Date: 2007/06/02 21:29:00
From: Andrea Korbanka <akorbanka(a)hotmail.com>
Liebe Liste, hat jemand Erfahrung in der Bestellung von Amerikanischen Urkunden?
Gruß aus Schwaben, Andrea (Korbanka)
Date: 2007/06/02 22:19:39
From: kathy zeinner <kay59zee(a)yahoo.com>
Dear Sirs,
I am hoping you can help me find some of my past family members and records. I believe they were Catholic.
It is a lenghty list most of my family would have been from different parts of now Germany.
Need Parents on William Krueger Born Around 1820. I have on area information on him.
Need information on Anthony Sobierajczk, I am not sure on the spelling. He married a woman named Margaret. Born around 1820.
Need information on Henry Minten, born 1830 Prussia. He was married to Caroline Alder born around 1837 Wittenberg Germany.
Information needed on J W Goldkamp, born around 1837 and married to Louisa Kniemiller born around 1840.
Information needed on Julius Maibaum born around 1855 Married Katherine Lessil in US I believe.
Parents needed for Both Johann W Hackman born 31 March 1820, Oldenburg Germany. Married to Anna Maria Timmers born 4 Oct 1827.
Parents needed for both John Klee born 20 Feb 1820 married to Elizabeth Mary Appolonia Maag born 10 Oct 1929.
I am not sure if you can help but anything you can do would be greatly appreciated.
thank You, Kathleen Louise Krueger Zeinner
kay59zee(a)yahoo.com
---------------------------------
You snooze, you lose. Get messages ASAP with AutoCheck
in the all-new Yahoo! Mail Beta.
Date: 2007/06/03 00:29:22
From: David Harfst <Genealogy(a)HarfstFamily.org>
Liebe Liste, hat jemand Erfahrung in der Bestellung von Amerikanischen Urkunden?
An wen mit welchen Unterlagen ich mich wenden muss, weiß ich bereits. Aber: bezahlt werden kann in "American cash" - dies meint wohl US-Dollar-Banknoten oder
U.S. Money Order (per request). Was ist dies? Wo bekommt man es, was kostet es?
Date: 2007/06/03 08:30:00
From: Heinz Wiemann <Heinz.Wiemann(a)gmx.de>
An wen mit welchen Unterlagen ich mich wenden muss, weiß ich bereits. Aber: bezahlt werden kann in "American cash" - dies meint wohl US-Dollar-Banknoten oder U.S. Money Order (per request). Was ist dies? Wo bekommt man es, was kostet es?
_________________________________________________________________ Haben Spinnen Ohren? Finden Sie es heraus - mit dem MSN Suche Superquiz via http://www.msn-superquiz.de Jetzt mitmachen und gewinnen!
Date: 2007/06/03 11:11:20
From: Werner Honkomp <werner(a)honkomp.de>
> Parents needed for Both Johann W Hackman born 31 March 1820, Oldenburg > Germany. Married to Anna Maria Timmers born 4 Oct 1827. There was a Hackmann farm in Langförden-Calveslage, parish Langförden (or Langfoerden) and in Damme-Rüschendorf, parish Damme. No Timmers. Both places are located in the catholic area of the Oldenburg province, south. Werner Honkomp
Date: 2007/06/03 12:43:49
From: Herbert Holstein <hholstein(a)osnanet.de>
Hallo, ich bin neu in dieser Gruppe und suche meine Vorfahren in Wildeshausen. Gesina Maria Hannecamp geb 6.10.1802 in Wildeshausen gest 18.1.1871 in Vechta Hat irgendjemand Informationen über sie oder über ihre Vorfahren ? Viele Grüße Dipl.-Ing. Herbert Holstein Friedrichstr. 47a 49565 Bramsche Tel. 05461-3450 Fax 05461 3419
Date: 2007/06/04 03:21:10
From: Tia Lange <tlange17(a)yahoo.com>
Hello all,
I would love some help if anyone can give info or advice. I am stuck on this side of the ocean and cannot really find where my ancestor left from in Germany or where he entered in the US. I have some guesses but nothing concrete. Here is what I know:
Franz Lange b.1822 and immigrated 1833. Married Klara Wellmann from Osede Amt Iburg, Oldenburg in 1843 in the Minster, OH area. They had 7 or 9 children. He died in 1907. His tombstone is not helpful...translating as a "village in Oldenburg." He settled in the Minster, OH area, farmed, and started a brewery. He was Catholic.
I am just not finding much online for 1833 passenger lists and I am at a disadvantage since I don't speak/read German. "Emigrants from the former Amt Damme, Oldenburg (Now Niedersachsen), Germany, Mainly to the United States, 1830-1849" by Ostendorf does list a Franz Lange leaving Rueschendorf in 1833 (four people). I suppose that could be my Franz Lange's father??? Any pointers on getting over this "brick wall" are appreciated.
Any info on this family line is appreciated also!
Thanks,
Tia Lange
Take the Internet to Go: Yahoo!Go puts the Internet in your pocket: mail, news, photos & more.
Date: 2007/06/04 05:16:02
From: David <dahht(a)watchtv.net>
Hello all,
I would love some help if anyone can give info or advice. I am stuck on this side of the ocean and cannot really find where my ancestor left from in Germany or where he entered in the US. I have some guesses but nothing concrete. Here is what I know:
Franz Lange b.1822 and immigrated 1833. Married Klara Wellmann from Osede Amt Iburg, Oldenburg in 1843 in the Minster, OH area. They had 7 or 9 children. He died in 1907. His tombstone is not helpful...translating as a "village in Oldenburg." He settled in the Minster, OH area, farmed, and started a brewery. He was Catholic.
I am just not finding much online for 1833 passenger lists and I am at a disadvantage since I don't speak/read German. "Emigrants from the former Amt Damme, Oldenburg (Now Niedersachsen), Germany, Mainly to the United States, 1830-1849" by Ostendorf does list a Franz Lange leaving Rueschendorf in 1833 (four people). I suppose that could be my Franz Lange's father??? Any pointers on getting over this "brick wall" are appreciated.
Thanks, Tia Lange
Take the Internet to Go: Yahoo!Go puts the Internet in your pocket: mail, news, photos & more.
Oldenburg-L mailing list
Oldenburg-L(a)genealogy.net
http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2007/06/04 15:05:01
From: Linda <shirleyijest(a)comcast.net>
I located a record of a Franz Lang that arrived in Baltimore, MD on Oct 14
1833. He was nine at the time. Seems like this could be your man! It
stated the port of departure as Bremen aboard the ship Neptune. Lists the
ship type as "Brig" and states that Franz Lang was born in Shtenkdart. I
couldn't find the complete ship manifest this morning but I'll try to help
you further later today when I have more time. If you know anything about
the surname DeHarde, I'd love to hear from you. :) Our lines aren't related
at all....just thought I'd try and lend a hand.
Feel free to contact me at shirleyijest(a)comcast.com
Linda
-----Original Message-----
From: oldenburg-l-bounces(a)genealogy.net
[mailto:oldenburg-l-bounces(a)genealogy.net] On Behalf Of
oldenburg-l-request(a)genealogy.net
Sent: Monday, June 04, 2007 6:00 AM
To: oldenburg-l(a)genealogy.net
Subject: Oldenburg-L Digest, Vol 43, Issue 2
Send Oldenburg-L mailing list submissions to
oldenburg-l(a)genealogy.net
To subscribe or unsubscribe via the World Wide Web, visit
or, via email, send a message with subject or body 'help' to
oldenburg-l-request(a)genealogy.net
You can reach the person managing the list at
oldenburg-l-owner(a)genealogy.net
When replying, please edit your Subject line so it is more specific
than "Re: Contents of Oldenburg-L digest..."
Today's Topics:
1. Suchmeldung (Herbert Holstein)
2. Lange in Rueschendorf (Tia Lange)
3. Re: Lange in Rueschendorf (David)
----------------------------------------------------------------------
Date: Sun, 3 Jun 2007 12:43:34 +0200
From: "Herbert Holstein" <hholstein(a)osnanet.de>
Subject: [OL] Suchmeldung
To: <oldenburg-l(a)genealogy.net>
Message-ID:
<!&!AAAAAAAAAAAYAAAAAAAAAAukSrUHvBVHs9w57eLOKBnCgAAAEAAAANpsD5CipqdJl5c1IBjp
Wk0BAAAAAA==(a)osnanet.de>
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1"
Hallo, ich bin neu in dieser Gruppe und suche meine Vorfahren in
Wildeshausen.
Gesina Maria Hannecamp
geb 6.10.1802 in Wildeshausen
gest 18.1.1871 in Vechta
Hat irgendjemand Informationen ?ber sie oder ?ber ihre Vorfahren ?
Viele Gr??e
Dipl.-Ing. Herbert Holstein
Friedrichstr. 47a
49565 Bramsche
Tel. 05461-3450
Fax 05461 3419
------------------------------
Date: Sun, 3 Jun 2007 18:20:45 -0700 (PDT)
Subject: [OL] Lange in Rueschendorf
To: oldenburg-l(a)genealogy.net
Message-ID: <339531.65510.qm(a)web31715.mail.mud.yahoo.com>
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-1
Hello all,
I would love some help if anyone can give info or advice. I am stuck on
this side of the ocean and cannot really find where my ancestor left from in
Germany or where he entered in the US. I have some guesses but nothing
concrete. Here is what I know:
Franz Lange b.1822 and immigrated 1833. Married Klara Wellmann from Osede
Amt Iburg, Oldenburg in 1843 in the Minster, OH area. They had 7 or 9
children. He died in 1907. His tombstone is not helpful...translating as a
"village in Oldenburg." He settled in the Minster, OH area, farmed, and
started a brewery. He was Catholic.
I am just not finding much online for 1833 passenger lists and I am at a
disadvantage since I don't speak/read German. "Emigrants from the former
Amt Damme, Oldenburg (Now Niedersachsen), Germany, Mainly to the United
States, 1830-1849" by Ostendorf does list a Franz Lange leaving Rueschendorf
in 1833 (four people). I suppose that could be my Franz Lange's father???
Any pointers on getting over this "brick wall" are appreciated.
Thanks,
Tia Lange
Take the Internet to Go: Yahoo!Go puts the Internet in your pocket: mail,
news, photos & more.
Date: Sun, 3 Jun 2007 23:01:45 -0400
From: "David" <dahht(a)watchtv.net>
Subject: Re: [OL] Lange in Rueschendorf
To: "Oldenburg-L" <oldenburg-l(a)genealogy.net>
Message-ID: <001501c7a654$b6e40910$46ca5845(a)holy4orybcsvn8>
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-1";
reply-type=original
Tia,
Please e-mail me at dahht(a)watchtv.net. I have information on this family.
My mother has been working on it for someone else, whom I can put you in
touch with.
Thanks, Father David Hoying
----- Original Message -----
From: "Tia Lange" <tlange17(a)yahoo.com>
To: <oldenburg-l(a)genealogy.net>
Sent: Sunday, June 03, 2007 9:20 PM
Subject: [OL] Lange in Rueschendorf
> Hello all,
> I would love some help if anyone can give info or advice. I am stuck on
> this side of the ocean and cannot really find where my ancestor left from
> in Germany or where he entered in the US. I have some guesses but nothing
> concrete. Here is what I know:
>
> Franz Lange b.1822 and immigrated 1833. Married Klara Wellmann from
> Osede Amt Iburg, Oldenburg in 1843 in the Minster, OH area. They had 7 or
> 9 children. He died in 1907. His tombstone is not helpful...translating
> as a "village in Oldenburg." He settled in the Minster, OH area, farmed,
> and started a brewery. He was Catholic.
>
> I am just not finding much online for 1833 passenger lists and I am at a
> disadvantage since I don't speak/read German. "Emigrants from the former
> Amt Damme, Oldenburg (Now Niedersachsen), Germany, Mainly to the United
> States, 1830-1849" by Ostendorf does list a Franz Lange leaving
> Rueschendorf in 1833 (four people). I suppose that could be my Franz
> Lange's father??? Any pointers on getting over this "brick wall" are
> appreciated.
>
> Any info on this family line is appreciated also!
>
> Thanks,
> Tia Lange
>
>
> ---------------------------------
> Take the Internet to Go: Yahoo!Go puts the Internet in your pocket: mail,
> news, photos & more.
> Oldenburg-L mailing list
> Oldenburg-L(a)genealogy.net
> http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
>
>
End of Oldenburg-L Digest, Vol 43, Issue 2
Date: 2007/06/04 15:56:30
From: bmspeckman <bmspeckman(a)aol.com>
Hello List (Deutsche Übersetzung unten)  I am planning a trip to Northern Germany in September and would like some advice. My ancestors are from Schinkel/Osnabrueck and Hunteburg. This is my first trip to Germany since I started to research my family’s history in Germany. I am considering the following stops:  - Visit the Catholic Archdiocese in Osnabrueck where a copy of the Hunteburg records are available  - Visit the Hunteburg Catholic Church - Visit relatives in Hunteburg - Visit with people who have helped me in my research - Visit the Emigration Museum in Bremerhaven - Visit the OSFA office  I will be meeting several people for the first time. Some are distant relatives, others people who have helped me immensely in my research. Do you have any suggestions as to what gift might be appreciated?  Obviously I am interested in things that are related to ancestor research or history starting around 1700.  Any suggestions for a first time visitor to the Hannover area would be greatly appreciated.  With friendly greetings,  Barney Speckman >From San Francisco -------------------------------------------------------------------------------------------- Hallo Listees Ich plane eine Reise nach Norddeutschland im September und möchte einige Ratschläge.  Meine Vorfahren sind von Schinkel/Osnabrueck und von Hunteburg. Dieses ist meine erste Reise nach Deutschland, da ich begann, meine Familiengeschichte in Deutschland zu erforschen. Ich betrachte die folgenden Anschläge: - besichtigen Sie die katholische Erzdiözese in Osnabrueck, in der eine Kopie der Hunteburg Aufzeichnungen vorhanden sind - besichtigen Sie die Hunteburg katholische Kirche - Besuch Verwandte in Hunteburg - Besuch mit Leuten, die mir in meiner Forschung geholfen haben - besichtigen Sie das Auswanderung-Museum in Bremerhaven - besichtigen Sie das OSFA Büro   Ich werde einige Leute zum ersten Mal treffen. Einige entfernte Verwandte, andere bevölkeren, wem mir unermeßlich in meiner Forschung geholfen haben.  Haben Sie irgendwelche Vorschläge hinsichtlich, welches Geschenks geschätzt werden konnte?  Offensichtlich bin ich an den Sachen interessiert, die mit der Vorfahr Forschung oder Geschichte zusammenhängen, die herum 1700 beginnen.  Alle mögliche Vorschläge für einen Besucher des ersten Males zum Hannover Bereich würden groß geschätzt.  Mit freundlichen Grüßen  Barney Speckman Aus San Francisco  AOL now offers free email to everyone. Find out more about what's free from AOL at AOL.com. ________________________________________________________________________ AOL now offers free email to everyone. Find out more about what's free from AOL at AOL.com.
Date: 2007/06/04 18:03:08
Hello Tia, could it be that your Franz Lange was the oldest son in this family? In this case this could be his parents: marriage on 5.Sept.1820 in Damme: - Franz Lange to Catharina Maria Kemphues, lived and worked by farmer Lange in Damme-Dümmerlohausen (close to Rüschendorf) Wittnesses: Christopher Lange and Carl Westendorf Maybe Father David have more information, if not I can check more. Sincerely, Werner Honkomp > Hello all, > I would love some help if anyone can give info or advice. I am stuck on > this side of the ocean and cannot really find where my ancestor left > from in Germany or where he entered in the US. I have some guesses but > nothing concrete. Here is what I know: > Franz Lange b.1822 and immigrated 1833. Married Klara Wellmann from > Osede Amt Iburg, Oldenburg in 1843 in the Minster, OH area. They had 7 > or 9 children. He died in 1907. His tombstone is not > helpful...translating as a "village in Oldenburg." He settled in the > Minster, OH area, farmed, and started a brewery. He was Catholic. > I am just not finding much online for 1833 passenger lists and I am at a > disadvantage since I don't speak/read German. "Emigrants from the > former Amt Damme, Oldenburg (Now Niedersachsen), Germany, Mainly to the > United States, 1830-1849" by Ostendorf does list a Franz Lange leaving > Rueschendorf in 1833 (four people). I suppose that could be my Franz > Lange's father??? Any pointers on getting over this "brick wall" are > appreciated. > Any info on this family line is appreciated also! > Thanks, > Tia Lange > --------------------------------- > Take the Internet to Go: Yahoo!Go puts the Internet in your pocket: mail, > news, photos & more. > Oldenburg-L mailing list > Oldenburg-L(a)genealogy.net > http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2007/06/05 13:00:32
From: Frank Kröger <galagen(a)arcor.de>
Hallo Tia I just took a short look at some US census lists from Minster Ohio and found a brewer Henry Lange with family in the 1880 list. Maybe tomorrow I will find some time to search my other Minster - material. If you are intersted in the scans from the Us census please contact me at my private email adress. Frank Kröger
Date: 2007/06/05 21:54:06
Thanks Linda! I will check that out. I don't have any DeHarde info...but I will keep you in mind if I come across the name. Thanks again:) Linda <shirleyijest(a)comcast.net> wrote: I located a record of a Franz Lang that arrived in Baltimore, MD on Oct 14 1833. He was nine at the time. Seems like this could be your man! It stated the port of departure as Bremen aboard the ship Neptune. Lists the ship type as "Brig" and states that Franz Lang was born in Shtenkdart. I couldn't find the complete ship manifest this morning but I'll try to help you further later today when I have more time. If you know anything about the surname DeHarde, I'd love to hear from you. :) Our lines aren't related at all....just thought I'd try and lend a hand. Feel free to contact me at shirleyijest(a)comcast.com Linda -----Original Message----- From: oldenburg-l-bounces(a)genealogy.net [mailto:oldenburg-l-bounces(a)genealogy.net] On Behalf Of oldenburg-l-request(a)genealogy.net Sent: Monday, June 04, 2007 6:00 AM To: oldenburg-l(a)genealogy.net Subject: Oldenburg-L Digest, Vol 43, Issue 2 Send Oldenburg-L mailing list submissions to oldenburg-l(a)genealogy.net To subscribe or unsubscribe via the World Wide Web, visit http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l or, via email, send a message with subject or body 'help' to oldenburg-l-request(a)genealogy.net You can reach the person managing the list at oldenburg-l-owner(a)genealogy.net When replying, please edit your Subject line so it is more specific than "Re: Contents of Oldenburg-L digest..." Today's Topics: 1. Suchmeldung (Herbert Holstein) 2. Lange in Rueschendorf (Tia Lange) 3. Re: Lange in Rueschendorf (David) ---------------------------------------------------------------------- Message: 1 Date: Sun, 3 Jun 2007 12:43:34 +0200 From: "Herbert Holstein" Subject: [OL] Suchmeldung To: Message-ID: Wk0BAAAAAA==(a)osnanet.de> Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1" Hallo, ich bin neu in dieser Gruppe und suche meine Vorfahren in Wildeshausen. Gesina Maria Hannecamp geb 6.10.1802 in Wildeshausen gest 18.1.1871 in Vechta Hat irgendjemand Informationen ?ber sie oder ?ber ihre Vorfahren ? Viele Gr??e Dipl.-Ing. Herbert Holstein Friedrichstr. 47a 49565 Bramsche Tel. 05461-3450 Fax 05461 3419 ------------------------------ Message: 2 Date: Sun, 3 Jun 2007 18:20:45 -0700 (PDT) From: Tia Lange Subject: [OL] Lange in Rueschendorf To: oldenburg-l(a)genealogy.net Message-ID: <339531.65510.qm(a)web31715.mail.mud.yahoo.com> Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-1 Hello all, I would love some help if anyone can give info or advice. I am stuck on this side of the ocean and cannot really find where my ancestor left from in Germany or where he entered in the US. I have some guesses but nothing concrete. Here is what I know: Franz Lange b.1822 and immigrated 1833. Married Klara Wellmann from Osede Amt Iburg, Oldenburg in 1843 in the Minster, OH area. They had 7 or 9 children. He died in 1907. His tombstone is not helpful...translating as a "village in Oldenburg." He settled in the Minster, OH area, farmed, and started a brewery. He was Catholic. I am just not finding much online for 1833 passenger lists and I am at a disadvantage since I don't speak/read German. "Emigrants from the former Amt Damme, Oldenburg (Now Niedersachsen), Germany, Mainly to the United States, 1830-1849" by Ostendorf does list a Franz Lange leaving Rueschendorf in 1833 (four people). I suppose that could be my Franz Lange's father??? Any pointers on getting over this "brick wall" are appreciated. Any info on this family line is appreciated also! Thanks, Tia Lange --------------------------------- Take the Internet to Go: Yahoo!Go puts the Internet in your pocket: mail, news, photos & more. ------------------------------ Message: 3 Date: Sun, 3 Jun 2007 23:01:45 -0400 From: "David" Subject: Re: [OL] Lange in Rueschendorf To: "Oldenburg-L" Message-ID: <001501c7a654$b6e40910$46ca5845(a)holy4orybcsvn8> Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-1"; reply-type=original Tia, Please e-mail me at dahht(a)watchtv.net. I have information on this family. My mother has been working on it for someone else, whom I can put you in touch with. Thanks, Father David Hoying ----- Original Message ----- From: "Tia Lange" To: Sent: Sunday, June 03, 2007 9:20 PM Subject: [OL] Lange in Rueschendorf > Hello all, > I would love some help if anyone can give info or advice. I am stuck on > this side of the ocean and cannot really find where my ancestor left from > in Germany or where he entered in the US. I have some guesses but nothing > concrete. Here is what I know: > > Franz Lange b.1822 and immigrated 1833. Married Klara Wellmann from > Osede Amt Iburg, Oldenburg in 1843 in the Minster, OH area. They had 7 or > 9 children. He died in 1907. His tombstone is not helpful...translating > as a "village in Oldenburg." He settled in the Minster, OH area, farmed, > and started a brewery. He was Catholic. > > I am just not finding much online for 1833 passenger lists and I am at a > disadvantage since I don't speak/read German. "Emigrants from the former > Amt Damme, Oldenburg (Now Niedersachsen), Germany, Mainly to the United > States, 1830-1849" by Ostendorf does list a Franz Lange leaving > Rueschendorf in 1833 (four people). I suppose that could be my Franz > Lange's father??? Any pointers on getting over this "brick wall" are > appreciated. > > Any info on this family line is appreciated also! > > Thanks, > Tia Lange > > > --------------------------------- > Take the Internet to Go: Yahoo!Go puts the Internet in your pocket: mail, > news, photos & more. > Oldenburg-L mailing list > Oldenburg-L(a)genealogy.net > http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l > > ------------------------------ ______________________________________________ Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l End of Oldenburg-L Digest, Vol 43, Issue 2 ****************************************** Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l --------------------------------- Don't be flakey. Get Yahoo! Mail for Mobile and always stay connected to friends.
Date: 2007/06/06 02:16:34
From: SRando8801 <SRando8801(a)aol.com>
If "Oldegoedens" is the patronymic, what is the original name from which it is drawn? ************************************** See what's free at http://www.aol.com.
Date: 2007/06/06 09:17:51
From: SRando8801(a)aol.com Reply-To: Oldenburg-L <oldenburg-l(a)genealogy.net> To: oldenburg-l(a)genealogy.net Subject: [OL] Patronymic Date: Tue, 5 Jun 2007 20:16:18 EDT
If "Oldegoedens" is the patronymic, what is the original name from which it is drawn?
************************************** See what's free at http://www.aol.com.
Oldenburg-L mailing list
Date: 2007/06/06 10:11:40
From: uh.bobby <uh.bobby(a)home.nl>
Ich bin auf der Suche nach Vorfahren der Familie Fromm, meine "Fromm`s" wohnten in Meppen und Umgebung, kamen aber urspruenglich aus der Naehe vonHannover. Gruss Ulla Hogenberk
Date: 2007/06/06 12:48:48
From: J. Hannema <j.hannema(a)casema.nl>
Ich bin auf der Suche nach Vorfahren der Familie Fromm, meine "Fromm`s"
wohnten in Meppen und Umgebung, kamen aber urspruenglich aus der Naehe vonHannover.
Gruss Ulla Hogenberk Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2007/06/06 20:51:41
From: r.eskes <r.eskes(a)chello.nl>
Hallo Diny
M.b.t. je zoektocht naar jouw voorouder uit Duitsland. Kun je meer vertellen uit wel deel van Duitsland deze moet komen? Dit forum heet Oldenburg-Liste, maar zelfs dit beslaat een groot deel van noord Duitsland.
Heb je al eens geprobeerd om m.b.v. Google wat meer gegevens te vinden? Ook de nederlandse stamboom internetpagina << www.genlias.nl >> zou jou misschien meer kunnen vertellen over de herkomst van jouw duitse voorouder.
Via een korte zoektocht met Google vond ik een pagina op << www.[1]stamboomforum.nl >> die het huwelijk van ene Nicolaas Antonius Moorkamp uit Lichtenvoorde beschrijft. Hierin staat o.a. dat deze uit Duitsland afkomstig moet zijn, ook wordt vermeld dat een broer en zus naar Nederland (Groningen) zijn gegaan en ook in NL getrouwd zijn. Als duitse stad van herkomst wordt ergens Cloppenburg vermeld. Ik e-mail je een afdruk van deze internet pagina na dit bericht.
M.vr.gr,
Frans Scheve. ______________________________________________________________
From: "r.eskes" <r.eskes(a)chello.nl> Reply-To: Oldenburg-L <oldenburg-l(a)genealogy.net> To: <oldenburg-l(a)genealogy.net> Subject: [OL] Familie Moorkamp Date: Sun, 27 May 2007 09:20:14 +0200 >Beste mensen > >Ik kan jammer genoeg niet zo goed Duits, daarom schrijf ik dit in het Nederlands >Mijn naam is Diny Eskes Moorkamp. >Ik woon nu in Groenlo, maar ben geboren en opgegroeid in Lichtenvoorde. >Mijn voorvaderen komen uit Duitsland. >Ik stam af van Gerhard Hendrikus Moorkamp en Margaretha Wingbermuhle / Margarita Vengbermuhle. >Kunnen jullie mij iets meer over de familie Moorkamp vertellen??? >Ik ben samen met een nichtje bezig met een stamboom van de familie Moorkamp >U zou mij hiermee een groot plezier doen. > >Met vriendelijke groet >Diny Eskes Moorkamp >Groeneweg 21 >7141 DR Groenlo >Oldenburg-L mailing list >Oldenburg-L(a)genealogy.net >http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l _________________________________________________________________
Play online games with your friends with [2]Messenger
References
1. http://www.stamboomforumnl/ 2. http://g.msn.com/8HMAENNL/2737??PS=47575 Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2007/06/06 21:43:01
From: Frans Scheve <fscheve(a)hotmail.com>
Ik ben blij dat je iets verder gekomen bent met je familiegeschiedenis. Nu nadat je alles uit Genlias hebt genoteerd wat beschikbaar is, breekt een nieuwe zoektocht aan in Duitsland of beter gezegt Niedersachsen, want vóór beide wereldoorlogen bestond er nog geen één gezamelijk Duitsland, maar waren het meerdere landjes, bestuurd door Hertog of Bisschop, e.d.
Pin je a.u.b. bij een zoektocht in Duitsland niet te veel vast op de exacte spelling van de naam Moorkamp!! Deze naam klinkt typisch Nederlands en zou zo genoteerd kunnen zijn bij de Burgelijke Stand in Groningen. Ik heb een boek dat een "beter leesbare" versie is van het Status Animarum 1703 van stadjes en dorpen rondom Cloppenburg. Dit Statum Animarum is een soort volkstelling die in opdracht van de Bisschop werd gedaan, deze wilde namelijk graag weten hoeveel "zieltjes" hij" onder zich" had. In dit boek kom ik bijvoorbeeld ook de familienamen Mohrkamp of Morckamp tegen. Je moet dus een beetje flexibel met de familienaam zijn als je verder onderzoek doet.
Mijn voorouder komt ook uit de buurt van Cloppenburg en is vanuit daar vertrokken naar Groningen en is daar in 1818 getrouwd. Lange tijd heeft de familie in de buurt van Vlagtwedde en Emmen geleefd en gewoond. Begin van de vorige eeuw hebben ze zich verspreid richting o.a. Limburg, Twente, e.d.
Frans Scheve. Almelo.
______________________________________________________________ From: "r.eskes" <r.eskes(a)chello.nl>
Reply-To: Oldenburg-L <oldenburg-l(a)genealogy.net>
To: "Oldenburg-L" <oldenburg-l(a)genealogy.net>
Subject: Re: [OL] Familie Moorkamp-01
Date: Wed, 6 Jun 2007 20:51:15 +0200
>Hallo Frans
>
>Alles wat er van de familie Moorkamp op www.genlias.nl staat heb
ik al
>genoteerd. De familie Moorkamp waar ik van af stam komt uit
Werlte-Wehm, dat
>ligt in de deelstaat Niedersachsen. Die ene Nicolaas Antonius
Moorkamp is
>mijn opa, en getrouwd met een Aleida Geertruida Vrijdag. De opa
van mijn opa
>is van Werlte-Wehm naar de provincie Groningen gegaan, naar het
plaatsje
>Vlagtwedde of Onstwedde. De vader van mijn opa heette Bernard
Moorkamp en
>was getrouwd met ene Maria Elisabeth Eilers uit Cloppenburg. Het
2e huwelijk
>van Bernard Moorkamp was met Johanna Ikink. De vader van Bernard
Moorkamp
>heette Gerard Moorkamp en was getrouwd met ene Tecla Eilers. Dit
is alles
>wat ik tot nu toe van mijn voorvaderen van de familie Moorkamp
weet.
>
>Groetjes Diny Eskes-Moorkamp
>----- Original Message -----
>From: "Frans Scheve" <fscheve(a)hotmail.com>
>To: <oldenburg-l(a)genealogy.net>
>Sent: Monday, May 28, 2007 10:11 AM
>Subject: Re: [OL] Familie Moorkamp-01
>
>
> >
> > Hallo Diny
> >
> >
> >
> > M.b.t. je zoektocht naar jouw voorouder uit Duitsland. Kun je
meer
> > vertellen uit wel deel van Duitsland deze moet komen? Dit
forum heet
> > Oldenburg-Liste, maar zelfs dit beslaat een groot deel van
noord
> > Duitsland.
> >
> >
> > Heb je al eens geprobeerd om m.b.v. Google wat meer gegevens
te
> > vinden? Ook de nederlandse stamboom internetpagina <<
www.genlias.nl
> > >> zou jou misschien meer kunnen vertellen over de herkomst
van jouw
> > duitse voorouder.
> >
> >
> > Via een korte zoektocht met Google vond ik een pagina op <<
> > www.[1]stamboomforum.nl >> die het huwelijk van ene
Nicolaas
> > Antonius Moorkamp uit Lichtenvoorde beschrijft. Hierin staat
o.a. dat
> > deze uit Duitsland afkomstig moet zijn, ook wordt vermeld
dat een
> > broer en zus naar Nederland (Groningen) zijn gegaan en ook in
NL
> > getrouwd zijn. Als duitse stad van herkomst wordt ergens
Cloppenburg
> > vermeld. Ik e-mail je een afdruk van deze internet pagina na
dit
> > bericht.
> >
> >
> > M.vr.gr,
> >
> > Frans Scheve.
> >
> > To: <oldenburg-l(a)genealogy.net>
> > Subject: [OL] Familie Moorkamp
> > Date: Sun, 27 May 2007 09:20:14 +0200
> > >Beste mensen
> > >
> > >Ik kan jammer genoeg niet zo goed Duits, daarom schrijf ik
dit in
> > het Nederlands
> > >Mijn naam is Diny Eskes Moorkamp.
> > >Ik woon nu in Groenlo, maar ben geboren en opgegroeid in
> > Lichtenvoorde.
> > >Mijn voorvaderen komen uit Duitsland.
> > >Ik stam af van Gerhard Hendrikus Moorkamp en Margaretha
> > Wingbermuhle / Margarita Vengbermuhle.
> > >Kunnen jullie mij iets meer over de familie Moorkamp
vertellen???
> > >Ik ben samen met een nichtje bezig met een stamboom van de
familie
> > Moorkamp
> > >U zou mij hiermee een groot plezier doen.
> > >
> > >Met vriendelijke groet
> > >Diny Eskes Moorkamp
> > >Groeneweg 21
> > >7141 DR Groenlo
> > >Oldenburg-L mailing list
> > >Oldenburg-L(a)genealogy.net
> > >http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
> >
> > References
> >
> > 1. http://www.stamboomforumnl/
> > 2. http://g.msn.com/8HMAENNL/2737??PS=47575
> > Oldenburg-L mailing list
> > Oldenburg-L(a)genealogy.net
> > http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
> >
>
>Oldenburg-L mailing list
>Oldenburg-L(a)genealogy.net
>http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2007/06/06 22:21:47
Date: 2007/06/07 12:50:52
From: Harm Gruis <h7harm(a)hetnet.nl>
----- Original Message ----- From: Harm Gruis To: oldenburg(a)genealogy.net Sent: Thursday, June 07, 2007 9:07 AM Subject: Fw: familie berend gruis. ----- Original Message ----- From: Harm Gruis To: oldenburg(a)genealogy.net Sent: Thursday, June 07, 2007 8:29 AM Subject: familie berend gruis. Een verre verwant van mij was Berend Gruis, geboren 24.12.1863 in Bunde, overleden 02.03.1952 in Beschotenweg, gehuwd in Bunderhee 11.04.1890 met Leentje Dannen, geboren in 1865, overleden 05.03.1935. Hij had 3 zonen, Bernd, Jan en Abel en ook enige dochters, naam en aantal onbekend. Is er iemand die meer over deze familie weet en mij aan de ontbrekende gegevens kan helpen ? H. Gruis Lijsterweg 295 3362 BJ SLIEDRECHT Nederland. emailadres : h7harm(a)hetnet.nl -- Mijn Postvak In wordt beschermd door SPAMfighter. 184 spam-mails zijn er tot op heden geblokkeerd. Download de gratis SPAMfighter via deze link: http://www.spamfighter.com/lnl
Date: 2007/06/07 19:43:27
From: r.eskes <r.eskes(a)chello.nl>
Hallo Diny,
Ik ben blij dat je iets verder gekomen bent met je familiegeschiedenis. Nu nadat je alles uit Genlias hebt genoteerd wat beschikbaar is, breekt een nieuwe zoektocht aan in Duitsland of beter gezegt Niedersachsen, want vóór beide wereldoorlogen bestond er nog geen één gezamelijk Duitsland, maar waren het meerdere landjes, bestuurd door Hertog of Bisschop, e.d.
Pin je a.u.b. bij een zoektocht in Duitsland niet te veel vast op de exacte spelling van de naam Moorkamp!! Deze naam klinkt typisch Nederlands en zou zo genoteerd kunnen zijn bij de Burgelijke Stand in Groningen. Ik heb een boek dat een "beter leesbare" versie is van het Status Animarum 1703 van stadjes en dorpen rondom Cloppenburg. Dit Statum Animarum is een soort volkstelling die in opdracht van de Bisschop werd gedaan, deze wilde namelijk graag weten hoeveel "zieltjes" hij" onder zich" had. In dit boek kom ik bijvoorbeeld ook de familienamen Mohrkamp of Morckamp tegen. Je moet dus een beetje flexibel met de familienaam zijn als je verder onderzoek doet.
Mijn voorouder komt ook uit de buurt van Cloppenburg en is vanuit daar vertrokken naar Groningen en is daar in 1818 getrouwd. Lange tijd heeft de familie in de buurt van Vlagtwedde en Emmen geleefd en gewoond. Begin van de vorige eeuw hebben ze zich verspreid richting o.a. Limburg, Twente, e.d.
Succes met je zoektocht,
Groeten,
Frans Scheve. Almelo. ______________________________________________________________
From: "r.eskes" <r.eskes(a)chello.nl> Reply-To: Oldenburg-L <oldenburg-l(a)genealogy.net> To: "Oldenburg-L" <oldenburg-l(a)genealogy.net> Subject: Re: [OL] Familie Moorkamp-01 Date: Wed, 6 Jun 2007 20:51:15 +0200 >Hallo Frans > >Alles wat er van de familie Moorkamp op www.genlias.nl staat heb ik al >genoteerd. De familie Moorkamp waar ik van af stam komt uit Werlte-Wehm, dat >ligt in de deelstaat Niedersachsen. Die ene Nicolaas Antonius Moorkamp is >mijn opa, en getrouwd met een Aleida Geertruida Vrijdag. De opa van mijn opa >is van Werlte-Wehm naar de provincie Groningen gegaan, naar het plaatsje >Vlagtwedde of Onstwedde. De vader van mijn opa heette Bernard Moorkamp en >was getrouwd met ene Maria Elisabeth Eilers uit Cloppenburg. Het 2e huwelijk >van Bernard Moorkamp was met Johanna Ikink. De vader van Bernard Moorkamp >heette Gerard Moorkamp en was getrouwd met ene Tecla Eilers. Dit is alles >wat ik tot nu toe van mijn voorvaderen van de familie Moorkamp weet. > >Groetjes Diny Eskes-Moorkamp >----- Original Message ----- >From: "Frans Scheve" <fscheve(a)hotmail.com> >To: <oldenburg-l(a)genealogy.net> >Sent: Monday, May 28, 2007 10:11 AM >Subject: Re: [OL] Familie Moorkamp-01 > > > > > > Hallo Diny > > > > > > > > M.b.t. je zoektocht naar jouw voorouder uit Duitsland. Kun je meer > > vertellen uit wel deel van Duitsland deze moet komen? Dit forum heet > > Oldenburg-Liste, maar zelfs dit beslaat een groot deel van noord > > Duitsland. > > > > > > Heb je al eens geprobeerd om m.b.v. Google wat meer gegevens te > > vinden? Ook de nederlandse stamboom internetpagina << www.genlias.nl > > >> zou jou misschien meer kunnen vertellen over de herkomst van jouw > > duitse voorouder. > > > > > > Via een korte zoektocht met Google vond ik een pagina op << > > www.[1]stamboomforum.nl >> die het huwelijk van ene Nicolaas > > Antonius Moorkamp uit Lichtenvoorde beschrijft. Hierin staat o.a. dat > > deze uit Duitsland afkomstig moet zijn, ook wordt vermeld dat een > > broer en zus naar Nederland (Groningen) zijn gegaan en ook in NL > > getrouwd zijn. Als duitse stad van herkomst wordt ergens Cloppenburg > > vermeld. Ik e-mail je een afdruk van deze internet pagina na dit > > bericht. > > > > > > M.vr.gr, > > > > Frans Scheve. > > ______________________________________________________________ > > > > From: "r.eskes" <r.eskes(a)chello.nl> > > Reply-To: Oldenburg-L <oldenburg-l(a)genealogy.net> > > To: <oldenburg-l(a)genealogy.net> > > Subject: [OL] Familie Moorkamp > > Date: Sun, 27 May 2007 09:20:14 +0200 > > >Beste mensen > > > > > >Ik kan jammer genoeg niet zo goed Duits, daarom schrijf ik dit in > > het Nederlands > > >Mijn naam is Diny Eskes Moorkamp. > > >Ik woon nu in Groenlo, maar ben geboren en opgegroeid in > > Lichtenvoorde. > > >Mijn voorvaderen komen uit Duitsland. > > >Ik stam af van Gerhard Hendrikus Moorkamp en Margaretha > > Wingbermuhle / Margarita Vengbermuhle. > > >Kunnen jullie mij iets meer over de familie Moorkamp vertellen??? > > >Ik ben samen met een nichtje bezig met een stamboom van de familie > > Moorkamp > > >U zou mij hiermee een groot plezier doen. > > > > > >Met vriendelijke groet > > >Diny Eskes Moorkamp > > >Groeneweg 21 > > >7141 DR Groenlo > > >Oldenburg-L mailing list > > >Oldenburg-L(a)genealogy.net > > >http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l > > _________________________________________________________________ > > > > Play online games with your friends with [2]Messenger > > > > References > > > > 1. http://www.stamboomforumnl/ > > 2. http://g.msn.com/8HMAENNL/2737??PS=47575 > > Oldenburg-L mailing list > > Oldenburg-L(a)genealogy.net > > http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l > > > >Oldenburg-L mailing list >Oldenburg-L(a)genealogy.net >http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l _________________________________________________________________
Live Search, for accurate results! [1]Click here
References
1. http://g.msn.com/8HMAENNL/2755??PS=47575
Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2007/06/10 07:04:48
From: Annette Sweetman <bubs(a)nc.rr.com>
Date: 2007/06/10 10:51:57
Hello Annette, I'm not familiar with Visbek, but I can tell you what the history book shows: Visbek, Bauerschaft (farm group) Astrup: farm Suing, 42 hectare about 1913 - 1501 Johann Sudink (the name came from the location "Süd"(south of) Astrup - 1545 5 horses, 2 oxen, 8 cows, 3 cattle, 8 pigs - 1549 Johan Sudinck and wife Tale & an other: Hinrick Sudinck and wife Grete, dougther Wobke - 1568 Johann Suynk, wife, Johan son, Anne dougther - 1608 8 horses, 7 cows, 24 cattle, 4 pigs, 30 sheeps - 1661 Suingk man, wife, doughter, Henrich 5 years, Annecke 7 years old - 1669 3 horses, 3 cows, 6 cattle, 7 pigs (because 30 years war in Europe) - 1746 Johan Heinrich Suing and wife Maria Wedeke - 1782 Dirk Hinrich Suing and Elisabeth Lübbering - 1786 Elisabeth married to Caspar Freese (secound husband) - 1831 Anna Catharina Suing and Johan Friedrich Haabe - 1840 Maria Elisabeth Suing and Johann Heinrich Diekmann from Langförden I hope it help, Werner Honkomp > Hi > I looking for ancestors of Bernard Suing from Visbek. They were > probably Catholic. Thank you. Annette > Oldenburg-L mailing list > Oldenburg-L(a)genealogy.net > http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2007/06/10 12:00:04
Archiv: Staatsarchiv Oldenburg Signatur: Nr. 1430 Lagerungsbestand: Best. 111-1 Laufzeit: 1806
Greetings, Andrea Korbanka
> Hi > I looking for ancestors of Bernard Suing from Visbek. They were > probably Catholic. Thank you. Annette > Oldenburg-L mailing list > Oldenburg-L(a)genealogy.net > http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2007/06/10 13:10:55
From: kumodoke <kumodoke(a)planet.nl>
Thanks for answering Reina
You wrote: the online findbook of the Staatsarchiv has this entry (http://aidaonline.niedersachsen.de/ )
Date: 2007/06/10 13:30:20
From: "kumodoke" <kumodoke(a)planet.nl> Reply-To: Oldenburg-L <oldenburg-l(a)genealogy.net> To: "Oldenburg-L" <oldenburg-l(a)genealogy.net> Subject: [OL] Suing in Visbek Date: Sun, 10 Jun 2007 13:10:49 +0200
Hello,
I have found my ancestors name in some online findbooks: civilregister, outmigrants and churchbooks.
Does this mean that his name is in one of these civil registration/outmigrants/churchbooks in the archives mentioned at that site??
Thanks for answering Reina
You wrote: the online findbook of the Staatsarchiv has this entry (http://aidaonline.niedersachsen.de/ )
Date: 2007/06/10 14:36:06
From: kumodoke <kumodoke(a)planet.nl>
Thanks Andrea. I first did not understand how it worked Thank you very much for answering Reina
Date: 2007/06/10 16:12:05
Hi Annette,
the online findbook of the Staatsarchiv has this entry (http://aidaonline.niedersachsen.de/ )
Archiv: Staatsarchiv Oldenburg Signatur: Nr. 1430 Lagerungsbestand: Best. 111-1 Laufzeit: 1806
Die Abtretung der Erbrechte an der hofhörigen Suing-Stelle in Astrup im Kirchspiel Visbek durch Margarethe Elisabeth Suing, Ehefrau des Zellers Johann Bernd Thole in Astrup, und Marie Gertrud Suing, Ehefrau des Zellers Johann Henrich Habe in Calveslage, an ihre Halbschwester Maria Catharine Suing, Ehefrau des Johann Friedrich Habe in Calveslage
This sentence means:
In 1806 Margarethe Elisabeth Suing, wife of Johann Bernd Thole in Astrup and Marie Gertrud Suing, wife of Johann Henrich Habe in Calveslage transfered the right of succession of the Suing farm in Astrup parish Visbek to her half-sister Maria Catharine Suing, wife of Johann Friedrich Habe in Calveslage.
HiOldenburg-L mailing list
I looking for ancestors of Bernard Suing from Visbek. They were
probably Catholic. Thank you. Annette
Oldenburg-L mailing list
Date: 2007/06/10 21:24:49
From: Jenifer Nelson <jenifernel(a)msn.com>
Can you explain further about Bauerschaft (farm groups)? ----- Original Message ----- From: Werner Honkomp<mailto:werner(a)honkomp.de> To: oldenburg-l(a)genealogy.net<mailto:oldenburg-l(a)genealogy.net> Sent: Sunday, June 10, 2007 3:53 AM Subject: Re: [OL] Suing in Visbek Hello Annette, I'm not familiar with Visbek, but I can tell you what the history book shows: Visbek, Bauerschaft (farm group) Astrup: farm Suing, 42 hectare about 1913 - 1501 Johann Sudink (the name came from the location "Süd"(south of) Astrup - 1545 5 horses, 2 oxen, 8 cows, 3 cattle, 8 pigs - 1549 Johan Sudinck and wife Tale & an other: Hinrick Sudinck and wife Grete, dougther Wobke - 1568 Johann Suynk, wife, Johan son, Anne dougther - 1608 8 horses, 7 cows, 24 cattle, 4 pigs, 30 sheeps - 1661 Suingk man, wife, doughter, Henrich 5 years, Annecke 7 years old - 1669 3 horses, 3 cows, 6 cattle, 7 pigs (because 30 years war in Europe) - 1746 Johan Heinrich Suing and wife Maria Wedeke - 1782 Dirk Hinrich Suing and Elisabeth Lübbering - 1786 Elisabeth married to Caspar Freese (secound husband) - 1831 Anna Catharina Suing and Johan Friedrich Haabe - 1840 Maria Elisabeth Suing and Johann Heinrich Diekmann from Langförden I hope it help, Werner Honkomp > Hi > I looking for ancestors of Bernard Suing from Visbek. They were > probably Catholic. Thank you. Annette > Oldenburg-L mailing list > Oldenburg-L(a)genealogy.net<mailto:Oldenburg-L(a)genealogy.net> > http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l<http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l> Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net<mailto:Oldenburg-L(a)genealogy.net> http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l<http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l>
Date: 2007/06/10 21:26:45
From: Annette Sweetman <bubs(a)nc.rr.com> Reply-To: Oldenburg-L <oldenburg-l(a)genealogy.net> To: Oldenburg-L <oldenburg-l(a)genealogy.net> Subject: Re: [OL] Suing in Visbek Date: Sun, 10 Jun 2007 10:11:51 -0400
Thank you !
Please, could I ask you some questions?
I was wondering about the last names... why does the wife have a different last name than the husband? Did they keep their own? Who's name did the children get?
Also, I may travel to Germany this December, but I'll only have a day to spend in Oldenburg area... what places are the best to find information on these Suings? The Staatsarchiv Oldenburg? How about the archive of the Bischöflich Münstersches Offizialat in Vechta?
Annette
Andrea Korbanka wrote:
> Hi Annette,
> the online findbook of the Staatsarchiv has this entry
> (http://aidaonline.niedersachsen.de/ )
>
>
> Archiv: Staatsarchiv Oldenburg
> Signatur: Nr. 1430
> Lagerungsbestand: Best. 111-1
> Laufzeit: 1806
>
> Die Abtretung der Erbrechte an der hofhörigen Suing-Stelle in Astrup im
> Kirchspiel Visbek durch Margarethe Elisabeth Suing, Ehefrau des Zellers
> Johann Bernd Thole in Astrup, und Marie Gertrud Suing, Ehefrau des Zellers
> Johann Henrich Habe in Calveslage, an ihre Halbschwester Maria Catharine
> Suing, Ehefrau des Johann Friedrich Habe in Calveslage
>
> This sentence means:
>
> In 1806 Margarethe Elisabeth Suing, wife of Johann Bernd Thole in Astrup and
> Marie Gertrud Suing, wife of Johann Henrich Habe in Calveslage transfered
> the right of succession of the Suing farm in Astrup parish Visbek to her
> half-sister Maria Catharine Suing, wife of Johann Friedrich Habe in
> Calveslage.
>
> Greetings,
> Andrea Korbanka
>
>
>
>>> Hi
>>> I looking for ancestors of Bernard Suing from Visbek. They were
>>> probably Catholic. Thank you. Annette
>>> Oldenburg-L mailing list
>>> Oldenburg-L(a)genealogy.net
>>> http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
>>>
>> Oldenburg-L mailing list
>> Oldenburg-L(a)genealogy.net
>> http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
>>
>
> _________________________________________________________________
> Haben Spinnen Ohren? Finden Sie es heraus -- mit dem MSN Suche Superquiz via
> http://www.msn-superquiz.de Jetzt mitmachen und gewinnen!
>
> Oldenburg-L mailing list
> Oldenburg-L(a)genealogy.net
> http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
>
>
Oldenburg-L mailing list
Date: 2007/06/10 22:11:22
Hello Andrea and Anette, the archive address is changed to: Karmeliterweg 4 49377 Vechta Tel. 04441/872-230 Fax. 04441/872-451 E-Mail: archiv(a)bmo-vechta.de It is a very small way, check it via Google Map. Check also: http://www.offizialatsbezirk-oldenburg.de/index.php?cat_id=4684 and http://www.offizialatsbezirk-oldenburg.de/index.php?myELEMENT=42927 Very important and easy to read: - Maschinenabschriften bis 1830 (typed copies till 1830) Werner Honkomp > Hello Annette! > Your Suings are Catholic. The church records of Visbek you find at: > Bischöflich Münstersches Offizialat, Bahnhofstr. 6, 49377 Vechta. > The Suing women normally have the name of her husbands. The text of the > document from the Staatsarchiv used their maiden names. I do not know why. > Perhaps to make clear the relationsship to her half-sister. > Greetings, Andrea >>From: Annette Sweetman <bubs(a)nc.rr.com> >>Reply-To: Oldenburg-L <oldenburg-l(a)genealogy.net> >>To: Oldenburg-L <oldenburg-l(a)genealogy.net> >>Subject: Re: [OL] Suing in Visbek >>Date: Sun, 10 Jun 2007 10:11:51 -0400 >> >>Thank you ! >> >>Please, could I ask you some questions? >> >>I was wondering about the last names... why does the wife have a >>different last name than the husband? Did they keep their own? Who's >>name did the children get? >> >>Also, I may travel to Germany this December, but I'll only have a day to >>spend in Oldenburg area... what places are the best to find information >>on these Suings? The Staatsarchiv Oldenburg? How about the archive of >>the Bischöflich Münstersches Offizialat in Vechta? >> >>Annette >> >>Andrea Korbanka wrote: >> > Hi Annette, >> > the online findbook of the Staatsarchiv has this entry >> > (http://aidaonline.niedersachsen.de/ ) >> > >> > >> > Archiv: Staatsarchiv Oldenburg >> > Signatur: Nr. 1430 >> > Lagerungsbestand: Best. 111-1 >> > Laufzeit: 1806 >> > >> > Die Abtretung der Erbrechte an der hofhörigen Suing-Stelle in Astrup im >> > Kirchspiel Visbek durch Margarethe Elisabeth Suing, Ehefrau des Zellers >> > Johann Bernd Thole in Astrup, und Marie Gertrud Suing, Ehefrau des >>Zellers >> > Johann Henrich Habe in Calveslage, an ihre Halbschwester Maria >> > Catharine >> > Suing, Ehefrau des Johann Friedrich Habe in Calveslage >> > >> > This sentence means: >> > >> > In 1806 Margarethe Elisabeth Suing, wife of Johann Bernd Thole in >> > Astrup >>and >> > Marie Gertrud Suing, wife of Johann Henrich Habe in Calveslage >>transfered >> > the right of succession of the Suing farm in Astrup parish Visbek to >> > her >> > half-sister Maria Catharine Suing, wife of Johann Friedrich Habe in >> > Calveslage. >> > >> > Greetings, >> > Andrea Korbanka >> > >> > >> > >> >>> Hi >> >>> I looking for ancestors of Bernard Suing from Visbek. They were >> >>> probably Catholic. Thank you. Annette >> >>> Oldenburg-L mailing list >> >>> Oldenburg-L(a)genealogy.net >> >>> http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l >> >>> >> >> Oldenburg-L mailing list >> >> Oldenburg-L(a)genealogy.net >> >> http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l >> >> >> > >> > _________________________________________________________________ >> > Haben Spinnen Ohren? Finden Sie es heraus -- mit dem MSN Suche >> > Superquiz >>via >> > http://www.msn-superquiz.de Jetzt mitmachen und gewinnen! >> > >> > Oldenburg-L mailing list >> > Oldenburg-L(a)genealogy.net >> > http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l >> > >> > >>Oldenburg-L mailing list >>Oldenburg-L(a)genealogy.net >>http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l > _________________________________________________________________ > Sie suchen E-Mails, Dokumente oder Fotos? Die neue MSN Suche Toolbar mit > Windows-Desktopsuche liefert in sekundenschnelle Ergebnisse. Jetzt neu! > http://desktop.msn.de/ Jetzt gratis downloaden! > Oldenburg-L mailing list > Oldenburg-L(a)genealogy.net > http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2007/06/11 04:01:27
Thank you Werner! Thank you Andrea! Annette
Hello Andrea and Anette,
the archive address is changed to:
Karmeliterweg 4 49377 Vechta
Tel. 04441/872-230 Fax. 04441/872-451 E-Mail: archiv(a)bmo-vechta.de
It is a very small way, check it via Google Map.
Check also:
http://www.offizialatsbezirk-oldenburg.de/index.php?cat_id=4684
and
http://www.offizialatsbezirk-oldenburg.de/index.php?myELEMENT=42927
Very important and easy to read: - Maschinenabschriften bis 1830 (typed copies till 1830)
Werner Honkomp
Hello Annette!
Your Suings are Catholic. The church records of Visbek you find at:
Bischöflich Münstersches Offizialat, Bahnhofstr. 6, 49377 Vechta.
The Suing women normally have the name of her husbands. The text of the
document from the Staatsarchiv used their maiden names. I do not know why.
Perhaps to make clear the relationsship to her half-sister.
Greetings, Andrea
From: Annette Sweetman <bubs(a)nc.rr.com> Reply-To: Oldenburg-L <oldenburg-l(a)genealogy.net> To: Oldenburg-L <oldenburg-l(a)genealogy.net> Subject: Re: [OL] Suing in Visbek Date: Sun, 10 Jun 2007 10:11:51 -0400
Thank you !
Please, could I ask you some questions?
I was wondering about the last names... why does the wife have a different last name than the husband? Did they keep their own? Who's name did the children get?
Also, I may travel to Germany this December, but I'll only have a day to spend in Oldenburg area... what places are the best to find information on these Suings? The Staatsarchiv Oldenburg? How about the archive of the Bischöflich Münstersches Offizialat in Vechta?
Annette
Andrea Korbanka wrote:
ZellersHi Annette, the online findbook of the Staatsarchiv has this entry (http://aidaonline.niedersachsen.de/ )
Die Abtretung der Erbrechte an der hofhörigen Suing-Stelle in Astrup im
Kirchspiel Visbek durch Margarethe Elisabeth Suing, Ehefrau des Zellers
Johann Bernd Thole in Astrup, und Marie Gertrud Suing, Ehefrau des
andJohann Henrich Habe in Calveslage, an ihre Halbschwester Maria Catharine Suing, Ehefrau des Johann Friedrich Habe in Calveslage
This sentence means:
In 1806 Margarethe Elisabeth Suing, wife of Johann Bernd Thole in
Astrup
Marie Gertrud Suing, wife of Johann Henrich Habe in Calveslagetransfered
viathe right of succession of the Suing farm in Astrup parish Visbek to her half-sister Maria Catharine Suing, wife of Johann Friedrich Habe in Calveslage.
_________________________________________________________________Hi I looking for ancestors of Bernard Suing from Visbek. They were probably Catholic. Thank you. Annette Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Haben Spinnen Ohren? Finden Sie es heraus -- mit dem MSN Suche
Superquiz
http://www.msn-superquiz.de Jetzt mitmachen und gewinnen!Oldenburg-L mailing list
Oldenburg-L mailing list
Date: 2007/06/11 18:03:26
From: Georgiana Shaw <georgianashaw(a)earthlink.net>
I believe my grandfather, Freidrich A. Cassens (son of Mathias A. Cassens and Henriette Kluve) and grandmother , Henderina Janssen (daughter of Henrich Janssen and Antje de Bohr) are from Oldenburg area. Does anyone have any information for these names? Thank you. Georgiana Cassens Georgiana Shaw georgianashaw(a)earthlink.net EarthLink Revolves Around You.
Date: 2007/06/11 19:57:41
From: Michael Vogel <vogel_michael(a)gmx.net>
Hallo Listenteilnehmer, Ich suche die Ahnen von Marie Catharina Wempe *13.04.1813 in Littel + 16.01.1882 in Wardenburg Ihre Eltern waren Johanna Henrich Wempe und Anna Magarethe Bruns. Gruß Michael ( Vogel )
Date: 2007/06/11 20:34:51
From: marge christensen <margechristensen(a)netzero.net>
Hello, What is the year that you are researching for Heinrich Janssen and Antje de Bohr? M. Christensen - No virus found in this outgoing message. Checked by AVG Free Edition. Version: 7.5.472 / Virus Database: 269.8.13/843 - Release Date: 6/10/2007 1:39 PM
Date: 2007/06/19 18:39:34
Für einen Amerikaner suche ich die Herkunft der Eltern von: Meinhard Loudewig Thiemann, geb. 13.Mai 1811 in Löningen, + 26. März 1870 Löningen oo 18. November 1834 in Löningen mit Helena Zimmer (fast alle Kinder sind ausgewandert) Eltern: - Lubken Thiemann und Friedericus Anna Margaretha (keine weiteren Angaben) Der Ursprung dürfte Tiemann in Essen-Addrup sein, aber finde dazu keine Verbindung. Kann da jemand helfen? Gruß, Werner Honkomp --------------------------------------------------------- Werner Honkomp werner(a)honkomp.de Ziegelhofstr. 35b www.honkomp.de 26121 Oldenburg Tel: 0441-87230, Fax: 0441-883499
Date: 2007/06/19 21:29:37
From: Christina und Horst Rauschenberg <ChrAnHo(a)t-online.de>
Guten Abend. Ich habe aus Apen folgende Daten:
Hille Meinen, * ?, + ? - Eltern ? oo ? Hinrich Deye, * ?, + ? - Eltern ? Kinder: Hinrich, ~ Apen 8.4.1695 weitere Kinder ?
Date: 2007/06/20 12:48:31
From: Harm Gruis <h7harm(a)hetnet.nl>
----- Original Message ----- From: Harm Gruis To: oldenburg-I(a)genealogy.net Sent: Wednesday, June 20, 2007 11:30 AM Subject: Fw: familie gruis. ----- Original Message ----- From: Harm Gruis To: oldenburg-i(a)genealogy.net Sent: Wednesday, June 20, 2007 10:59 AM Subject: familie gruis. Guten Tag, Ich suche Auskunft uber die familie Berend Gruis, geb. 24.12.1863 in Bunde, gestorben 02.03.1952 in Beschotenweg, verheiratet 11.04.1890 in Bunderhee mit Leentje Dannen, geb. in 1865, der Geburtsort und Geburtstag unbekannt, gestorben 05.03.1935, ort unbekannt. Berend hatte 3 Sohne", Bernd, Jan und Abel und einige Tochters. Nqame und Geburtsort und tag unbekannt Kan da jemand helfen ? Harm Gruis. Lijsterweg 295 3362 BJ SLIEDRECHT, Holland emailadres : h7harm(a)hetnet.nl -- Mijn Postvak In wordt beschermd door SPAMfighter. 202 spam-mails zijn er tot op heden geblokkeerd. Download de gratis SPAMfighter via deze link: http://www.spamfighter.com/lnl
Date: 2007/06/20 13:06:41
From: GENE JANSSEN <jansseng(a)cornernet.com>
Dear Harm, Have you checked with the Ostfriesen List? Bunde is more likely found there rather than on the Oldenburg list: Subscribing. Clicking on one of the shortcut links below should work, but if your browser doesn't understand them, try these manual instructions: to join OSTFRIESEN-L, send mail to OSTFRIESEN-L-request(a)rootsweb.com with the single word subscribe in the message subject and body. To join OSTFRIESEN-D, do the same thing with OSTFRIESEN-D-request(a)rootsweb.com. Subscribe to OSTFRIESEN-L Subscribe to OSTFRIESEN-D (digest) Good luck, Gene Janssen
Date: 2007/06/20 18:48:38
From: MonikaReinhold <MonikaReinhold(a)aol.com>
Hallo liebe Listenmitglieder, gibt es Literatur, in der Siegel (oder gar Wappen) von Webereibesitzern des 18./19. Jh. abgebildet sind, oder gibt es Webereimuseen mit entsprechenden Archiven? In diesem Fall handelt es sich um die Kaufmannsfamilie Morkramer (Moorkramer), die im 18./19.Jh. in Vechta eine Weberei besaß. Sollte jemand einen Tipp oder ein Listenmitglied Zugriff auf ein entsprechendes Buch haben, wäre ich für jede Hilfe natürlich dankbar. Danke im Voraus Monika Reinhold
Date: 2007/06/20 21:27:31
From: W. Fred Rump <fredrump(a)gmail.com>
----- Original Message ----- From: r-salem(a)starkeverlag.de To: info(a)rolandgen.de Sent: Wednesday, June 20, 2007 10:28 AM Subject: Reform des Personenstandsgesetzes
wir schicken Ihnen als Beilage dieser E-Mail den auszugsweisen Text eines Beitrags, der im AfF Heft 3/2007 zum Genealogentag erscheinen soll, und dies möglichst mit Ihrer Antwort, wie es in Ihrem Bundesland (bzw. Bundesländern) mit der Archivierung der beiden Serien Personenstandsbücher gehalten werden soll.
Gewiss haben Sie bereits Kontakt mit dem zuständigen Ministerium und können uns mitteilen, wie die gesetzliche Festlegung aussehen wird oder soll.
Aufnehmen können wir Ihre Antwort nur, wenn sie bis zum 31. Juli 2007 eingegangen sein wird.
Mit freundlichen Grüßen Ihr C. A. Starke Verlag, Limburg R. Salem ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Josef Heinzelmann Zur Reform des Personenstandsgesetzes Jahrzehntelang haben sich Genealogen gegen die strikten, überholten Regelungen des Personenstandsgesetzes gewandt, insbesondere gegen die Sperrfristen, die praktisch für alle Beurkundungen seit 1876 galten, der Einführung des Personenstandswesens im Deutschen Reich. Im Code civil waren die Zivilstandsregister öffentlich, d. h. für jedermann einsehbar. In der Reichs- bzw. Bundesgesetzgebung ist eine deutlich zunehmende Restriktion festzustellen. Mussten nach dem Personenstandsgesetz 1875 noch jedermann gegen Zahlung der Gebühren ohne weitere Voraussetzung Personenstandsunterlagen zur Einsicht vorgelegt werden, so differenzierte das Personenstandsgesetz 1937 zwischen dem Einsichtsrecht einerseits von Behörden und den Personen, auf die sich der Eintrag bezieht, deren Ehegatten, Vorfahren und Abkömmlingen – also Verwandten in gerader aufsteigender und absteigender Linie – und andererseits von Personen, die ein „berechtigtes Interesse " an der Einsicht in die Personenstandsbücher, auf Durchsicht dieser Bücher oder auf Erteilung von Personenstandsurkunden haben. Dass diese Regelung der NS-Gesetzgebung für rassenideologische Zwecke missbraucht werden konnte, dürfte mit ein Grund dafür gewesen sein, bei einer Novellierung am 8. August 1957 die Möglichkeiten der Einsicht oder Durchsicht an noch strengere gesetzliche Voraussetzungen zu binden. Statt eines berechtigten Interesses wurde nun normiert, dass ein „rechtliches Interesse " vorliegen müsse, ohne dass im Personenstandsgesetz oder anderen Gesetzen geregelt wäre, was unter diesem Begriff zu verstehen sei. Am 12. August 2005 brachte endlich die Bundesregierung ein Gesetz zur Reform des Personenstandsrechts (Personenstandsrechtsreformgesetz – PStRG) in den Bundestag und den Bundesrat ein, das nun nach weniger als zwei Jahren das Gesetzgebungsverfahren durchlaufen hat. Es wurde von der Bundesregierung am 19. Februar 2007 verkündet und veröffentlicht im Bundesgesetzblatt Teil I 2007 Nr.5 23.02.2007 S. 122. Einzelne Artikel treten schon am 24. Februar 2007 in Kraft, die übrigen zum 1. Januar 2009, wobei es dann noch eine Übergangsfrist von fünf Jahren gibt. Ich versuche, die für Genealogen wesentlichen Neuerungen gegenüber der früheren bundesrepublikanischen Rechtslage darzustellen ... ... Entscheidend ist, dass diese Sperrfristen auch für die bisher geführten Personenstandsbücher gelten. 2009 werden also die Ehebücher bis 1928 einsehbar, mithin 52 Jahrgänge seit 1876, die Geburtenbücher bis 1898 (22 Jahrgänge), die Sterbebücher bis 1978! Und mit jedem neuen Jahr wird ein weiterer Jahrgang frei. Nach Ablauf der Sperrfrist greift eine weitere Regelung, die uns Genealogen nicht gleichgültig lassen kann. Wir dürfen Einsicht nehmen, aber wo finden wir die Bücher? Dazu gibt es eine Bestimmung, die vieles offen lässt: § 7 Aufbewahrung (3) Nach Ablauf der in § 5 Abs. 5 genannten Fristen sind die Personenstandsregister, die Sicherungsregister und die Sammelakten den zuständigen öffentlichen Archiven zur Übernahme anzubieten. Nun, das wird frühestens 2039 akut, nämlich für die ersten Sterberegister. Alle diese Regelungen gelten aber auch für die bisherigen Bücher: § 76 Fortführung, Benutzung und Aufbewahrung der Heirats-, Geburten- und Sterbebücher (1) Für die Fortführung und die Beweiskraft der bis zum 31. Dezember 2008 angelegten Heirats-, Lebenspartnerschafts-, Geburten- und Sterbebücher gelten die §§ 5, 16, 17, 27, 32 und 54 entsprechend; die Folgebeurkundungen sind von dem Standesbeamten zu unterschreiben. (2) Für die Auskunft aus einem und die Einsicht in einen Eintrag eines Personenstandsbuchs sowie für die Ausstellung von Personenstandsurkunden gelten die §§ 61 bis 66 entsprechend. … (4) Für die Aufbewahrung und die Anbietung der Personenstandsbücher, der Zweitbücher und der Sammelakten sowie der vor dem 1. Januar 1876 geführten Zivilstandsregister (Standesbücher) und der von diesem Zeitpunkt an geführten Standesregister und standesamtlichen Nebenregister gegenüber den zuständigen öffentlichen Archiven gilt § 7 Abs. 1 und 3 entsprechend. Auf den ersten Blick führt diese Regelung in ein Chaos. Die Bücher (und später die Register) müssen den zuständigen Archiven angeboten werden. Aber welche sind denn zuständig? Welche werden das gewiss folgekostenträchtige Angebot annehmen? Und was geschieht, wenn das Angebot ausgeschlagen wird? Auf diese Fragen finden wir nur mit den harmlosen Worten „nach den jeweiligen archivrechtlichen Vorschriften " den Weg zu einer Antwort: Es sind die Länder, die die Gesetzgebungskompetenz für das Archivwesen haben. Dort sollte jetzt die Diskussion beginnen, was mit diesen ab 2009 anfallenden Personenstandsbüchern geschehen soll und wer die dadurch entstehenden Kosten für sichere Aufbewahrung und Ermöglichung der Benutzung trägt. Diesen Mehrkosten in Archiven entsprechen natürlich Minderkosten bei den Standesämtern, die bisher Sache der Kommunen waren. Es wäre wohl falsch zu folgern, dass die Personenstandsbücher dann bei den jeweiligen Kommunen aufzubewahren seien. Vor allem die kleineren Gemeinden haben gar keine eigenen Archive, sie würden also das Angebot ablehnen und die Bücher im Standesamt belassen, wo sie zur Kosten- und Arbeitsersparnis in irgendein verschlossenes Magazin wandern. Dem Benutzer wird dann unter Umständen die Auskunft nicht wie bisher mit dem Hinweis auf die gesetzliche Sperre verwehrt, sondern mit ganz simplen praktischen, organisatorischen Argumenten. Es bleibt also Sache der Länder, ihre Archivgesetze so zu ändern, dass die Übernahme und Aufbewahrung der Personenstandsbücher bestimmten Archiven zur Pflicht gemacht wird und diese entsprechend ausgestattet werden. Alle regionalen Vereinigungen sollten sich in die Diskussion darüber einschalten, sie sind schließlich die Lobby für die von ihnen vertretenen Forscher und erst recht für die Forscher der Zukunft. Meiner Meinung wird die günstigste, das heißt synergetisch sinnvollste und der historischen, soziologischen, genealogischen Forschung angemessenste Form die Einrichtung von Personenstandsarchiven nach dem Vorbild des Rheinlands in Brühl sein. Dort, wo auch die Kirchenbücher und alten Zivilstandsregister öffentliches Eigentum (kommunal oder staatlich) sind, wie in Rheinland-Pfalz oder dem Saarland, trifft dies auf alle Fälle zu. Dort, wo es nur um Personenstandsbücher ab 1876 geht, mag es mit Abteilungen der Landes- bzw. Staatsarchive getan sein. Dabei ist zu berücksichtigen, dass sowohl nach bisherigem wie neuem Recht Erst- und Zweitbücher, künftig Erst- und Zweitregister, räumlich getrennt aufzubewahren sind, um möglichem Verlust von Information vorzubeugen. Nordrhein-Westfalen und das Saarland haben die archivische Zuständigkeit der vor dem 1. Januar 1876 entstandenen Zweitunterlagen geregelt – zuständig sind das Personenstandsarchiv Brühl und das Landesarchiv Saarbrücken. Vergleichbares gibt es in Rheinland-Pfalz nicht, dem dritten der Bundesländer mit personenstandsrechtlichen Wurzeln aus der französischen Zeit. Zur Bestimmung der öffentlichen Archive durch die Länder ist zunächst festzustellen: Die Standesämter sind kommunale Einrichtungen. Nach jahrzehntelanger durchgehender Rechtsansicht der für das Archivwesen zuständigen Ministerien sind dementsprechend Personenstandsunterlagen kommunales Schriftgut. Erstunterlagen werden bei den Standesämtern, Zweitunterlagen bei den Kreisverwaltungen (die auch als „kommunal " gelten) verwahrt. Es wäre von den kommunalen Haushalten (auf welcher Ebene immer – Gemeinde, Verbandsgemeinde, Kreis oder kreisfreie Stadt) gewiss zu viel verlangt, gleich zwei Archive einzurichten. In vielen Ländern gibt es überhaupt kein flächendeckendes Kommunalarchivwesen, z. B. in Rheinland-Pfalz, wo selbst so geschichtsträchtige Städte wie Andernach und Bingen ohne Stadt- oder Kreisarchiv sind. Dabei ist festzuhalten: Zur durch Art 28 GG geschützten kommunalen Selbstverwaltung gehört auch die Pflichtaufgabe kommunales Archivwesen. Was der Verzicht darauf für regionale Forschung sowie für städtische oder örtliche Identität bewirkt, beklagen die Heimatforscher und örtlichen Vereine. Die Redaktion hat eine Umfrage bei den genealogischen Vereinigungen durchgeführt, um darzustellen, was sie in dieser Sache unternommen haben und welche Pläne es in den einzelnen Ländern gibt.
___________________________________________________________ Tipps rund um die Mailingliste: http://compgen.genealogy.net/maillist.htm Mitgliederdatenbank: https://db.genealogy.net/vereine/CompGen An-/Abmelden und Zustellung bei Urlaub aussetzen unter http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/CompGenD-L
-- Fred Rump, Beverly, NJ also 730 5th St. NW Naples, FL 34120 fredrump(a)gmail.com http://fredrump.phanfare.com http://picasaweb.google.com/fredrump
Date: 2007/06/20 22:28:31
From: bill & Sonja vogel <bsvogel(a)verizon.net>
Ich suche Auskunft uber de familien: Carl Frederich Ernst Trittien und sein frau Anna Margareta Friederike nee Busch aus Stadt Jever in frueher Herzog von Oldenburg. Irhe Sohn ist Ernst Anton Trittien, geboren ca. 1847. Sie waren Envangelish. Diedrich Christoph Grundmann und sein frau Anna Egbert aus Dorf Hengsterholz in Ganderkesee Oldenburg. Sie waren Evangelish. Vielen Danke mit freundliche Grusse, Sonja Oppermann Vogel 10730 Cleo's Court Columbia, MD. 21044 USA bsvogel(a)verizon.com
Date: 2007/06/20 23:41:26
From: Mieke <oud-eindhoven(a)dse.nl>
[OL]Re:Re: Alte Buecher (Darrelmann) AHollah Thu, 31 Aug 2000 03:43:01 -0700
<< Ist dies Buch so ziemlich über Essener Familien? Wie groß ist das Buch in Seiten?>>
Das Buch hat 464 Seiten. The book has 464 pages.
Es hat ein alfabetisches Namesregister. It has an alfabetical register of names (a - z).
_______________________________________________ Oldenburg-L mailing list [EMAIL PROTECTED] http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2007/06/21 02:53:16
From: JWR184 <JWR184(a)aol.com>
1 Sweer Berends Gruis born (* geb) 9 FEB 1829 in Bunde
+ Harmina Jans Ibelings born: 1831
2 Berend Gruis b: 24 DEC 1863 d: 2 MAR 1952
+ Leentje Dannen b: 1865 d: 5 MAR 1935
3 Bernd Gruis b: AFTER 1890
3 Jan Gruis b: AFTER 1890
3 Abel Gruis b: AFTER1895
Jim Rettig
Cincinnati, Ohio, USA
See what's free
at http://www.aol.com.
Date: 2007/06/21 09:23:48
From: Heinz Wiemann <Heinz.Wiemann(a)gmx.de>
Ich suche Auskunft uber de familien:
Carl Frederich Ernst Trittien und sein frau Anna Margareta Friederike nee Busch aus Stadt
Jever in frueher Herzog von Oldenburg. Irhe Sohn ist Ernst Anton Trittien, geboren ca. 1847. Sie waren
Envangelish.
Diedrich Christoph Grundmann und sein frau Anna Egbert aus Dorf Hengsterholz in Ganderkesee Oldenburg.
Sie waren Evangelish.
Vielen Danke mit freundliche Grusse,
Sonja Oppermann Vogel 10730 Cleo's Court Columbia, MD. 21044 USA
bsvogel(a)verizon.com
Oldenburg-L mailing list
Date: 2007/06/21 11:59:36
From: Bernhard Struckmann <Bernhard.Struckmann(a)t-online.de>
Lieber Mieke, das Buch von Darrelmann kenne ich nicht. Es gibt auch ein Buch von Clemens Bröring "Essener Bauernhöfe und ihre Familien" erschien 1996 im Selbstverlag, 821 Seiten. Im Buch sind auch gr. Darrelmann und kl. Darrelmann auf mehreren Seiten behandelt. Grüße Bernd "Mieke" <oud-eindhoven(a)dse.nl> schrieb: > Liebe lezer, Erstens entschuldige mir mein schlechtes Deutsch schreiben. > > Wiesen sie vielleicht wie oder wo ich das buch von Darrelmaan kaufen > kan? unseren verwanten sind da auch in aufgenommen deswegen > > Schon dank Gr Mieke Gosselink Taphorn, Mit glied aus Eindhoven > > [OL]Re:Re: Alte Buecher (Darrelmann) > AHollah > Thu, 31 Aug 2000 03:43:01 -0700 > > << Ist dies Buch so ziemlich über Essener Familien? Wie groß ist das > Buch in Seiten?>>
Date: 2007/06/21 16:53:34
From: bill & Sonja vogel <bsvogel(a)verizon.net>
Dear Heinz Wiemann, What a wonderful surprise to receive from you all the information on the Grundmann family!! I thank you very much for your time and helpfulness. I am proud of my German heritage and am happy to pass this information on to my children and grandchildren. Anything else you can find would be very much appreciated. My great grandfather was Ernst Anton Trittien. He married Gesine Elise (Elisabeth) Grundmann b.1945, the daughter of Diedrich Grundmann and Anna Egbers. They moved to Bremen, where they raised their family. Thanks again for your help, ~ Sonja
Date: 2007/06/21 17:38:13
From: Jerry Koehne <jerrykoehne(a)msn.com>
I understand this family lived in the Oldenburg area. The oldest birth date I have is of Joseph Koehne Born 1821 in Indiana and was married to Joanna Waechter. Can you help as I have no other records ? Thank You, Jerry Koehne
Date: 2007/06/21 21:28:26
From: Gabriele Landwehr <gabriele_landwehr(a)msn.com>
Hallo Mieke und Dimpy Die Chronik über Darrelmann könnt ihr nur mit viel Glück irgendwo im Internet erwerben. Mir wirklich viel Glück. Liebe Grüße Gabriele > > Wiesen sie vielleicht wie oder wo ich das buch von Darrelmaan kaufen > kan? unseren verwanten sind da auch in aufgenommen deswegen >
Date: 2007/06/22 11:08:17
From: Hildegard Brümmer <h_br(a)gmx.de>
Hallo Digitl. Bücher Nachschauen unter http://lostbooks.chikano.net/wiki/index.php/Hauptseite Gruß Hildeg. Brümmer *********************************************** -----Ursprüngliche Nachricht----- Von: oldenburg-l-bounces(a)genealogy.net [mailto:oldenburg-l-bounces(a)genealogy.net]Im Auftrag von Gabriele Landwehr Gesendet: Donnerstag, 21. Juni 2007 21:29 An: 'Oldenburg-L' Betreff: Re: [OL] Buch Darrelmann Hallo Mieke und Dimpy Die Chronik über Darrelmann könnt ihr nur mit viel Glück irgendwo im Internet erwerben. Mir wirklich viel Glück. Liebe Grüße Gabriele > > Wiesen sie vielleicht wie oder wo ich das buch von Darrelmaan kaufen > kan? unseren verwanten sind da auch in aufgenommen deswegen > Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2007/06/22 16:59:38
From: Tanja Schmidt <tanja.schmidt(a)ewetel.net>
Dear Jerry, I've some Koehne in my ancestry list. They come from the area of Oldenburg (Grabstede). Perhaps there is a connection to your Koehne. My oldest birth date is of Friedrich Koehne born 1784 in Grabstede. If you are interest in my dates please let me know. Tanja Schmidt -----Ursprüngliche Nachricht----- Message: 2 Date: Thu, 21 Jun 2007 11:37:47 -0400 From: "Jerry Koehne" <jerrykoehne(a)msn.com> Subject: [OL] Koehne family To: <Oldenburg-L(a)genealogy.net> Message-ID: <BAY103-DAV1E1AB6A5FCB9710593F35B1100(a)phx.gbl> Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1" I understand this family lived in the Oldenburg area. The oldest birth date I have is of Joseph Koehne Born 1821 in Indiana and was married to Joanna Waechter. Can you help as I have no other records ? Thank You, Jerry Koehne ------------------------------ ------------------------------ ______________________________________________ Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l End of Oldenburg-L Digest, Vol 43, Issue 15 *******************************************
Date: 2007/06/22 18:52:53
From: Larry & Shirley Schulte <hogs(a)midstate.net>
I've some Koehne in my ancestry list. They come from the area of Oldenburg (Grabstede). Perhaps there is a connection to your Koehne. My oldest birth date is of Friedrich Koehne born 1784 in Grabstede. If you are interest in my dates please let me know.
Message: 2 Date: Thu, 21 Jun 2007 11:37:47 -0400 From: "Jerry Koehne" <jerrykoehne(a)msn.com> Subject: [OL] Koehne family To: <Oldenburg-L(a)genealogy.net> Message-ID: <BAY103-DAV1E1AB6A5FCB9710593F35B1100(a)phx.gbl> Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1"
I understand this family lived in the Oldenburg area. The oldest birth date I have is of Joseph Koehne Born 1821 in Indiana and was married to Joanna Waechter. Can you help as I have no other records ? Thank You, Jerry Koehne
______________________________________________ Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
End of Oldenburg-L Digest, Vol 43, Issue 15 *******************************************
Date: 2007/06/22 19:57:25
Bein a member of Oldenburg Geneeaology I simply put a request to them. Where is Beach and I wuold be interested in any info you might share. I live in Cincinnati Ohio. ----- Original Message ----- From: Larry & Shirley Schulte<mailto:hogs(a)midstate.net> To: Oldenburg-L<mailto:oldenburg-l(a)genealogy.net> Sent: Friday, June 22, 2007 12:52 PM Subject: Re: [OL] Koehne family I think I got this by mistake, where did you get our e-mail # We do have Koehnes living in Beach ----- Original Message ----- From: "Tanja Schmidt" <tanja.schmidt(a)ewetel.net<mailto:tanja.schmidt(a)ewetel.net>> To: <oldenburg-l(a)genealogy.net<mailto:oldenburg-l(a)genealogy.net>> Sent: Friday, June 22, 2007 8:57 AM Subject: Re: [OL] Koehne family Dear Jerry, I've some Koehne in my ancestry list. They come from the area of Oldenburg (Grabstede). Perhaps there is a connection to your Koehne. My oldest birth date is of Friedrich Koehne born 1784 in Grabstede. If you are interest in my dates please let me know. Tanja Schmidt -----Ursprüngliche Nachricht----- Message: 2 Date: Thu, 21 Jun 2007 11:37:47 -0400 From: "Jerry Koehne" <jerrykoehne(a)msn.com<mailto:jerrykoehne(a)msn.com>> Subject: [OL] Koehne family To: <Oldenburg-L(a)genealogy.net<mailto:Oldenburg-L(a)genealogy.net>> Message-ID: <BAY103-DAV1E1AB6A5FCB9710593F35B1100(a)phx.gbl<mailto:BAY103-DAV1E1AB6A5FCB9710593F35B1100(a)phx.gbl>> Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1" I understand this family lived in the Oldenburg area. The oldest birth date I have is of Joseph Koehne Born 1821 in Indiana and was married to Joanna Waechter. Can you help as I have no other records ? Thank You, Jerry Koehne ------------------------------ ------------------------------ ______________________________________________ Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net<mailto:Oldenburg-L(a)genealogy.net> http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l<http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l> End of Oldenburg-L Digest, Vol 43, Issue 15 ******************************************* Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net<mailto:Oldenburg-L(a)genealogy.net> http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l<http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l> Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net<mailto:Oldenburg-L(a)genealogy.net> http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l<http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l>
Date: 2007/06/22 20:03:07
Yes I am interested. I don't know what City they came from, nor do We have ship records. Carpe Diem "Cz D Da " Jerry ----- Original Message ----- From: Tanja Schmidt<mailto:tanja.schmidt(a)ewetel.net> To: oldenburg-l(a)genealogy.net<mailto:oldenburg-l(a)genealogy.net> Sent: Friday, June 22, 2007 10:57 AM Subject: Re: [OL] Koehne family Dear Jerry, I've some Koehne in my ancestry list. They come from the area of Oldenburg (Grabstede). Perhaps there is a connection to your Koehne. My oldest birth date is of Friedrich Koehne born 1784 in Grabstede. If you are interest in my dates please let me know. Tanja Schmidt -----Ursprüngliche Nachricht----- Message: 2 Date: Thu, 21 Jun 2007 11:37:47 -0400 From: "Jerry Koehne" <jerrykoehne(a)msn.com<mailto:jerrykoehne(a)msn.com>> Subject: [OL] Koehne family To: <Oldenburg-L(a)genealogy.net<mailto:Oldenburg-L(a)genealogy.net>> Message-ID: <BAY103-DAV1E1AB6A5FCB9710593F35B1100(a)phx.gbl<mailto:BAY103-DAV1E1AB6A5FCB9710593F35B1100(a)phx.gbl>> Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1" I understand this family lived in the Oldenburg area. The oldest birth date I have is of Joseph Koehne Born 1821 in Indiana and was married to Joanna Waechter. Can you help as I have no other records ? Thank You, Jerry Koehne ------------------------------ ------------------------------ ______________________________________________ Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net<mailto:Oldenburg-L(a)genealogy.net> http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l<http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l> End of Oldenburg-L Digest, Vol 43, Issue 15 ******************************************* Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net<mailto:Oldenburg-L(a)genealogy.net> http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l<http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l>
Date: 2007/06/24 09:13:49
From: Martin.glandorf <martin.glandorf(a)web.de>
Date: 2007/06/24 16:17:48
From: von Husen <von-husen(a)t-online.de>
Hallo Martin, meine Vorfahren aus der Familie Kallage stammen aus Lutten. Vielleicht solltest die dortigen Kirchenbücher mal einsehen. Gruß aus Lemförde am Dümmer See Ludger von Husen -----Ursprüngliche Nachricht----- Von: oldenburg-l-bounces(a)genealogy.net [mailto:oldenburg-l-bounces(a)genealogy.net] Im Auftrag von Martin.glandorf Gesendet: Sonntag, 24. Juni 2007 09:14 An: oldenburg-l(a)genealogy.net Betreff: [OL] Geburtsort von FRANZISKA KALLAGE Liebe Listenteilnehmer, kennt jemand zufälligerweise den Geburtsort von FRANZISKA KALLAGE Ehefrau von Hermann Kurwinkel aus Mühlen. geboren ist sie am 01.05.1837 in ? gest. 30.05.1903 in Mühlen Vielen Dank vorab Gruß Martin Glandorf Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2007/06/24 16:55:04
From: Ferdinand Müsker <ferdinand.muesker(a)ewetel.net>
Liebe Mitforscher, Frau Ruth Coldewey sucht einen MICHAEL COLDEWEY, der mit Familie oder schon vorher ins Ausland gegangen ist. Er soll im Jahre 2001 verstorben sein. Wer weiß etwas und kann helfen? Ebenfalls suche ich alle Daten zu MÜSKER. Gru0 Ferdinand
Date: 2007/06/24 17:19:56
From: Boyken & Boyken Partners <frisian(a)netins.net>
Mit freundlichen Grüßen, Hans-Georg
Gru0 Ferdinand Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2007/06/24 19:41:10
From: Johanna Zurborg <johanna(a)zurborg.de>
Hallo Martin. Leider kann ich d