestor list in GEDCOM format and uploaded to Rootsweb:
http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?db=ottof
Now I´ll complete it, at first the Bruns line.

Date: 2000/11/27 00:54:23
From: W. Fred Rump <fredrump(a)earthlink.net>

On 26 Nov 2000, at 15:41, WVScharf(a)aol.com wrote:

> Name:   Johann Heinrich Bruns
>
> Birth:  29 Apr 1766 Oythe, Oldenburg, Germany
> Father: Johann Heinrich Lammers dicte Bruns
> [...]

Amazing stuff you guys can dig up. Just a comment to keep
historicity alive - In 1766 Oythe was not in Oldenburg. I know it might
be difficult to keep all these country associations straight but try we
must. What we had back in 1766 was Oythe in the Fürstbistum
Münster, ie the principality or prince-bishopric of Münster. This
entity was mediatized and ceased being a political state in 1803
when the area was given to Oldenburg. Also, I would prefer to see
Holy Roman Empire as Germany as a country really didn't exist
either. It can get complicated.

[OL]e-groep Overijssel

Date: 2000/11/27 02:37:27
From: Alfons Santen <santen(a)wxs.nl>

ik heb de e-group voor Overijssel opgestart.
U kunt zich aanmelden op http://www.egroups.com/group/overijssel-genealogy

De doelgroep is uiteraard iedereen die een genealogische link heeft met
Overijssel.

I have started the e-group for Overijssel.
The list is intended for people who have a genealogical link with
Overijssel.

M.vr.gr/regards
Alfons Santen
mailto:santen(a)wxs.nl
http://www.xanten.org/

[OL](Fwd) Re: Herbert Bruns

Date: 2000/11/28 06:00:19
From: W. Fred Rump <fredrump(a)earthlink.net>

From:           	WVScharf(a)aol.com
Date sent:      	Sun, 26 Nov 2000 19:01:20 EST
Subject:        	Re: Herbert Bruns
To:             	FredRump(a)earthlink.net

Fred - since I have no way to contact Frank Bruns directly,please
pass
on that i have many Ohio Bruns contacts who are direct Bruns
descendants of the same family he is interested in. I also have the
rest of the family that herbert comes from, including the second
marriage of Herbert Bruns's father, whose son is the cause of a lot
of
the Ohio Bruns families.

I like all your discussion of the meaning of Oythe in the Church and
how these areas got traded around during many years of the
Churhc. I
noted that in other studies of other areas of Germany and Mercer
County Ohio emigrants whose families were recorded in different
churches in Germany, depending on the time
(Damme/Steinfeld/Holdorf
for one).

Some people just want to trace their line and not get into the church
machinations that make it difficult to find the records, but I have
been interested in WHY these things happen.

Thanks for the info on Oythe. It is very enlightening.

Jim Scharf

PS - I have two sons in Tampa so we viist there once in a while.
Hope
to hear from you sooner or later.

Date: 2000/11/28 06:00:20
From: W. Fred Rump <fredrump(a)earthlink.net>

From:           	WVScharf(a)aol.com
Date sent:      	Sun, 26 Nov 2000 19:02:50 EST
Subject:        	Re: Herbert Bruns
To:             	FredRump(a)earthlink.net

PS - I forgot to mention that I wrote a Bruns History. It's only a few
months old. Frank might be interested in that.  Jim Scharf

Re: [OL](Fwd) Re: Herbert Bruns

Date: 2000/11/28 23:53:03
From: o.felschen <o.felschen(a)t-online.de>

Hi Jim,
we are interested, too.
Are you interested in our Bruns history (a doc-file in German, Frank could
translate it with a software program)?
Bye, Otto

Date: 2000/11/29 02:07:11
From: Lorna Dorr <dorr(a)wcuvax1.wcu.edu>

I am also interested in the BRUNS family, but in a different
location.  Looking for information on the family of a Johann BRUNS
who lived in Zetel in the late 1700s.  He had a daughter, Gesche
Cathrine BRUNS who married in 1810 in Zetel.

I'd be grateful for any information.

Lorna

Lorna B. Dorr                               | Phone:  828-227-7274
Hunter Library                              | E-mail:  Dorr(a)wcu.edu
Western Carolina University
Cullowhee, NC  28723

Re: [OL]e-groep Overijssel

Date: 2000/11/29 13:59:15
From: berkhout <berkhout(a)planet.nl>

Beste Alfons,

ik zal je mail ook doorgeven aan onze redactie Bijlagen, waar
Gerard Vaanholt zich bezig houdt met historie.
Hartelijke groet,

Hans Berkhout
eindredacteur De Twentsche Courant Tubantia

[OL]Wer kann helfen?

Date: 2000/11/29 14:43:42
From: Jos Onneweer <jos.onneweer(a)chello.nl>

Hallo liebe Forscher,

Seit vielen Jahren versuche ich meine Vorfahren zu finden. Ich habe bis
jetzt aber noch immer nicht 'die Link' mit meinem Vorfahren in Deutschland
gefunden. Ich vermute stark das sie aus Westfalen stammen, sehr
wahrscheinlich aus der Gegend von Osnabrück.
Mein ältester Vorvater, der ich gefunden habe, ist Barend Onneweer (Seine
Name ist wahrscheinlich in Niederländisch von Unnewehr in Onneweer verändert
worden). Er ist am 11-10-1761 in Neu(en)kirchen im Königreich Hannover
geboren (aber welchem Neuenkirchen?). Sein Vater war ein Manes (Hermanus).
Er ist 1790 nach Holland gezogen und in Hoorn (Provinz Nord-Holland)
verheiratet.
Das Fürstbistum Osnabrück gehörte von 1648 - 1866 zum Königreich Hannover.
Im Fürstbistum Osnabrück gibt es 3 Orte mit Namen Neuenkirchen:

49326 Neuenkirchen bei Melle: evangelisch
49586 Neuenkirchen bei Bramsche, auch genannt Neuenkirchen im Hülsen:
katholisch
49434 Neuenkirchen bei Vörden: katholisch

Vielleicht kommen meine Vorfahren aus einem dieser 3 Neuenkirchen.

Es scheint auch ein Neuenkirchen auf dem Grenzen Hannover/Osnabrueck zu
liegen

WER KANN FUER MIR IN DIE TAUF- HEIRATSBUECHER VON EINER DIESER vier
NEUENKIRCHEN SUCHEN!

Ich hoffe Sie können etwas for mir nachschlagen. Vielleicht finden Sie 'die
Link'. Wenn ich weiß aus welchem Dorf Barend kommt kann ich im richtigem
Archiv weitere Untersuchungen machen.

Ich verstehe Deutsch besser als ich es schreiben kann :-), aber das haben
Sie wahrscheinlich schon gesehen.

Viele Grüße aus Nijmegen (Nimwegen)

Jos Onneweer

Re: [OL]Wer kann helfen?

Date: 2000/11/29 15:24:25
From: Betty Krull <e.krullbaks(a)palm.a2000.nl>

Jos Onneweer schreef:

> [...]
> Archiv weitere Untersuchungen machen.
>
> Ich verstehe Deutsch besser als ich es schreiben kann :-), aber das haben

Hallo Jos probeer eens bij http://www.westfalengen.de
 groeten betty krull

[OL]Re wer kan helfen.

Date: 2000/11/29 17:10:47
From: Betty Krull <e.krullbaks(a)palm.a2000.nl>

 Jos,
 Er is ook nog/ es gibt/ there is also: Arbeitskreis Familiënforschung
Osnabruck E.v
http://www.osfa.de
 Die hebben ook een vragen seite.
 Betty Krull

[OL]new list of books

Date: 2000/11/30 21:20:06
From: Bebloemer <Bebloemer(a)aol.com>

Hi list,

some weeks ago, there was a question about the "Rote Reihe" from the
"Heimatbund für das Oldenburger Münsterland". I talked to Prof. Ottenjann
from the Heimatbund to send me the list of books available at the Heimatbund.
I got the list with the prices, and put it online. You can see the list at:
<A HREF="http://members.aol.com/bebloemer/Heimatbund.html";>
http://members.aol.com/bebloemer/Heimatbund.html</A> if you want to have some
of the books, use the email address at the top of the page.
Also I changed the layout of my homepage at :
<A HREF="http://members.aol.com/bebloemer";>http://members.aol.com/bebloemer
</A>
I would be happy to get some response about the layout. Is it OK? If not, why?
If there are errors on the site, please send a mail.

greetings
Bernd

Re: AW: [OL]Bruns in Vechta or Visbek (Lutten)

Date: 2000/11/30 21:40:43
From: o.felschen <o.felschen(a)t-online.de>

Hallo Franz-Josef,
unsere und Frank Bruns´ gemeinsame Familie Bruns kommt aus Holzhausen, Pfarrei
Oythe. Eine Verbindung nach Lutten haben wir nicht feststellen können. Wir
können die Familie bis ca. 1650 zurückverfolgen. Aus dem Zeitraum 1650 bis 1850
wissen wir nur in wenigen Fällen, wohin die "abgehenden" Kinder gezogen sind.
Von Holzhausen bis Lutten dürfte auch in der Zeit der Eigenhörigkeit eine
überwindbare Entfernung gewesen sein. Vielleicht schaust du mal bei
http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?db=ottof nach, ob eine
Verbindung möglich ist.

Ich habe auch zweimal Meyer aus Südoldenburg in unserer Ahnenliste:
Gertraud Meyer, * ca. 1600 in Döllen, oo 1624 in Oythe Henrich Frye, + ca. 1655

Johan Meier, * ca. 1670 in Tenstedt, oo ca. 1695 Gertrud Unkruth, Tochter Anna
Maria, + ca. 1740

Anna Maria Meier, * 20.3.1699 in Tenstedt, oo 3.2.1722 in Cappeln Rudolphus
Göttke nunc Jaspers, + 10.1.1794 in Osterhusen

Haben die irgendetwas mit dir zu tun?
Tschüss, Otto

[OL]BERTELS in Schaarbeek Munsterland

Date: 2000/11/30 22:40:15
From: Margaret <margaret(a)rijkelijkhuizen.net>

Wilhelmus BERTELS geb Schaarbeek te Munsterland in 1754 heriatete und ist
gestorben in Holland (Gouda).

Wo sollte dieses Schaarbeek im Munsterland gewesen sein?
gruss
Margaret

[no subject]

Date: 2009/07/05 23:06:56