Date: 2006/09/01 17:25:36
From: Dirk Riccius <dirk(a)riccius.de>
hallo zusammen, im rahmen unserer familienforschung suchen wir informationen über alle personen, die den namen Riccius tragen. quellen zufolge existieren im emsland und zwar in nordhorm (um 1700 und später) in frisoythe (um 1700 und später) in haselünne (um 1700 und später) zweige unserer familie hat jemand weitergehende daten, die er uns zur verfügung stellen kann? vielen dank dirk riccius
Date: 2006/09/01 23:48:20
From: Boyken & Boyken Partners <frisian(a)netins.net>
Moin, Herr Pastor Hermann DIERS wurde am 26. Juli 1897 in Oldenburg als Sohn des Johann DIERS und seiner Frau Anna Margarete geboren, getauft in der St. Johannes Kirche in Wiefelstede und konfirmiert in der Lamberti-Kirche in Oldenburg. Im Jahre 1914 wanderte er nach Kanada aus, um 1916 in die USA einzuwandern. Kann mir bitte jemand - den Geburtsnamen seiner Frau, - das Geburtsdatum - mit Ort - seiner Frau sagen. Vielen Dank für die Bemühungen. Mit freundlichen Grüßen, Hans-Georg (Boyken)
Date: 2006/09/03 07:48:30
From: W. Fred Rump <fredrump(a)gmail.com>
Vor einiger Zeit hatte ich mir den Antrag für Lastenausgleich meiner Eltern aus dem Lastenausgleichsarchivamt bestellt and auch bekommen. Ab und zu werde ich Lesehilfe mit einigen Seitennotizen der Beamten gebrauchen. Kann mir dabei jemand hilflich sein? Die Sachen sind immer kurz. Ich möchte sie aber richtig verstehen können.
-- Fred Rump, Beverly, NJ also 730 5th St. NW Naples, FL 34120 fredrump(a)gmail.com http://fredrump.phanfare.com
Chief Justice Earl Warren: "Implicit in the term 'national defense' is the notion of defending those values and ideas which set this nation apart."
Date: 2006/09/03 14:44:17
From: Jochen Behrmann <jochen.behrmann(a)ewetel.net>
Hallo Fred, aus den Seiten lese ich links: Herausgenommen mit Schr.(eiben) v. 7/7.60, rechts: Lt. (laut) Steuerzettel der Stadt Elbing von der Ehefrau, Luise geb. Mittler (Schiller?), Eigentümerin dieser Grundstücke Antrag zurückgezogen mit Schr.(eiben) v. 7.7.1960. 22/8.60. Mit freundlichem Gruss Jochen W. Fred Rump schrieb: Vor einiger Zeit hatte ich mir den Antrag für Lastenausgleich meiner Eltern aus dem Lastenausgleichsarchivamt bestellt and auch bekommen. Ab und zu werde ich Lesehilfe mit einigen Seitennotizen der Beamten gebrauchen. Kann mir dabei jemand hilflich sein? Die Sachen sind immer kurz. Ich möchte sie aber richtig verstehen können. Zwei solcher Seiten sitzen auf [1]http://fredrump.phanfare.com/album/109842 Sollte sich jemand dazu anbieten, geht das dann weiter in privater mail. Danke Fred Verweise 1. http://fredrump.phanfare.com/album/109842
Date: 2006/09/03 17:40:19
Hallo Jochen, herzlichen Dank. das war aber geborene Robiller :-)
Darf ich Dir weitere Anfragen schicken? Fred
7/7.60, rechts: Lt. (laut) Steuerzettel der Stadt Elbing von der Ehefrau, Luise geb. Mittler (Schiller?), Eigentümerin dieser Grundstücke Antrag zurückgezogen mit Schr.(eiben) v. 7.7.1960. 22/8.60. Mit freundlichem Gruss Jochen
-- Fred Rump, Beverly, NJ also 730 5th St. NW Naples, FL 34120 fredrump(a)gmail.com http://fredrump.phanfare.com
Chief Justice Earl Warren: "Implicit in the term 'national defense' is the notion of defending those values and ideas which set this nation apart."
Date: 2006/09/03 17:44:09
Upps, so schnell geht das an die Liste zurück zu schreiben. War aber nicht so gemeint. Ich dachte Jochen hatte mir privat geschrieben und das ich ihm direkt antwortete. Sorry Fred
On 9/3/06, Jochen Behrmann <jochen.behrmann(a)ewetel.net> wrote:
Date: 2006/09/03 20:37:18
From: Oliver Bund <ollibund(a)gmx.de>
Date: 2006/09/03 23:09:57
Gewiss, dann an meine Privatadresse. Jochen W. Fred Rump schrieb: On 9/3/06, Jochen Behrmann [1]<jochen.behrmann(a)ewetel.net> wrote: Hallo Jochen, herzlichen Dank. das war aber geborene Robiller :-) Darf ich Dir weitere Anfragen schicken? Fred > aus den Seiten lese ich links: Herausgenommen mit Schr.(eiben) v. 7/7.60, rechts: Lt. (laut) Steuerzettel der Stadt Elbing von der Ehefrau, Luise geb. Mittler (Schiller?), Eigentümerin dieser Grundstücke Antrag zurückgezogen mit Schr.(eiben) v. 7.7.1960. 22/8.60. Mit freundlichem Gruss Jochen Verweise 1. mailto:jochen.behrmann(a)ewetel.net
Date: 2006/09/03 23:38:54
Moin Nikolaus, ich vermute, dass das Buch mit grosser Wahrscheinlichkeit in der Landesbibliothek Oldenburg vorhanden ist. Ich will gern bei Gelegenheit dort nachsehen. Geht es um bestimmte Ordemanns oder generell um alle, die möglicherweise dort erwähnt sind? Zu Deiner Homepage: Die Grafschaft Delmenhorst war eine jüngere Seitenlinie der Grafen von Oldenburg, die später, nach Erlöschen der Delmenhorster Linie, wieder an die Grafen von Oldenburg zurückfiel. Freundliche Grüsse aus der Stadt Oldenburg im ehemaligen Grossherzogtum Oldenburg, nachmals Freistaat Oldenburg, Land Oldenburg und jetzt territoriales Bestandteil vom Land Niedersachsen. Jochen (Behrmann) [1]n.ordemann(a)infocity.de schrieb: Liebe Liste! Hat jemand vielleicht das Buch "Bevölkerungsverzeichnisse und Einwohnerlisten der Stadt Wildeshausen" von Albrecht Eckhardt ... der Inhalt dieses Buches könnte auch für mich von Interesse sein - die Ordemanns haben auch dort gelebt (tun es noch?) Freundliche Grüße aus dem Dorf an der Düssel Nikolaus (Ordemann) [2]http://privat.genealogy.net/ordemann Oldenburg-L mailing list [3]Oldenburg-L(a)genealogy.net [4]http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l Verweise 1. mailto:n.ordemann(a)infocity.de 2. http://privat.genealogy.net/ordemann 3. mailto:Oldenburg-L(a)genealogy.net 4. http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2006/09/04 00:14:20
From: Walter Fleischauer <Walter.Fleischauer(a)t-online.de>
Hallo, die Arbeit "Bevölkerungsverzeichnisse und Einwohnerlisten der Stadt Wildeshausen vom späten 15. bis zum beginnenden 20. Jahrhundert / Albrecht Eckhardt" ist kein Buch im eigentlichen Sinne. Es sind die Seiten 793 - 814 der Festschrift "75 Jahre Oldenburgische Gesellschaft für Familienkunde" hrsg. von Wolfgang Büsing, Oldenburg 2002. Darin sind aber keine Namenslisten o.ä. abgedruckt. Es handelt sich dabei um ein Findbuch, bzw. eine Beständeübersicht, unter welcher Signatur im Niedersächsischen Staatsarchiv in Oldenburg Material zu dem Thema zu finden ist. Das Buch ist in der Landesbibliothek (Unibibl.) in Oldenburg vorhanden. Müßte eigentlich auch in den Bibliotheken der meisten genealogischen Vereinigungen zu finden sein! Gruß vom Jadebusen. Walter Fleischauer > > > Moin Nikolaus, > ich vermute, dass das Buch mit grosser Wahrscheinlichkeit in der > Landesbibliothek Oldenburg vorhanden ist. Ich will gern bei > Gelegenheit dort nachsehen. > > Liebe Liste! > > > Hat jemand vielleicht das Buch "Bevölkerungsverzeichnisse und > Einwohnerlisten der Stadt Wildeshausen" von Albrecht Eckhardt ... > > > der Inhalt dieses Buches könnte auch für mich von Interesse sein - die > Ordemanns haben auch dort gelebt (tun es noch?)
Date: 2006/09/04 10:14:08
From: n . ordemann <n.ordemann(a)infocity.de>
Moin Jochen, wir haben schon mal miteinander in Kontakt gestanden - einige Infos hast du mir ab 2003 mal per email und gedcom geschickt, und diese Daten stehen auch in meiner DB und HP. > ich vermute, dass das Buch mit grosser Wahrscheinlichkeit in der > Landesbibliothek Oldenburg vorhanden ist. nehme ich auch an. Und wenn du zufällig mal dort vorbeikommst... > Geht es um bestimmte Ordemanns oder > generell um alle, die möglicherweise dort erwähnt sind? Sehr viele werden es, glaube ich, nicht sein; ich hätte gern schon alle. > Zu Deiner Homepage: Die Grafschaft Delmenhorst... über die Geschichte der Gegend habe ich mich auf der HP noch nicht weiter ausgelassen... Herzliche Gruß aus D Nikolaus
Date: 2006/09/06 14:06:32
From: Edmund Tapken <eddie(a)et1.de>
Liebe Listenteilnehmer, ich suche das Geburtsdatum (Geburtsort) von Johann Gerhard Tapken. Er heiratete am 6. September 1806, also heute vor 200 Jahren, Maria Elisabeth Vosmann in Crapendorf (Cloppenburg). Er starb am 19. August 1827 im Alter von 51 Jahren, 7 Monaten und 19 Tagen in Garrel, also müsste er um 1776 geboren sein. Seine Eltern waren Joann Henricus Taapken und Thecla Sack. Über die Herkunft ist mir nichts bekannt. Wer kann Angaben zu Johann Gerhard Tapken und seine Eltern machen? Mit freundlichen Grüßen Edmund Tapken
Date: 2006/09/07 19:41:16
From: Cour10ayMN <Cour10ayMN(a)aol.com>
Hello List, I have a Catholic marriage record showing 22 Oktober 1814 Carolus Neddermeyer, viduus Catharina Maria Lienesch, et Catharina Margaretha Hinkenberens, vidua Joannes Henrici Rolman, Colona in Neuenkirchen... If I read this correctly both Carolus Neddermeyer and Catharina Hinkenberens were widowed. It also states that Carolus Neddermeyer was Lutheran and that he vowed to give Catholic education to any children born of his marriage to Catharina Hinkenberens. Does anyone know anything about the apparent previous marriage of Carolus Neddermeyer to Catharina Maria Lienesch? I am trying to trace Carlous (Carl) Neddermeyer. Other information I have about Carl Neddermeyer is that he emigrated from Neuenkirchen in 1834 with Ludwig Heese and family. They sailed on the ship Johannes and arrived in Baltimore in November 1834. Carl Neddermeyer's age at arrival in the US was given as 60 years making his birth year somewhere around 1774. Thanks for any help at all. Regards, Courtenay
Date: 2006/09/07 20:48:07
From: Bob Niehaus <rniehaus(a)adelphia.net>
Hello List,
I have a Catholic marriage record showing
22 Oktober 1814 Carolus Neddermeyer, viduus Catharina Maria Lienesch, et Catharina Margaretha Hinkenberens, vidua Joannes Henrici Rolman, Colona in Neuenkirchen...
If I read this correctly both Carolus Neddermeyer and Catharina Hinkenberens
were widowed. It also states that Carolus Neddermeyer was Lutheran and that
he vowed to give Catholic education to any children born of his marriage to
Catharina Hinkenberens.
Does anyone know anything about the apparent previous marriage of Carolus
Neddermeyer to Catharina Maria Lienesch? I am trying to trace Carlous (Carl)
Neddermeyer.
Other information I have about Carl Neddermeyer is that he emigrated from
Neuenkirchen in 1834 with Ludwig Heese and family. They sailed on the ship
Johannes and arrived in Baltimore in November 1834. Carl Neddermeyer's age at
arrival in the US was given as 60 years making his birth year somewhere around
1774.
Thanks for any help at all. Regards, Courtenay Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2006/09/07 23:52:39
From: Monika von Hammel <monika.v.ha(a)ewetel.net>
Hallo Edmund, Es könnte evt. ja sein, daß die Vorfahren aus Damme stammen!! Ich habe gerade zwei Totenbilder entdeckt und zwar Bernard Sack, Schuhmachermeister geb. 09.11.1862 Damme Lisette Sack geb. 15.10.1857 Damme Vielleicht gibt es ja einen Zusammenhang, wenn auch sehr fraglich, denn die Mutter von Johann Gerhard Tapken ist ja eine geborene Sack. Viel Erfolg Monika von Hammel ----- Original Message ----- From: "Edmund Tapken" <eddie(a)et1.de> To: <oldenburg-l(a)genealogy.net> Sent: Wednesday, September 06, 2006 2:08 PM Subject: [OL] Tapken , Johann Gerhard > Liebe Listenteilnehmer, > > ich suche das Geburtsdatum (Geburtsort) von Johann Gerhard Tapken. Er heiratete am 6. September 1806, also heute vor 200 Jahren, Maria Elisabeth Vosmann in Crapendorf (Cloppenburg). Er starb am 19. August 1827 im Alter von 51 Jahren, 7 Monaten und 19 Tagen in Garrel, also müsste er um 1776 geboren sein. Seine Eltern waren Joann Henricus Taapken und Thecla Sack. Über die Herkunft ist mir nichts bekannt. Wer kann Angaben zu Johann Gerhard Tapken und seine Eltern machen? > > > Mit freundlichen Grüßen > Edmund Tapken > > > Oldenburg-L mailing list > Oldenburg-L(a)genealogy.net > http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l >
Date: 2006/09/09 13:39:00
From: Werner Honkomp <werner(a)honkomp.de>
Der Name Tapken kommt aus der Gegend von Bokern, zwischen Lohne und Bakum. Lohne habe ich geprüft und nichts gefunden, daher empfehle ich mal in Bakum nachzuforschen. Sack ist ein Name der häufig in Damme vorkommt, aber nicht Tapken. Gruß, Werner Honkomp > Hallo Edmund, > Es könnte evt. ja sein, daß die Vorfahren aus Damme stammen!! > Ich habe gerade zwei Totenbilder entdeckt und zwar > Bernard Sack, Schuhmachermeister geb. 09.11.1862 Damme > Lisette Sack geb. 15.10.1857 Damme > Vielleicht gibt es ja einen Zusammenhang, wenn auch sehr fraglich, denn > die > Mutter von Johann Gerhard Tapken ist ja eine geborene Sack. > Viel Erfolg > Monika von Hammel > ----- Original Message ----- > From: "Edmund Tapken" <eddie(a)et1.de> > To: <oldenburg-l(a)genealogy.net> > Sent: Wednesday, September 06, 2006 2:08 PM > Subject: [OL] Tapken , Johann Gerhard >> Liebe Listenteilnehmer, >> >> ich suche das Geburtsdatum (Geburtsort) von Johann Gerhard Tapken. Er > heiratete am 6. September 1806, also heute vor 200 Jahren, Maria Elisabeth > Vosmann in Crapendorf (Cloppenburg). Er starb am 19. August 1827 im Alter > von 51 Jahren, 7 Monaten und 19 Tagen in Garrel, also müsste er um 1776 > geboren sein. Seine Eltern waren Joann Henricus Taapken und Thecla Sack. > Über die Herkunft ist mir nichts bekannt. Wer kann Angaben zu Johann > Gerhard > Tapken und seine Eltern machen? >> >> >> Mit freundlichen Grüßen >> Edmund Tapken >> >> >> Oldenburg-L mailing list >> Oldenburg-L(a)genealogy.net >> http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l >> > Oldenburg-L mailing list > Oldenburg-L(a)genealogy.net > http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2006/09/09 14:46:32
From: Bernd Blömer <bernd.bloemer(a)ewetel.net>
In Bakum gibt es den Namen Tapke nicht Tapken, dort Fehlanzeige. Essen habe ich auch überprüft. ebenfalls Fehlanzeige. Dinklage auch Fehlanzeige.
Der Name Tapken kommt aus der Gegend von Bokern, zwischen Lohne und Bakum.
Lohne habe ich geprüft und nichts gefunden, daher empfehle ich mal in Bakum nachzuforschen.
Sack ist ein Name der häufig in Damme vorkommt, aber nicht Tapken. Gruß, Werner Honkomp
Hallo Edmund,
Es könnte evt. ja sein, daß die Vorfahren aus Damme stammen!! Ich habe gerade zwei Totenbilder entdeckt und zwar
Bernard Sack, Schuhmachermeister geb. 09.11.1862 Damme Lisette Sack geb. 15.10.1857 Damme
Vielleicht gibt es ja einen Zusammenhang, wenn auch sehr fraglich, denn die Mutter von Johann Gerhard Tapken ist ja eine geborene Sack.
Viel Erfolg
Monika von Hammel
----- Original Message ----- From: "Edmund Tapken" <eddie(a)et1.de> To: <oldenburg-l(a)genealogy.net> Sent: Wednesday, September 06, 2006 2:08 PM Subject: [OL] Tapken , Johann Gerhard
Liebe Listenteilnehmer,heiratete am 6. September 1806, also heute vor 200 Jahren, Maria Elisabeth
ich suche das Geburtsdatum (Geburtsort) von Johann Gerhard Tapken. Er
Vosmann in Crapendorf (Cloppenburg). Er starb am 19. August 1827 im Alter
von 51 Jahren, 7 Monaten und 19 Tagen in Garrel, also müsste er um 1776
geboren sein. Seine Eltern waren Joann Henricus Taapken und Thecla Sack.
Über die Herkunft ist mir nichts bekannt. Wer kann Angaben zu Johann
Gerhard
Tapken und seine Eltern machen?
Mit freundlichen Grüßen Edmund Tapken
Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2006/09/10 12:26:01
From: gj.speckmann <gj.speckmann(a)planet.nl>
Dear Readers, My great grandfather lived in Oberlethe ,Oldenburg, his occupation was arbeiter und heuerman . His sons migrated to Groningen , Netherlands , their occupation was stukadoor (plasterer?) as I understand this was quite common in the 1800 - . Is there some information or literature about these migrations and how and why they became stukadoor? Thanks in advance Gert-Jan Speckmann
Date: 2006/09/10 12:47:28
--- HIER BEGINNT DIE WEITERGELEITETE NACHRICHT ------------------------------
Von: gwoeltge(a)comcast.net (Gwoeltge)
Datum: 09.09.2006, 16:02:19
Betreff: [HN] Woeltge, Wöltge, Wöltje, Wolke
My Great-Grandparents (Louise and Heinrich Willhiem Woeltge, Sr. both born
in 1869), grandfather (Heinrich Willhiem Woeltge, Jr. b. 18/5/1891) and
great-Aunts (Bertha b. 1894 and Wilhermina Woeltge b. 1899) immigration
records show that they sailed to New York's Ellis Island from Hamburg on the
SS Deutschland in 1904. The ships manifest lists the spelling of their last
name as Wöltje, although here in the USA and Canada it has always been
spelled Woeltge (Woeltje on one USA Census of 1920) and listed their
hometown in Germany as Wisferling. I could find no such town in Germany
named Wisferling I did find in the State records of Minnesota, when my
Grandfather registered for the draft into the Army, he listed his city of
origin in Germany as Gross-Mahner a city which does exist just south-west of
Hamburg. I am trying to find any information about family members in
Germany or may have immigrated to the USA or Canada. I corresponded with a
Henk Weltje in The Nederlands who wrote that his family once lived near
Bremen and in the 1790's his family attended a Royal Family member of the
kingdom of Hanover when that royal became George IV of England sometime
there after his family moved to the Nederlands. Many Woeltge's and
Woeltje's have moved to the USA according to immigration and census records
back to about the 1800's when the USA government started keeping record of
emigrants. But, I can not find any direct link to my family since I know
nothing of my Great-Grandparents life in Germany and who they were related
to. You could please give me any information you may have on my family or
a source that I may find that information it would be greatly appreciated.
Gary Woeltge
San José, California, USA
--- ENDE DER WEITERGELEITETEN NACHRICHT--------------------------------------
Date: 2006/09/10 14:34:41
From: Jazmyne <Jazmyne(a)aol.com>
I just reread your post, and have a few suggestions: 1- does the ship manifest for Ellis Island give a town of origin? 2- go to FamilySearch.org and do a search on the soundex of Woeltje, and see what locations they come up with in their records, then cross reference to come up with film numbers, which you can rent at your local Family HIstory library (Church of Latter Day Saints/Mormans). If you can find the records for towns for the time period of the birthdates that you already know, you may find your trail. It may take several films for you to ''make a hit'', but the practice in reading the German church records will be much needed for you to continue back further in your search. 3- don't be too concerned with the spelling issues........prior to 1870's in Germany there were no set rules on the spelling of names. Pastors tried to be consistant, but is was done phonetically since there weren't very many written documents to refer to, and most of the populas could not read or write anyway. I've emailed you personally about my line of WOELTJE's in Illinois. Please don't hesitate to write if you have more questions or would like an outline of what I have on that surname. Linda Schwiesow Nycum North Palm Beach FL
Date: 2006/09/10 20:08:37
Gary:
I think that perhaps the town you are looking for, Wesferling, could be
Weferlingen, in Saxony-Anhalt (Lower Saxony). It is 2.4 north of the town of
Waldeck, where the Illinois WOELTJE's came from. And about 50 miles to the
southwest, is Gross Mahnor. If you are looking at a large map, you'll find
Weferlingen and Waldeck just slightly northeast of Helmstedt, which is west
of the capital city of Magdeburg. You said you had already located Gross
Mahnor.
Linda Nycum
North Palm Beach FL
Date: 2006/09/10 20:23:08
There are 3 films available at the LDS libraries containing church records for Weferlingen: #1190771, items 1 thru 3; #1335439, items 4 & 5; #1335440, item 1.
Date: 2006/09/11 09:10:03
From: GDiers9488 <GDiers9488(a)aol.com>
Hello Gert-Jan,
there are quite a number of publications on this subject, like:
Hollandgang der Wardenburger Stukkateure, von Wolfgang Stelljes; MBOL
1996/91
Hollandgang, 300 Jahre H. im Münsterland, von Jos. Vormoor; HBOM 1962/3--4
u. 1963/2
Hollandgang, größte Wanderarbeiterbewegung, von Hans Wichmann; HuH 1961/8--9
Hollandgänger aus Dwoberg (Delmenhorst); HuH 1992/7
Hollandgänger und Heringsfänger, von Wilhelm Kleeberg, in »Neues Archiv für
Niedersachsen" 1948, Heft 5, S. 113.
Hollandgänger und holländische Kaufleute; VuL 1962/56 S. 10
Hollandgänger, Als Hollandgänger verstorbene Münsterländer 1815-1870, von
Friedrich Wilhelm Schaer; JbOM 1987 S. 121-128
Hollandgänger, Arbeiterwanderungen vergangener Tage, von Eduard Krüger,
K.Z.W. Nr. 49 vom 27. 2. 1954.
Hollandgänger, Fremdarbeiter in früherer Zeit, von Hans Wichmann;
Leuchtfeuer (NWZ) 1965/8
Hollandgänger, Steinfelder Hollandgängerei im Jahre 1661, von Johannes
Ostendorf, H.B.M. 1950, Nr. 10.
Hollandgänger: Als Grasmäher in Holland, von Heinz Marcinkowski; HuH 1985/8
Hollandgänger: Die Oldenburger Münsterländer als holländische oder belgische
Seeleute in der ersten Hälfte des 19. Jh.s, von Friedrich-Wilhelm Schaer;
JbOM 1988 S. 61-68
Hollandgänger: Münsterländische H. in englischer Kriegsgefangenschaft, ein
Beitrag zur Geschichte der maritimen Wanderabeit im 18. Jh., von Franz
Bölsker-Schlicht; JbOM 1987 S. 115-120
Hollandgänger: Söhne unserer Heimat als Torfarbeiter in Holland, von Heinz
Marcinkowski; HuH 1985/10
Hollandgänger: Unsere Vorfahren als Saisonarbeiter in Holland (Die
Hollandgänger waren Wanderarbeiter unserer Heimat), 316. Vortrag der OGF von Dr. Franz
Bölsker-Schlicht; Bericht NWH 1992/2; Originaltext bei der OGF
Hollandgängerei, Opfer der H. aus dem Kirchspiel Neuenkirchen, von Aloys
Tepe, H.K.O.M. 1954, S. 84.
Hollandgängerei, von C. Landgraf, V.u.L. 1958, Nr. 4, S. 10.
Regards
Gerold Diers
Date: 2006/09/11 14:33:44
From: Paul Rowold <prowold(a)euronet.nl>
Hello Gert-Jan, there are quite a number of publications on this subject, like:
Hollandgänger und Heringsfänger, von Wilhelm Kleeberg, in »Neues Archiv für Niedersachsen" 1948, Heft 5, S. 113. Hollandgänger und holländische Kaufleute; VuL 1962/56 S. 10
Hollandgänger, Als Hollandgänger verstorbene Münsterländer 1815-1870, von Friedrich Wilhelm Schaer; JbOM 1987 S. 121-128 Hollandgänger, Arbeiterwanderungen vergangener Tage, von Eduard Krüger, K.Z.W. Nr. 49 vom 27. 2. 1954. Hollandgänger, Fremdarbeiter in früherer Zeit, von Hans Wichmann; Leuchtfeuer (NWZ) 1965/8 Hollandgänger, Steinfelder Hollandgängerei im Jahre 1661, von Johannes Ostendorf, H.B.M. 1950, Nr. 10. Hollandgänger: Als Grasmäher in Holland, von Heinz Marcinkowski; HuH 1985/8
Hollandgängerei, Opfer der H. aus dem Kirchspiel Neuenkirchen, von Aloys Tepe, H.K.O.M. 1954, S. 84. Hollandgängerei, von C. Landgraf, V.u.L. 1958, Nr. 4, S. 10. Regards Gerold Diers Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2006/09/11 17:38:47
From: mstulken <mstulken(a)wi.net>
Wow! Thanks. That's an impressive list. My question: Is there anything in English? I entered a Google search for "Hollandgänger" and got quite a few interesting sites, but didn't see anything in English. When I entered "Hollandgänger" "+English" I found a few brief articles. Marilyn > Hello Gert-Jan, > there are quite a number of publications on this subject, like: > > > Hollandgang der Wardenburger Stukkateure, von Wolfgang Stelljes; MBOL > 1996/91 > Hollandgang, 300 Jahre H. im Münsterland, von Jos. Vormoor; HBOM > 1962/3--4 > u. 1963/2 > Hollandgang, größte Wanderarbeiterbewegung, von Hans Wichmann; HuH > 1961/8--9 > > Hollandgänger aus Dwoberg (Delmenhorst); HuH 1992/7 > > Hollandgänger und Heringsfänger, von Wilhelm Kleeberg, in »Neues Archiv > für > Niedersachsen" 1948, Heft 5, S. 113. > Hollandgänger und holländische Kaufleute; VuL 1962/56 S. 10 > > Hollandgänger, Als Hollandgänger verstorbene Münsterländer 1815-1870, > von > Friedrich Wilhelm Schaer; JbOM 1987 S. 121-128 > Hollandgänger, Arbeiterwanderungen vergangener Tage, von Eduard Krüger, > K.Z.W. Nr. 49 vom 27. 2. 1954. > Hollandgänger, Fremdarbeiter in früherer Zeit, von Hans Wichmann; > Leuchtfeuer (NWZ) 1965/8 > Hollandgänger, Steinfelder Hollandgängerei im Jahre 1661, von Johannes > Ostendorf, H.B.M. 1950, Nr. 10. > Hollandgänger: Als Grasmäher in Holland, von Heinz Marcinkowski; HuH > 1985/8 > > Hollandgänger: Die Oldenburger Münsterländer als holländische oder > belgische > Seeleute in der ersten Hälfte des 19. Jh.s, von Friedrich-Wilhelm Schaer; > JbOM 1988 S. 61-68 > Hollandgänger: Münsterländische H. in englischer Kriegsgefangenschaft, > ein > Beitrag zur Geschichte der maritimen Wanderabeit im 18. Jh., von Franz > Bölsker-Schlicht; JbOM 1987 S. 115-120 > Hollandgänger: Söhne unserer Heimat als Torfarbeiter in Holland, von > Heinz > Marcinkowski; HuH 1985/10 > Hollandgänger: Unsere Vorfahren als Saisonarbeiter in Holland (Die > Hollandgänger waren Wanderarbeiter unserer Heimat), 316. Vortrag der OGF > von Dr. Franz > Bölsker-Schlicht; Bericht NWH 1992/2; Originaltext bei der OGF > > Hollandgängerei, Opfer der H. aus dem Kirchspiel Neuenkirchen, von Aloys > Tepe, H.K.O.M. 1954, S. 84. > Hollandgängerei, von C. Landgraf, V.u.L. 1958, Nr. 4, S. 10. > Regards > Gerold Diers > Oldenburg-L mailing list > Oldenburg-L(a)genealogy.net > http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l >
Date: 2006/09/11 19:25:10
Check this URL and then chapter 5. http://www.honkomp.de/damme-auswanderung/chapter0.htm Werner Honkomp > Wow! Thanks. That's an impressive list. My question: Is there anything > in English? > I entered a Google search for "Hollandgänger" and got quite a few > interesting sites, but didn't see anything in English. > When I entered "Hollandgänger" "+English" I found a few brief articles. > Marilyn >> Hello Gert-Jan, >> there are quite a number of publications on this subject, like: >> >> >> Hollandgang der Wardenburger Stukkateure, von Wolfgang Stelljes; MBOL >> 1996/91 >> Hollandgang, 300 Jahre H. im Münsterland, von Jos. Vormoor; HBOM >> 1962/3--4 >> u. 1963/2 >> Hollandgang, größte Wanderarbeiterbewegung, von Hans Wichmann; HuH >> 1961/8--9 >> >> Hollandgänger aus Dwoberg (Delmenhorst); HuH 1992/7 >> >> Hollandgänger und Heringsfänger, von Wilhelm Kleeberg, in »Neues Archiv >> für >> Niedersachsen" 1948, Heft 5, S. 113. >> Hollandgänger und holländische Kaufleute; VuL 1962/56 S. 10 >> >> Hollandgänger, Als Hollandgänger verstorbene Münsterländer 1815-1870, >> von >> Friedrich Wilhelm Schaer; JbOM 1987 S. 121-128 >> Hollandgänger, Arbeiterwanderungen vergangener Tage, von Eduard Krüger, >> K.Z.W. Nr. 49 vom 27. 2. 1954. >> Hollandgänger, Fremdarbeiter in früherer Zeit, von Hans Wichmann; >> Leuchtfeuer (NWZ) 1965/8 >> Hollandgänger, Steinfelder Hollandgängerei im Jahre 1661, von Johannes >> Ostendorf, H.B.M. 1950, Nr. 10. >> Hollandgänger: Als Grasmäher in Holland, von Heinz Marcinkowski; HuH >> 1985/8 >> >> Hollandgänger: Die Oldenburger Münsterländer als holländische oder >> belgische >> Seeleute in der ersten Hälfte des 19. Jh.s, von Friedrich-Wilhelm >> Schaer; >> JbOM 1988 S. 61-68 >> Hollandgänger: Münsterländische H. in englischer Kriegsgefangenschaft, >> ein >> Beitrag zur Geschichte der maritimen Wanderabeit im 18. Jh., von Franz >> Bölsker-Schlicht; JbOM 1987 S. 115-120 >> Hollandgänger: Söhne unserer Heimat als Torfarbeiter in Holland, von >> Heinz >> Marcinkowski; HuH 1985/10 >> Hollandgänger: Unsere Vorfahren als Saisonarbeiter in Holland (Die >> Hollandgänger waren Wanderarbeiter unserer Heimat), 316. Vortrag der OGF >> von Dr. Franz >> Bölsker-Schlicht; Bericht NWH 1992/2; Originaltext bei der OGF >> >> Hollandgängerei, Opfer der H. aus dem Kirchspiel Neuenkirchen, von Aloys >> Tepe, H.K.O.M. 1954, S. 84. >> Hollandgängerei, von C. Landgraf, V.u.L. 1958, Nr. 4, S. 10. >> Regards >> Gerold Diers >> Oldenburg-L mailing list >> Oldenburg-L(a)genealogy.net >> http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l >> > Oldenburg-L mailing list > Oldenburg-L(a)genealogy.net > http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2006/09/11 21:30:15
Wow! Thanks. That's an impressive list. My question: Is there anything in English?
I entered a Google search for "Hollandgänger" and got quite a few interesting sites, but didn't see anything in English.
Hello Gert-Jan, there are quite a number of publications on this subject, like:
Hollandgang der Wardenburger Stukkateure, von Wolfgang Stelljes; MBOL 1996/91 Hollandgang, 300 Jahre H. im Münsterland, von Jos. Vormoor; HBOM 1962/3--4 u. 1963/2 Hollandgang, größte Wanderarbeiterbewegung, von Hans Wichmann; HuH 1961/8--9
Hollandgänger aus Dwoberg (Delmenhorst); HuH 1992/7
Hollandgänger und Heringsfänger, von Wilhelm Kleeberg, in »Neues Archiv für Niedersachsen" 1948, Heft 5, S. 113. Hollandgänger und holländische Kaufleute; VuL 1962/56 S. 10
Hollandgänger, Als Hollandgänger verstorbene Münsterländer 1815-1870, von Friedrich Wilhelm Schaer; JbOM 1987 S. 121-128 Hollandgänger, Arbeiterwanderungen vergangener Tage, von Eduard Krüger, K.Z.W. Nr. 49 vom 27. 2. 1954. Hollandgänger, Fremdarbeiter in früherer Zeit, von Hans Wichmann; Leuchtfeuer (NWZ) 1965/8 Hollandgänger, Steinfelder Hollandgängerei im Jahre 1661, von Johannes Ostendorf, H.B.M. 1950, Nr. 10. Hollandgänger: Als Grasmäher in Holland, von Heinz Marcinkowski; HuH 1985/8
Hollandgänger: Die Oldenburger Münsterländer als holländische oder belgische Seeleute in der ersten Hälfte des 19. Jh.s, von Friedrich-Wilhelm Schaer; JbOM 1988 S. 61-68 Hollandgänger: Münsterländische H. in englischer Kriegsgefangenschaft, ein Beitrag zur Geschichte der maritimen Wanderabeit im 18. Jh., von Franz Bölsker-Schlicht; JbOM 1987 S. 115-120 Hollandgänger: Söhne unserer Heimat als Torfarbeiter in Holland, von Heinz Marcinkowski; HuH 1985/10 Hollandgänger: Unsere Vorfahren als Saisonarbeiter in Holland (Die Hollandgänger waren Wanderarbeiter unserer Heimat), 316. Vortrag der OGF von Dr. Franz Bölsker-Schlicht; Bericht NWH 1992/2; Originaltext bei der OGF
Hollandgängerei, Opfer der H. aus dem Kirchspiel Neuenkirchen, von Aloys Tepe, H.K.O.M. 1954, S. 84. Hollandgängerei, von C. Landgraf, V.u.L. 1958, Nr. 4, S. 10. Regards Gerold Diers Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2006/09/11 23:41:27
From: mstulken <mstulken(a)wi.net>
Fascinating! Thank you. Did people ever go to Holland and stay there? A couple of distant step-cousins, originally from the Wittlage area, moved to Holland. Marilyn > Check this URL and then chapter 5. > > http://www.honkomp.de/damme-auswanderung/chapter0.htm > > Werner Honkomp >
Date: 2006/09/12 00:40:44
Off course they did. Here my family history.
From 1700 on we find the Rowold as small farmers (Köter, Brinksitzer) in thehigh sandy grounds between Oldenburg and Varel on what is called the 'Ammerische Geest' in small still existing villages of Donnerschwee, Ohmstede, Ipwege, Nadorst, Esashorn, Sankhausen, Beckhausen und Jaderberg. Some people became woodworkers besides their poor agriculture living. We find a lot of woodworkers (Zimmerleute) and carpenters (Höltje) under the Rowold's and in some families the job as a carpenter goes from father to son for ages.
Fascinating! Thank you.
Did people ever go to Holland and stay there? A couple of distant step-cousins, originally from the Wittlage area, moved to Holland.
Marilyn
Check this URL and then chapter 5.
http://www.honkomp.de/damme-auswanderung/chapter0.htm
Werner Honkomp
Date: 2006/09/13 15:16:23
From: meenen . germany <meenen.germany(a)arcor.de>
Ich suche Daten und Vorfahren von
Johann Goeken
Sein Sohn war
Johann Christian Goeken, geboren um 1780
verheiratet mit
Trinke Margarethe Janssen, geboren um 1808
Vielleicht war das auf Grund des Altersunterswchied nicht seine Heirat
Kinder:
a)Johann Goeken, geboren 30.06.1832, gest, 07.03.1832 in Omaha Nebraska
b)Hermann Goeken
beide heirateten die Schwestern:
a) Catharine Auguste Meenen
b) Inse Margarethe Meenen
Nun erhielt ich aus Amerika folgende Daten:
Conrad Popken Goeken geboren in Wiarden
gestorben vor 1818 in Wiarden
heiratete:
Geeske Maria Janssen
Kind war
Adelheid Maria Goeken, geboren 1789 in Wiarden, gest. 16.06.1837 in Loga
Vielleicht sind Johann Christian Goeken geb. um 1780 und Adelheid Maria Goeken, geboren 1789 in Wiarden
Bruder und Schwester?
Für Eure tatkräftige Mithilfe möchte ich mich schon heute bedanken und hoffe das ich mit irgendwann dann revanchieren kann-
Jens Meenen aus Ditzingen
meenen.germany(a)gmx.de
Viel oder wenig? Schnell oder langsam? Unbegrenzt surfen + telefonieren
ohne Zeit- und Volumenbegrenzung? DAS TOP ANGEBOT JETZT bei Arcor: günstig
und schnell mit DSL - das All-Inclusive-Paket für clevere Doppel-Sparer,
nur 44,85 inkl. DSL- und ISDN-Grundgebühr!
http://www.arcor.de/rd/emf-dsl-2
Date: 2006/09/13 18:26:18
From: Andrea Korbanka <akorbanka(a)hotmail.com>
Bei Nachfragen bitte direkt an mich. Gruß, Andrea
Date: 2006/09/13 19:25:33
Nachfragen bitte direkt an mich. Gruß, Andrea
Date: 2006/09/13 20:47:11
Nachfragen bitte direkt an mich. Gruß, Andrea
Date: 2006/09/14 00:09:30
From: GERALD and VERNEDA GERDES <GJGERDES(a)webtv.net>
If any members of this family are still in the Meiningen area and would like to correspond with an American relative please contact us Katherina Gerdes was born June 3,1869 to Lubbe Gerdes and his wife Jurrina in Leer. She was my fathers first cousin, he was born in the USA in 1894, quite an age difference. Katherina married Herman Abegg, listed as Lehrer in Osteel. Their son Friedrich was Pfarrer first in Leipzig and in 1945 Meiningen. With his first wife they had children Brigitte and Hermann-Andreas. He married a second time in 1944, 2 children - Jurinus and Lily. Katherina died January 3, 1951 in Meiningen. friedrich March 19, 1953 in Meiningen. I have no idea if Meiningen is in your area, but thought here might be a possibilty of someone knowing about this family if they are in your area. We live in Lincoln Ne. The Gerdes family farms were about 60 miles south of here. Much of the midwest was the prime area for immigration from northern Germany. Thanks Gerald Gerdes Blessings, Gerald & Verneda
Date: 2006/09/14 13:22:45
From: REPKINGRON <REPKINGRON(a)aol.com>
I have a copy of a pamphlet entitled "Geschichte der Kirch und Pfarrei St Marien in Oythe" by Günter Meyer, dated 1992. Does anyone have an English version of the Pamphlet? Ronald J Repking Flossmoor, Illinois Researching: B a h l B a l l B u k e d e n C u i l m a n D o l l e F r y e G e r d e s H a u b e n H i l k e r s H o h l J a e g e r J e l m a n n J o e c k e l K u h l m a n L a m m e r s L u s t i g L u x M e m i k e n M e r c k e l M e y e r N e e h u e s N i e h a u s N i e m a n n N i e s s P e t r i P e t r y P f o h l R e h l R i l l R e p k i n g R i e d t R o o s S a n d s c h e i p e r S c h e r e r S c h o e n S e i l e r S e y l e r S i e g e l T h o b e n T h o e l e U n f r i d U n f r i t t V e d d e r V o r t m a n W i l i k e n
Date: 2006/09/14 16:05:49
Meiningen is located in southern of Germany, north-east of Frankfurt and Fulda, far away from Leer and Osteel. The local phone directory list no Abeg there. Maybe you write to the lutheran church: Evangelische Kreiskirchenamt Fax: +49 3693 9426 26 Sachsenstr. 15 98617 Meiningen Leer and Osteel is located in Ostfriesland, Leer south of Emden and Osteel north of Emden, near the Northsea coast. Here the addresses in Osteel: Abegg, Erich SchmiedeMstr. Phone: 04934 377 Alter Postweg 104 26529 Osteel Abegg, Friedegard 04934 990493 Alter Postweg 104 26529 Osteel Gerdes, Arnim u. Marianne 04934 6706 26529 Osteel Gerdes, K.-H. u. M. 04934 4534 26529 Osteel Leer listed a lot of Gerdes addresses, but no Abegg. Good luck, Werner Honkomp > If any members of this family are still in the Meiningen area and would > like to correspond with an American relative please contact us > Katherina Gerdes was born June 3,1869 to Lubbe Gerdes and his wife > Jurrina in Leer. She was my fathers first cousin, he was born in the > USA in 1894, quite an age difference. Katherina married Herman Abegg, > listed as Lehrer in Osteel. Their son Friedrich was Pfarrer first in > Leipzig and in 1945 Meiningen. With his first wife they had children > Brigitte and Hermann-Andreas. He married a second time in 1944, 2 > children - Jurinus and Lily. > Katherina died January 3, 1951 in Meiningen. friedrich March 19, 1953 > in Meiningen. > I have no idea if Meiningen is in your area, but thought here might be a > possibilty of someone knowing about this family if they are in your > area. We live in Lincoln Ne. The Gerdes family farms were about 60 miles > south of here. Much of the midwest was the prime area for immigration > from northern Germany. Thanks Gerald Gerdes > Blessings, Gerald & Verneda > Oldenburg-L mailing list > Oldenburg-L(a)genealogy.net > http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2006/09/14 17:54:39
From: Brett and Joy Wright <brett-joy(a)inebraska.com>
I am researching my grandfather's ancestry. Following is what I know about his family: Jürgan Gerhard ONKEN (d. Heidmühle, in the 1880's) and Gretje RADEMACHER (b. 2 June 1851 in Aurich-Oldendorf) had (probably) three children - Edo (unsure of spelling), Enno (unsure of spelling), and Hinrich "Henry" Gerhard ONKEN. When Jürgan died, Gretje re-married to a BOHLKEN and later to a PIELSTICK (unsure of spelling). Hinrich "Henry" Gerhard ONKEN (b. 29 April 1881 in Heidmühle, baptized 19 June 1881 in Heidmühle, confirmed 7 Apr 1895 in Reepsholt, d. 28 Dec 1945 in Ewington twp, Jackson, Minnesota) married Rieke Tjebbend SIEBELS (b. 26 Mar 1886 in Belfort, baptized 10 Apr 1887, confirmed 8 Apr 1900 in Fedderwarden, d. 18 Apr 1950 in Worthington, Nobles, Minnesota) on 24 June 1905 in Fedderwarden. The marriage was performed by ? TIARKS and witnessed by Julius Gustan SIEBELS, a carpenter, and Louisa Frederika PAPKEN (or POPKEN?) geb. FOLKERS. I am unsure how or if these people are related. Rieke Tjebbend SIEBELS was the daughter of Johann Hinrich SIEBELS (b. 3 May 1857 in Germany, d. 7 Dec 1931 in Blomberg) and Louisa Maria Henrietta Wilhelmina REINERS (b. 21 Feb 1861 in Prussia?, d. 25 Aug 1935 in Blomberg). Louisa REINERS was the daughter of Jüliüs Ricklef(s) REINERS (b. about 1835, possible mother - Rike or Rieke) and Gesine Catharine GERDES (b. 22 June 1838 in Fedderwarden). I have more information on Gesine GERDES' ancestors, but none on any of the other ancestors. Hinrich ONKEN and Rieke SIEBELS had ten children: 1. Marie Gretchen Louise ONKEN HULS (b. 19 July 1906 in Neuender, baptized 23 Sept 1906 in Neuende) Godparents were Georg Wilhelm ONKEN (unsure of relation), Tantye Marie ONKEN (unsure of relation), and Louise Marie SIEBELS (either the grandmother or an aunt). 2. Johannes "Hans" Jürgan Heinrich ONKEN (b. 20 June 1908 in Heppens, baptized 16 Aug 1908 in Heppens) Godparents were not listed. *In 1910, the family moved to Sterling, Whiteside, Illinois. 3. Lisbeth Gesine Auguste ONKEN SAATHOFF (b. 9 Aug 1910 in Sterling, baptized 20 Aug 1911 in East Genessee, d. 1932) Godparents were Auguste BUHROW (an aunt) and Gesine IDEUS (an aunt). *In 1912, the family moved to Rost twp, Jackson county, Minnesota. 4. Gerhard "Jerry" Schwerd Richard ONKEN (b. 10 Sept 1912 in Rost twp, baptized 6 Oct 1912 in Rost twp) Godparents were Gerhard RADEMACHER and Sara RADEMACHER (grand uncle and wife). 5. Friedrich "Fritz" Wilhelm Theodor ONKEN (b. 22 Apr 1915 in Rost twp, baptized 9 May 1915 in Rost twp) Godparents were Fritz HENNING and Wiebkea? HENNING (unsure of relation, if any). 6. Arnold Albert Bernhard ONKEN (b. 11 July 1917 in Rost twp, baptized 22 July 1917 in Rost twp, d. 1935) Godparents were Albert SCHOONE and Bina SCHOONE (unsure of relation, if any). * The family moved to Ewington twp, Jackson county, Minnesota. 7. August Ludwig Karl ONKEN (b. 13 Dec 1919 in Ewington twp, baptized 4 Jan 1920 in Rost twp) Godparents were Albert RADEMACHER and Albertine RADEMACHER (first cousin once removed and wife). 8. Anna Leonore Dorothea ONKEN SCHULTZ (b. 24 May 1922 in Rost twp, baptized 11 June 1922 in Rost twp) Godparents were Louis GRUESSING and Anna GRUESSING (first cousin once removed and husband). 9. Walter Herman Lehnert ONKEN (b. 12 Nov 1924 in Rost twp, baptized 14 Nov 1924 in Rost twp) Godparents were Lehnert H. ACKERMANN and Dorothea ACKERMANN (neighbors - probably not related). 10. Reinold "Mike" Herold Alfred ONKEN (b. 5 July 1927 in Ewington twp, baptized 24 July 1927 in Rost twp) Godparents were Hilda BOHLKEN (aunt), Rolf SCHMIDT (unsure of relation, if any), and Anna SCHMIDT (unsure of relation, if any). Does anyone recognize any of these names? Any help in finding ancestors or more information about those listed would be appreciated. Thanks! Joy
Date: 2006/09/14 21:41:45
From: Bob Niehaus <rniehaus(a)adelphia.net>
Date: 2006/09/17 03:11:09
From: Vince Rollman <pfalz33(a)adelphia.net>
Hallo Liste, I'm searching for help in my research of the BIE DER HAEKE (*) family of Neuenkirchen. This is what I know. Henrich Rolf bi der haeke (Rohlmann) emigrated from Neuenkirchen, bi der haeke farm, in 1834. He was the owner of the farm and the only surviving son of Joannes Henricus Rollmann and Catharina Margaretha Henkenberens. Joannes Henricus Rollmann was the oldest son of Joannes Gerharde Bie der Haeke conductis Rohlmann natus Wenstrup and Maria Elizabeth Bie der Haeke. and was born in 1750. I assume Joannes Gerhardes Wenstrup gained ownership of the Bie der Haeke farm through his marriage with Maria Elizabeth Bie der Haeke. Maria Elizabeth Bie der Haeke is the only child of Joannes Henricus Bie der Haeke and Maria Adelheidis Westendorf (married 13 Oct 1721) and was born in 1723. My research has found three possible Joannes Henricus Bie der Haekes' for this marriage. The first, Joan Hen Bie der Haeke son of Lueke Bie der Haeke (**) and Catherina Polmann or Pohlmann (married 1688) born in 1694. The second, Joan Hen Bie der Haeke son of Taupke Bie der Haeke and Christina Schurman or Schierman (married in 1686) born 1693 along with a twin sister Anna Catherina. The Third, Joan Hen son of Henricus Bie der Haeke and Anna Walage or Wahlage (married 1666) born in 1681. * The spelling of BIE DER HAEKE is found in many different ways: Bider Hake, biy der hacke etc...... ** The marriage record for Lueke shows his last name as Pieper but all other records found list his last name as Bie der Haeke. I'm trying to find the ownership line of the farm which should also be the line of Joan Hen. Any help is greatly appreciated and I'm happy to share all I know of this family. Ciao, Vince Rollman
Date: 2006/09/17 16:49:47
From: werner wierhake <wierhake(a)freenet.de>
Hallo Liste,
I'm searching for help in my research of the BIE DER HAEKE (*) family of Neuenkirchen. This is what I know.
Henrich Rolf bi der haeke (Rohlmann) emigrated from Neuenkirchen, bi der
haeke farm, in 1834. He was the owner of the farm and the only surviving son
of Joannes Henricus Rollmann and Catharina Margaretha Henkenberens.
Joannes Henricus Rollmann was the oldest son of Joannes Gerharde Bie der
Haeke conductis Rohlmann natus Wenstrup and Maria Elizabeth Bie der Haeke.
and was born in 1750. I assume Joannes Gerhardes Wenstrup gained ownership
of the Bie der Haeke farm through his marriage with Maria Elizabeth Bie der
Haeke.
Maria Elizabeth Bie der Haeke is the only child of Joannes Henricus Bie der
Haeke and Maria Adelheidis Westendorf (married 13 Oct 1721) and was born in
1723.
My research has found three possible Joannes Henricus Bie der Haekes' for this marriage.
The first, Joan Hen Bie der Haeke son of Lueke Bie der Haeke (**) and Catherina Polmann or Pohlmann (married 1688) born in 1694.
The second, Joan Hen Bie der Haeke son of Taupke Bie der Haeke and Christina
Schurman or Schierman (married in 1686) born 1693 along with a twin sister
Anna Catherina.
The Third, Joan Hen son of Henricus Bie der Haeke and Anna Walage or Wahlage
(married 1666) born in 1681.
* The spelling of BIE DER HAEKE is found in many different ways: Bider Hake,
biy der hacke etc......
** The marriage record for Lueke shows his last name as Pieper but all other
records found list his last name as Bie der Haeke.
I'm trying to find the ownership line of the farm which should also be the
line of Joan Hen. Any help is greatly appreciated and I'm happy to share all
I know of this family.
Ciao, Vince Rollman
Date: 2006/09/17 20:54:44
From: rradams <rradams(a)fuse.net>
Vince. The dates you are seeking are much earlier but I found a Johann Heinrich Rolf married Johann Bernard Lueke April 13, 1869 at Sankt Martinus Katholisch, Nottuln, Westfalen, Preussen. LDS information Batch Number M941564 Source Call No 0858942 C. Adams ---- oldenburg-l-request(a)genealogy.net wrote: ============= Send Oldenburg-L mailing list submissions to oldenburg-l(a)genealogy.net To subscribe or unsubscribe via the World Wide Web, visit http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l or, via email, send a message with subject or body 'help' to oldenburg-l-request(a)genealogy.net You can reach the person managing the list at oldenburg-l-owner(a)genealogy.net When replying, please edit your Subject line so it is more specific than "Re: Contents of Oldenburg-L digest..." Today's Topics: 1. bi der haeke of Neuenkirchen (Vince Rollman) ---------------------------------------------------------------------- Message: 1 Date: Sat, 16 Sep 2006 19:10:56 -0600 From: "Vince Rollman" <pfalz33(a)adelphia.net> Subject: [OL] bi der haeke of Neuenkirchen To: <oldenburg-l(a)genealogy.net> Message-ID: <GNEKIDAEHIGPBCNEBGNEKEEGCAAA.pfalz33(a)adelphia.net> Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1" Hallo Liste, I'm searching for help in my research of the BIE DER HAEKE (*) family of Neuenkirchen. This is what I know. Henrich Rolf bi der haeke (Rohlmann) emigrated from Neuenkirchen, bi der haeke farm, in 1834. He was the owner of the farm and the only surviving son of Joannes Henricus Rollmann and Catharina Margaretha Henkenberens. Joannes Henricus Rollmann was the oldest son of Joannes Gerharde Bie der Haeke conductis Rohlmann natus Wenstrup and Maria Elizabeth Bie der Haeke. and was born in 1750. I assume Joannes Gerhardes Wenstrup gained ownership of the Bie der Haeke farm through his marriage with Maria Elizabeth Bie der Haeke. Maria Elizabeth Bie der Haeke is the only child of Joannes Henricus Bie der Haeke and Maria Adelheidis Westendorf (married 13 Oct 1721) and was born in 1723. My research has found three possible Joannes Henricus Bie der Haekes' for this marriage. The first, Joan Hen Bie der Haeke son of Lueke Bie der Haeke (**) and Catherina Polmann or Pohlmann (married 1688) born in 1694. The second, Joan Hen Bie der Haeke son of Taupke Bie der Haeke and Christina Schurman or Schierman (married in 1686) born 1693 along with a twin sister Anna Catherina. The Third, Joan Hen son of Henricus Bie der Haeke and Anna Walage or Wahlage (married 1666) born in 1681. * The spelling of BIE DER HAEKE is found in many different ways: Bider Hake, biy der hacke etc...... ** The marriage record for Lueke shows his last name as Pieper but all other records found list his last name as Bie der Haeke. I'm trying to find the ownership line of the farm which should also be the line of Joan Hen. Any help is greatly appreciated and I'm happy to share all I know of this family. Ciao, Vince Rollman ------------------------------ ______________________________________________ Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l End of Oldenburg-L Digest, Vol 34, Issue 12 *******************************************
Date: 2006/09/17 23:10:15
From: Marilyn Andrick <gandrick(a)freeway.net>
Hello List, I have been following the list for some time and am impressed with the help that is furnished by people living in Oldenburg. You are all to be commended. I am looking for information on my 3rd. great grandparents, Johann Fredrick August Behrendt/Behrens and Magdalena Henrietta Fahrenholtz. Johann was born in Oldenburg on 26 Feb 1842 to Berend Behrens and Helene Bolses. Magdalena was born in Vilsen on 10 Jun 1949 to Heinrich Wilhelm Fahrenholtz and Sofia Lesemann. Johann and Magdalena were married in Vilsen on 7 Apr 1873. They immigrated to Chicago, IL, USA in June of 1885 along with children, Bernard, Heinrich, Sofia and August. They lived in Illinois and Michigan until their deaths. I would like information on Berend and Helene Behrens as well as sibling information on both Johann and Magdalena. I do not know what parish the church information would be in or where they lived. I do know that my great grandfather, Bernard and his siblings were born in Bremen. Any help or advise would be appreciated. For anyone who is in this line, I have a large quantity of information to exchange on the descendants of Johann and Magdalena. Thank you, Marilyn Andrick Email: gandrick(a)freeway.net
Date: 2006/09/18 01:06:44
From: Bill HINTE <whinte(a)froggy.com.au>
Hello List,
I have been following the list for some time and am impressed with the help that is furnished by people living in Oldenburg. You are all to be commended.
I am looking for information on my 3rd. great grandparents, Johann Fredrick August Behrendt/Behrens and Magdalena Henrietta Fahrenholtz. Johann was born in Oldenburg on 26 Feb 1842 to Berend Behrens and Helene Bolses. Magdalena was born in Vilsen on 10 Jun 1949 to Heinrich Wilhelm Fahrenholtz and Sofia Lesemann. Johann and Magdalena were married in Vilsen on 7 Apr 1873.
They immigrated to Chicago, IL, USA in June of 1885 along with children, Bernard, Heinrich, Sofia and August. They lived in Illinois and Michigan until their deaths.
I would like information on Berend and Helene Behrens as well as sibling information on both Johann and Magdalena. I do not know what parish the church information would be in or where they lived. I do know that my great grandfather, Bernard and his siblings were born in Bremen. Any help or advise would be appreciated.
For anyone who is in this line, I have a large quantity of information to exchange on the descendants of Johann and Magdalena.
Thank you,
Marilyn Andrick
Email: gandrick(a)freeway.net Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
-- No virus found in this incoming message. Checked by AVG Free Edition. Version: 7.1.405 / Virus Database: 268.12.4/449 - Release Date: 15/09/2006
Date: 2006/09/18 09:03:37
Hello Marilyn, did you look at _www.familienkunde-oldenburg.de_ (http://www.familienkunde-oldenburg.de) and then at 'emigrants'. There are quite a number of Behrends in that list. Gerold Diers
Date: 2006/09/18 11:35:09
From: MonikaReinhold <MonikaReinhold(a)aol.com>
Hi Vince, I have on hand the Personenschatzungsregister der Kirchspiele Neuenkirchen und Steinfeld of 1661. In this „Personenschatzungsregister“, however, there are registered only the persons and properties belonging to the Bistum Münster. 90% of Neuenkirchens population e.g. belonged to the Bistum Osnabrück So the list of persons is rather short. I looked through this register for the names mentioned in your mail and disvocered two families, viz: Persohnschatz Register de termino 25. Juny Anno 1661, Kirspelß Newenkirchen Kötter und Leibzüchter so ein oder zwey pferde halten Johan bei der Hake et uxor Einpflügige, halbe Erbe und Kotten, so ein pflug zu feldt führen Everdt Westendorff et uxor Herman, Catharina Elsaben, und Anna unter zwolff Jahren Engelke ein Junge Maybe you can discover the connection . More I do not have. Regards Monika
Date: 2006/09/18 14:43:04
From: Carel Paradies <c.e.paradies(a)wanadoo.nl>
Gerold Diers, thank you very much for the list of publications on the Hollandgang in your mail of 11-9-2006. The first item on the list concerns an article by Wolfgang Stelljes in BMOL 1996/91.Can you tell what BMOL means, or where I can find this article? Regards, Carel Paradies -------------------------------------------------------------------------------- Mijn Postvak In wordt beschermd door SPAMfighter 193 spam-mails zijn er tot op heden geblokkeerd. Download de gratis SPAMfighter vandaag nog!
Date: 2006/09/18 18:12:48
Hello,
BMOL stands for
Mitteilungsblatt der Oldenburgischen Landschaft
You should be able to get it in most Oldenburg Bibliotheques or at the state
archive.
Unfortunately, I do not have this publication.
Mfg
Gerold Diers
Date: 2006/09/19 12:19:46
From: Carel Paradies <c.e.paradies(a)wanadoo.nl>
Hello, BMOL stands for
Mitteilungsblatt der Oldenburgischen Landschaft
You should be able to get it in most Oldenburg Bibliotheques or at the state
archive.
Unfortunately, I do not have this publication.
Mfg Gerold Diers Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2006/09/19 14:55:19
From: Darren Hellwege <columbiamocowboy(a)yahoo.com>
I don't know if mine are kin to Marilyn's Behrens, but here's one on my tree:
Margareta Behrens, born 1667 in Amelhausen. Died Dec. 15, 1742 in Grossenknenten. Married Heinrich Wendt (1654-1737, born and died in Grossenkneten)
The child in my line was Johann Wendt. I doubt that was their only child, it's the only one I have. I have no parents or further info on Margareta, I'll try to find my Grossenkneten book and see if others are listed later today.
Have a great day!
Darren Hellwege
Columbia MO USA
http://www.kbia.org/darren
.
----- Original Message -----
From: "Marilyn Andrick"
To:
Sent: Sunday, September 17, 2006 2:09 PM
Subject: [OL] Behrendt/Behrens
> Hello List,
>
> I have been following the list for some time and am impressed with the
> help that is furnished by people living in Oldenburg. You are all to be
> commended.
>
> I am looking for information on my 3rd. great grandparents, Johann
> Fredrick August Behrendt/Behrens and Magdalena Henrietta Fahrenholtz.
> Johann was born in Oldenburg on 26 Feb 1842 to Berend Behrens and Helene
> Bolses. Magdalena was born in Vilsen on 10 Jun 1949 to Heinrich Wilhelm
> Fahrenholtz and Sofia Lesemann. Johann and Magdalena were married in
> Vilsen on 7 Apr 1873.
>
> They immigrated to Chicago, IL, USA in June of 1885 along with children,
> Bernard, Heinrich, Sofia and August. They lived in Illinois and Michigan
> until their deaths.
>
> I would like information on Berend and Helene Behrens as well as sibling
> information on both Johann and Magdalena. I do not know what parish the
> church information would be in or where they lived. I do know that my
> great grandfather, Bernard and his siblings were born in Bremen. Any help
> or advise would be appreciated.
>
> For anyone who is in this line, I have a large quantity of information to
> exchange on the descendants of Johann and Magdalena.
>
> Thank you,
>
> Marilyn Andrick
>
> Email: gandrick(a)freeway.net
> Oldenburg-L mailing list
> Oldenburg-L(a)genealogy.net
> http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
>
>
> --
> No virus found in this incoming message.
> Checked by AVG Free Edition.
> Version: 7.1.405 / Virus Database: 268.12.4/449 - Release Date: 15/09/2006
>
>
Oldenburg-L mailing list
Oldenburg-L(a)genealogy.net
http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
---------------------------------
How low will we go? Check out Yahoo! Messengers low PC-to-Phone call rates.
Date: 2006/09/20 04:04:13
From: Edwardssl <Edwardssl(a)att.net>
Hello Monika, Would you know where I might purchase this 1661 personenschatzungregister for Neuenkirchen and Steinfeld? Rgds Linda
Date: 2006/09/20 05:30:14
From: GERALD and VERNEDA GERDES <GJGERDES(a)webtv.net>
Hello from Lincoln Ne A little bit of information from the Aurich Oldendorf OSB, all information is from that. Gretje Rademacher is listed listed in 2751 as the oldest child of Schweer Reiners Rademacher, born 1827, and Anna Gerhards Goedals, born 1825. A brother of Gretje, Gerhard Schweers Rademacher born in 1860, marries Sara Alberts Loschen. This is listed in 2764. They are probably the Godparents you list under #4. Father of Schweer Reiners Rademacher is Reiners Boers Rademacher born 1797. His first wife was Gretje oltmanns born in 1802. This is listed in 2747. Reiner Broers Rademacher parents are listed in 3222, he is their oldest child. Anke Gerdes, born in 1776, Listed in 1074, marries Boer Schweers , born in 1769. Their 4th child is Gerd Boers Rademacher, born in 1804. These brothers take the name Rademacher, probably form occupation-wheel maker. Gerds offspring immigrates to Nebraska, first to the Talmage, Cook and Burr area. Some move on to NE South Dakota and Okla. There are some I beleive in the Odell and Adams area. Their brother Focke Boers, born 1807, marries Medje Schoon. Family members immigrate to the Castro colonies west of San Antonio. Al Gerdes, listed as receiving this message is from that family as I remember. I have the OSB from him, so if this information is helpful thank him. His Gerdes family is a different one than mine, from the same general area in Ostfriesland. The last child of Anke and Boer, Maria, born in 1821, marries a Gronewald, some children immigrated to Golden IL and one at least to Gothenberg Ne. I have a little more information from roots web but have not really researched this family. Al Gerdes has a lot on his family. Mother Anke Gerdes is a sister to my great great grandfather, our generations are really spread out, Lubbe Gerdes was born in 1767. Most of that Gerdes family took the name Schmidt in 1811 when Napolean decreed all names had to remain the same from one generation to the next. Somewhere along the line my ggrandfather went back to Gerdes. They immigrated in 1868 to the Phelps City Mo area and due to floods moved to the stateline area south of Wymore Ne in 1883. I have no Gesine Gerdes in our history. My grandmother , last name Boschen, had Onken in her family. They were from the Ardorf area. More Onkens listed from that general area. We also have Siebels in our family history. This is the first knowledge I have of some of Reinder Boers Rademachers family immigrating. My great grandfathers half sisters family wound up in the Clara City area also in SW Mn. Hope this helps, have you received other information? Blessings, Gerald & Verneda
Date: 2006/09/20 05:42:16
From: WBHINKLE <WBHINKLE(a)aol.com>
I am looking for info on Schuhmacher Harn Janssen Siebelts and Anna Wilhelmina Oetker mirrage 1820's or later. They are the parents of my great grandfather Henry H. Siebelts..b:Oct 1841 in Lingen thanks bill hinkle in Oklahoma...USA
Date: 2006/09/20 18:04:31
From: Brett and Joy Wright <brett-joy(a)inebraska.com>
Hello from Plattsmouth! Thank you so much for your reply! The information you have provided regarding the RADEMACHER family confirms my belief that Gretje was Schweer's daughter. I had seen some evidence on the WorldConnect site that was leading to that conclusion, but your OSB data made it obvious. Gerhard and Sara RADEMACHER lived in Jackson county, Minnesota, too. They had come to the States in 1884, settling first somewhere in Illinois. Sara's maiden name, Loschen, is confirmed by online Minnesota birth records for her children. I believe many of their descendants still live in southwest Minnesota. Thank you again for your reply. And thanks to you, Al, for providing the OSB data! I still hope to find more on the ONKEN and SIEBELS families. Joy
Date: 2006/09/21 13:59:59
Date: 2006/09/21 14:06:23
From: Joachim Ostendorf <home(a)nordstyle.de>
Hallo Andrea, schau bitte hier: http://www.dasoertliche.de/ Da kannst Du für ganz Deutschland die Stadt und den Teilnehmer in wenigen Sekunden suchen. Besten Gruß aus Mölln Joachim ----- Original Message ----- From: Andrea Korbanka To: Oldenburg-l(a)genealogy.net Sent: Thursday, September 21, 2006 1:59 PM Subject: [OL] Adreß-/Telefonbuch Wilhelmshaven Liebe Liste! Hat jemand ein altes Adreß- und/oder Telefonbuch von Wilhelmshaven und könnte etwas für mich nachschauen? Gruß aus Schwaben, Andrea (Korbanka) Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2006/09/21 14:11:42
From: "Joachim Ostendorf" <home(a)nordstyle.de> Reply-To: Oldenburg-L <oldenburg-l(a)genealogy.net> To: "Oldenburg-L" <oldenburg-l(a)genealogy.net> Subject: Re: [OL] Adreß-/Telefonbuch Wilhelmshaven Date: Thu, 21 Sep 2006 14:06:05 +0200
Hallo Andrea,
schau bitte hier: http://www.dasoertliche.de/
Da kannst Du für ganz Deutschland die Stadt und den Teilnehmer in wenigen Sekunden suchen.
Besten Gruß aus Mölln Joachim ----- Original Message ----- From: Andrea Korbanka To: Oldenburg-l(a)genealogy.net Sent: Thursday, September 21, 2006 1:59 PM Subject: [OL] Adreß-/Telefonbuch Wilhelmshaven
Liebe Liste! Hat jemand ein altes Adreß- und/oder Telefonbuch von Wilhelmshaven und könnte etwas für mich nachschauen? Gruß aus Schwaben, Andrea (Korbanka)
Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2006/09/21 20:14:41
From: Margot King <margot.king(a)ca.inter.net>
Johann Henrich Bergmann
oo 13.Jan.1859 in Damme
to Maria Agnes von Handorf born 19.Aug.1839 in Holdorf-Handorf parish Damme
Heuerleute by Meyer-Holzgrefe in Holdorf-Handorf
wittnesses: Bernd von Handorf, Christine Bernardine Bergmann
Margot King 17 Woodside Avenue Toronto ON M6P 1L6 Canada Email: margot.king(a)ca.inter.net Phone: (416) 604-3111
Date: 2006/09/21 20:36:43
From: Klaus Kirsch <klaus.kirsch.brake(a)freenet.de>
Liebe Liste! Hat jemand ein altes Adreß- und/oder Telefonbuch von Wilhelmshaven und könnte etwas für mich nachschauen? Gruß aus Schwaben, Andrea (Korbanka)
Date: 2006/09/21 21:51:05
Hello Margot, yes it could be that your gr-gr-grandmother was related to the Honkomp-von Handrup(Arens) family. Please send me your muddled family tree directly to my email address: werner(a)honkomp.de I think I can clarify this. Also the background of Maria Agnes von Handorf. You should know, von Handorf was a big farmer in Holdorf-Handorf with a lot of children, but not all of them could get married into an other farm. Let me see, Werner Honkomp > In 2002 I posted a query on this wonderful list asking about the > Bergmann family in Damme and, as always, promptly received a reply from > Werner about Johann Heinrich: >> Johann Henrich Bergmann >> oo 13.Jan.1859 in Damme >> to Maria Agnes von Handorf born 19.Aug.1839 in Holdorf-Handorf parish >> Damme >> Heuerleute by Meyer-Holzgrefe in Holdorf-Handorf >> wittnesses: Bernd von Handorf, Christine Bernardine Bergmann > I'm now desperately trying to disentangle the von Handorf/Handrup/Arens > web and must confess I'm totally confused. I have have now moved on to > the Von Handorfs and wonder if my great-great grandmother MARIA AGNES > VON HANDORF (1828-1906) might be part of the family which includes the > Arens and Honkomp families. All I have is a copy of a muddled family > tree and I would be immensely grateful if someone could help me out. > Another question I have revolves around the vexed problem of marriages > among the Heuerleuten. If, as is clear, Johann Heinrich Bergmann was > one, would Maria Agnes von Handorf have had to be from a similar > background? > Thanks > Margot > Margot King > 17 Woodside Avenue > Toronto ON M6P 1L6 Canada > Email: margot.king(a)ca.inter.net > Phone: (416) 604-3111 > Oldenburg-L mailing list > Oldenburg-L(a)genealogy.net > http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2006/09/22 11:33:12
Nachfragen bitte direkt an mich. Gruß, Andrea akorbanka(a)hotmail.com
Date: 2006/09/23 07:20:24
From: pablo gmx <pablobertermann(a)gmx.net>
du kannst sie in http://www.online-ofb.de/famlist.php?ofb=stedesdorf&b=A&lang=de finden
Pablo Bertermann Villa Ballester Argentinien
Endlich nach jahrenlanger Suche habe ich die Eltern von dem Regimentschirurgen Anton Wilhelm v. Fangen in Kristansand (Norwegen) gefunden: Laut seines Taufscheines (in Rigsarkivet in Kopenhagen) sei er am 5. Februar 1740 in "Burhafe im Budjadingen Lande des Herzogthums Oldenburg" als Sohn des Kaufmannes Herring von Fangen und Tete Sophie geb. Francken getauft worden. Taufzeugen waren (soweit ich entziffern kann) ein Untervogt Schwenker, Eilerd Eilers und Borchert Itzen.
Ich bin dankbar für jede weitere Information zu dieser Familie. Gibt es Bürgerschaftsprotokollen für Burhave oder andere Quellen die mich weiter bringen kann? Wo kann ich mich wenden, wenn ich gegen Bezahlung die Kirchenbücher von Burhave auf Spuren von dieser Familie untersuchen lassen möchte?
viele Grüsse aus Dänemark Tom Brøndsted Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
-- No virus found in this incoming message. Checked by AVG Free Edition. Version: 7.1.405 / Virus Database: 268.12.5/450 - Release Date: 18/09/2006
Date: 2006/09/23 08:48:16
Hallo Andrea, das "älteste Adreßbuch welches ich von WHV besitze ist von 1950. Wenn ich helfen kann mache ich es gerne! Ganz alte Adreßbücher aus der Zeit vor 1900 findest Du im Stadtarchiv in Wilhelmshaven, jedoch leider nur vor Ort! Telefonbuch aus der Region besitze ich aus der Zeit um 1920! Aber welcher normale Bürger besaß damals schon ein Telefon? Das Gebiet der heutigen Kreisfreien Stadt Wilhelmshaven gehörte übrigens früher zum Jeverland. Behandeln wir deshalb auch im "Familienkundlichen Stammtisch Jeverland". http://www.genealogienetz.de/vereine/ag-jeverland/ Gruß Walter > -----Ursprüngliche Nachricht----- > Von: oldenburg-l-bounces(a)genealogy.net [mailto:oldenburg-l- > bounces(a)genealogy.net] Im Auftrag von Andrea Korbanka > Gesendet: Donnerstag, 21. September 2006 14:00 > An: Oldenburg-l(a)genealogy.net > Betreff: [OL] Adreß-/Telefonbuch Wilhelmshaven > > Liebe Liste! > Hat jemand ein altes Adreß- und/oder Telefonbuch von Wilhelmshaven und > könnte etwas für mich nachschauen? > Gruß aus Schwaben, Andrea (Korbanka) > > > Oldenburg-L mailing list > Oldenburg-L(a)genealogy.net > http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l
Date: 2006/09/23 09:56:45
From: hjacobsen <hjacobsen(a)aol.com>
<unfortunately this doesnøt fit into my family tree, but thank you for the reply. <henrietta <jacobsen -----Original Message----- From: werner(a)honkomp.de To: oldenburg-l(a)genealogy.net Sent: Thu, 21 Sep 2006 7:51 AM Subject: Re: [OL] Von Handorf families Hello Margot, yes it could be that your gr-gr-grandmother was related to the Honkomp-von Handrup(Arens) family. Please send me your muddled family tree directly to my email address: werner(a)honkomp.de I think I can clarify this. Also the background of Maria Agnes von Handorf. You should know, von Handorf was a big farmer in Holdorf-Handorf with a lot of children, but not all of them could get married into an other farm. Let me see, Werner Honkomp > In 2002 I posted a query on this wonderful list asking about the > Bergmann family in Damme and, as always, promptly received a reply from > Werner about Johann Heinrich: >> Johann Henrich Bergmann >> oo 13.Jan.1859 in Damme >> to Maria Agnes von Handorf born 19.Aug.1839 in Holdorf-Handorf parish >> Damme >> Heuerleute by Meyer-Holzgrefe in Holdorf-Handorf >> wittnesses: Bernd von Handorf, Christine Bernardine Bergmann > I'm now desperately trying to disentangle the von Handorf/Handrup/Arens > web and must confess I'm totally confused. I have have now moved on to > the Von Handorfs and wonder if my great-great grandmother MARIA AGNES > VON HANDORF (1828-1906) might be part of the family which includes the > Arens and Honkomp families. All I have is a copy of a muddled family > tree and I would be immensely grateful if someone could help me out. > Another question I have revolves around the vexed problem of marriages > among the Heuerleuten. If, as is clear, Johann Heinrich Bergmann was > one, would Maria Agnes von Handorf have had to be from a similar > background? > Thanks > Margot > Margot King > 17 Woodside Avenue > Toronto ON M6P 1L6 Canada > Email: margot.king(a)ca.inter.net > Phone: (416) 604-3111 > Oldenburg-L mailing list > Oldenburg-L(a)genealogy.net > http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l ________________________________________________________________________ Check out the new AOL. Most comprehensive set of free safety and security tools, free access to millions of high-quality videos from across the web, free AOL Mail and more.
Date: 2006/09/25 21:05:53
Moin Nikolaus, im Heft 11 der Gelben Reihe der OGF e.V. (übertragen von der Arbeitsgruppe "Quellenforschung") ist aufgelistet: Protokollum Visitationis domesticon des Kirchspiels Ganderckeseh Anno 1662 Mense April et May Bey der Langenstraße: Henrich Ordemann und Anne 1 Alte 4 Kinder 1 Dienst (und "- in dessen Hauße wohnet p.t. Gerdt Timmermann, Krüger und Mettje + 5 Kinder) (Bei Hinrich Lange Johan und Mettje) Auf dessen Höffte ein klein Hauß Johan Ordemann und Alcke Schlutter: Wilcke Ordemann und Sophie diese haben Zwillinge? 3 Kinder Ganderkeseer Seelen: Register oder Verzeichniß derrer Eingepfarten 1. Haußwirth und Frauen 2. Alten Männer und Witwen, so ihr Hauß überlaßen 3. Kinder über 10 Jahr und noch bei den Eltern im Hauß 4. Dienstboten. Alß Knechte, Mägte, Jungen etc. übergeben und auff Befehl eingeschicket von dem p.t. Pastore zu Ganderkesee Thaddeo Theodorici Anne, seol Hinrich Ordemann Witwe 2 Kinder Wilcke Ordeman, Fr. Sophia 3 Kinder Kopf- und Viehschatzregister Ganderkesee 1678 Schlutter Wilken Ordemans, Ehefrau, 4 Kinder (1 über 10 Jahre), 2 Pferde, 2 Kühe, 1 Rind, 30 Schafe, 3 Rth., 15 Grote Ganderkesehe, Halbe Bauen Henrich Ordemann, Ehefrau, 3 Kinder (1 über 10 Jahre), 2 Pferde, 1 Füllen, 2 Kühe, 1 Schwein, gewesener Untervoigt ist todt Vielleicht gibt das irgendwo Ergänzung oder Bestätigung Herzliche Grüsse Jochen
Date: 2006/09/26 15:04:21
From: hjacobsen <hjacobsen(a)aol.com>
I only speak and understand English. I would appreciate any information you may have for Meyer or Albers or von Seegern from the Hatten, Oldenburg area in the 1800's. Sorry I do not recognize any names and donot understand your kind message. Henrietta Jacobsen -----Original Message----- From: jochen.behrmann(a)ewetel.net To: oldenburg-l(a)genealogy.net Sent: Mon, 25 Sep 2006 9:08 PM Subject: Re: [OL] Ordemann in Ganderkesee Moin Nikolaus, im Heft 11 der Gelben Reihe der OGF e.V. (übertragen von der Arbeitsgruppe "Quellenforschung") ist aufgelistet: Protokollum Visitationis domesticon des Kirchspiels Ganderckeseh Anno 1662 Mense April et May Bey der Langenstraße: Henrich Ordemann und Anne 1 Alte 4 Kinder 1 Dienst (und "- in dessen Hauße wohnet p.t. Gerdt Timmermann, Krüger und Mettje + 5 Kinder) (Bei Hinrich Lange Johan und Mettje) Auf dessen Höffte ein klein Hauß Johan Ordemann und Alcke Schlutter: Wilcke Ordemann und Sophie diese haben Zwillinge? 3 Kinder Ganderkeseer Seelen: Register oder Verzeichniß derrer Eingepfarten 1. Haußwirth und Frauen 2. Alten Männer und Witwen, so ihr Hauß überlaßen 3. Kinder über 10 Jahr und noch bei den Eltern im Hauß 4. Dienstboten. Alß Knechte, Mägte, Jungen etc. übergeben und auff Befehl eingeschicket von dem p.t. Pastore zu Ganderkesee Thaddeo Theodorici Anne, seol Hinrich Ordemann Witwe 2 Kinder Wilcke Ordeman, Fr. Sophia 3 Kinder Kopf- und Viehschatzregister Ganderkesee 1678 Schlutter Wilken Ordemans, Ehefrau, 4 Kinder (1 über 10 Jahre), 2 Pferde, 2 Kühe, 1 Rind, 30 Schafe, 3 Rth., 15 Grote Ganderkesehe, Halbe Bauen Henrich Ordemann, Ehefrau, 3 Kinder (1 über 10 Jahre), 2 Pferde, 1 Füllen, 2 Kühe, 1 Schwein, gewesener Untervoigt ist todt Vielleicht gibt das irgendwo Ergänzung oder Bestätigung Herzliche Grüsse Jochen Oldenburg-L mailing list Oldenburg-L(a)genealogy.net http://list.genealogy.net/mailman/listinfo/oldenburg-l ________________________________________________________________________ Check out the new AOL. Most comprehensive set of free safety and security tools, free access to millions of high-quality videos from across the web, free AOL Mail and more.
Date: 2006/09/27 08:49:01
Liebe Heimatfreunde, sehr geehrte Damen und Herren, Familienforschung ist in. Die Suche nach den eigenen Wurzeln nahmen vor nunmehr bald 10 Jahren eine Handvoll engagierter Familiengeschichtsforscher zum Anlass einen Familienkundlichen Stammtisch Jeverland zu gründen. Heute sind bei den stets am ersten Dienstag im Monat stattfindenden Treffen im Gemeindehaus Accum meist 25 35 Teilnehmer, Männer und Frauen, sowohl Anfänger als auch langjährig erfahrene Hobbygenealogen aus dem gesamten Jeverland und den angrenzenden Regionen anwesend. Die Gruppe ist inzwischen als Arbeitsgemeinschaft dem Jeverländischen Altertums und Heimatverein angeschlossen. Ziel ist die Weitergabe von Informationen untereinander, der Austausch von Forschungsergebnissen, sowie Hilfestellung bei auftretenden Problemen. In der Regel alle zwei Monate hält ein Teilnehmer unserer Gruppe oder ein extra dazu geladener Gast einen kleinen Vortrag zu einen interessanten Thema der Genealogie oder der Landeskunde. In den vergangenen Jahren haben Teilnehmer des Arbeitkreises gemeinsam u.a. sehr erfolgreich Informationsveranstaltungen zum Thema Genealogie / Landeskunde durchgeführt, bzw. an überregionalen Ausstellungen teilgenommen. Zweitägige Ausstellung im ev. Gemeindehaus Schortens - Sillenstede und im ev. Gemeindehaus in Wilhelmshaven - Heppens, mehrwöchige Ausstellung im Schloß zu Jever. Auf den Norddeutschen Genealogiebörsen im Museumsdorf Cloppenburg und im Auswandererhaus in Bremerhaven war die Gruppe mit einem Informationstand sehr erfolgreich vertreten. Am Wochenende den 30.9. / 1.10.2006, jeweils in der Zeit von 11.00 Uhr bis 17.00 Uhr stehen fachkundige Mitglieder der Gruppe interessierten Hilfesuchenden, ganz egal ob Neuling oder erfahrenem Familiengeschichtsforscher mit Rat und Tat zur Verfügung. Schwerpunkt der Veranstaltung soll in erster Linie nicht die Präsentation von Forschungsergebnissen sein, sonder vielmehr der Weg, wie und wo Interessierte an gewünschte Informationen gelangen können. Ferner werden einige Mitglieder unserer Gruppe im Rahmen der Ausstellung ihre genealogischen Spezialgebiete vorstellen. Interessierte Besucher sind herzlich dazu eingeladen! Der Eintritt ist frei! Nähere Infos über unsere Gruppe unter http://www.genealogienetz.de/vereine/ag-jeverland/ Über http://www.genealogienetz.de/vereine/ag-jeverland/Plakat2.pdf gelangen Sie zu einem kleinen Plakat, welches Sie auf Wunsch im Format DIN A4 oder größer ausdrucken können. Wie würden uns freuen und wären Ihnen sehr dankbar wenn Sie diese Info an Interessierte weiterleiten! Das ev. Gemeindehaus in Wilhelmshaven - Neuende befindet sich unmittelbar vor der ev. St.-Jacobi - Kirche in der Kirchreihe 108 in 26389 Wilhelmshaven / Stadtteil Neuende. Direkte Zufahrt mit dem PKW ist nur über die Scharrreihe möglich! Alternative Parkmöglichkeiten beim oder hinter dem Walmart Warenhaus gegenüber Autohaus Schmidt & Koch. Fußweg zur Kirche dann ca. 5 Minuten. Mit freundlichen Grüßen i.A. Walter Fleischauer (Sonntag feiert die ev. Kirchengemeinde Neuende Erntedank. Aus dem Anlaß findet in der Zeit zwischen 11.00 und 14.00 Uhr parallel zur Ausstellung im Neuender Gemeindehaus ein Kartoffelfest statt. Angeboten zum Verzehr werden kleine Kartoffelgerichte in jeglicher Form)
Date: 2006/09/27 19:10:44
--- HIER BEGINNT DIE WEITERGELEITETE NACHRICHT ------------------------------
Von: 320097756779-0001(a)t-online.de ()
Datum: 27.09.2006, 15:34:00
Betreff: [HN] Zufallsfund. FABER und ZUFALL, Schmuggler, hingerichtet in Lüneburg 7.12.1812
Zufallsfund aus Lüneburger Landeszeitung 26.9.2006, S.8: Angelika Ernst: Guilltine köpft zwei Schmuggler:
"...Die Zeit der Kolonialsperre begann und mit ihr der enorme Schleichhandel in der Region. Helgoland entwickelte sich zum Zentrum der Aktivitäten. Seit sich die Engländer im Jahre 1807 in den Besitz dieser ehemals dänischen Insel gebracht hatten, landeten dort täglich 300 bis 400 Schiffe. Holland, England und Deutschland unterhielten Kontore, die den Weitertransport der angelandten Waren in die Küstenregionen organisierten. Von hier gelangten sie, von Hunderten Schmugglern befördert, über diverse Schleichwege zu den Verbrauchern. Wer erwischt wurde, zahlte häufig mit dem Leben. Noch ein Jahr vor dem endgültigen Abzug der Franzosen wurden die beiden Schmuggler FABER und ZUFALL am 7.Dezember 1812 auf dem Ochsenmarkt mittels einer Guillotine hingerichtet ..."
translation HPA):
"... Time of continental blocade began and with it the huge underhand dealing in the region.The island Helgoland developed to a centre of these activities. Since the English had brought themselves into possession of this former Danish Island in the year 1807, there landed daily 300 up to 400 ships. Holland, England and Germany kept offices, which organized the further transport of the so landed goods into the continental coast regions. From here they came, transported by hundreds of smugglers over different hidden ways to the finally users. Those who were kept payed often with their lives. Still one year before the French finally went off, the two smugglers FABER and ZUFALL were executed on 7.Dec. 1812 on the Ochsenmarkt (in Lüneburg; Anm HPA) by a Guillotine. ..."
Deep Regr